Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av BlackbirdCaD
Den V70 som jag tänker på är alltså helt utan facelift, och S40:n är den nya modellen.

Är valet mellan dessa självklart: S40?
Jag vet att S40 är betydligt modernare och roligare att köra med, men vägs de fördelarna upp av V70:s bättre komfort och större lastutrymme?
Jag gillar V70 interiören betydligt mer än S40 interiören.. och sen lär stolarna i V70 vara 50 gånger bättre än stolarna i S40, och sen har ju V70 större lastutrymme..
Kanske bör nämna också att lastutrymme inte är en jättestor prioritering, men större lastutrymme är ju ett plus, detsamma gäller baksätet.

Ni kommer säkert rekommendera S40 men jag ville bara kolla..
av Lövet
Det beror ju helt på om du behöver det större utrymmet. V70 känns jämfört med S40N som en död fisk att köra.

Vad vill du ha egentligen? En stor bil eller en kul bil? Det hela är en fråga om prioritering och det är bara du som kan avgöra det. Komforten i S40N är helt okay och inte långt efter V70 vad gäller fjädring och ljudnivå. Kan vara värt också att veta att S40/V50s stolar är samma i stommen som V70, det är bara delar av stoppningen som skiljer.
av BlackbirdCaD
Okej, hm ja när man tänker så: "en stor bil eller en kul bil" så känns valet ganska enkelt: S40N.
Bra att veta att skillnaden i komfort inte är så gigantisk.
av Lövet
Verkligen inte. V70 är inte särskilt tyst utan har en hel del vindbrus och däckbuller. Min gamla S40N T5 med dubbelglasrutor var tystare än V70. Men stolarna i V70 är bättre, helt klart.

Viktigt att tänka på är att ljudnivån i 1.8F är mycket högre än de modellerna med femcylindrig motor.
av BlackbirdCaD
Okej, men laminerat glas förbättrar ju ljudnivån ganska mycket..

Skulle aldrig få för mig att köpa en så klen motor som 1.8F ^^
Enligt användaren rymdblomma här på forumet så är ljudnivån högre i 140 hästar versionen än i 170 versionen: http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 34#p390034
Kan det verkligen stämma?

Hm nu har jag börjat tänka på Audi A4 -04 vs S40N..
Har läst lite tester där de testar de 2 bilarna mot varandra, och om jag minns rätt så vann A4 i vi bilägare och S40 vann i teknikens värld, men i teknikensvärld testet så var priset en ganska stor faktor (till A4:ans nackdel), men priset är inte en faktor nu när bilarna kostar exakt lika mycket. Enligt vi bilägare så var A4 lite tystare och hade bättre fjädring än S40N, men sävligare att köra än S40N..
av BlackbirdCaD
S40N:s (-04) akilleshäl verkar helt klart vara bullret: http://www.automotorsport.se/biltester/ ... Klassresan
Där klagar de på dess buller hela tiden.
När jag körde en Ford Focus -07 hyrbil för några år sen så blev jag överraskad över hur bullrig bilen var, den var knappt märkbart tystare än min skruttiga Corolla -99.. antar att S40N -04 är lika bullrig som Focus -07 då bilarna är i princip syskon (samma chassi etc), jag hatar buller.. men men, man får väl acceptera det eftersom man inte har en så stor budget.
av Lövet
Ajabaja, inte gå på myten att Ford Focus och S40 är samma bil bara för att de delar vissa konstruktionskomponenter. Det är STOR skillnad i komfort och ljudnivå på S40 och Focus. Ljudisolering, motorer osv på Volvo är helt annorlunda.

Det här är för övrigt rent struntprat "Det finna även andra saker som är olika pa bilarna för att spara pengar och vikt, typ tunnare glasrutor, tunnare isolering etc." Det är exakt samma rutor, exakt samma ljudisolering på 140hk och 170hk. Däremot är det korrekt att det enda som skiljer mellan 170hk och 140hk är motorstyrningen. En 140hk och 170hk som chippas exempelvis med BSR får alltså samma effekt (brukar vara ca 185hk)
av BlackbirdCaD
Jag blir helt tokig när det finns så få S40:s som har både xenon och bättre stereo än standard stereon, jag förstår mig inte på folk som matar på med en massa utrustning och Business++ paket och sen skiter helt i stereon.
Känns som att jag aldrig kommer hitta en sån bil.

Förresten, jag ser att din förra S40N är av 2004-2007 modellen, och att den hade laminerade sidorutor, jag trodde att det inte gick att få laminerade sidorutor till den årsmodellen, eller kanske det bara gäller -04.. för jag har tittat på en himla massa S40 annonser och inte en enda har haft laminerade sidorutor.
av Lövet
Min var 2005 och såvitt jag vet skedde inga förändringar mellan MY2004 och MY2005, alltså borde det finnas laminerade rutor på en och annan 2004a.

High Performance stereo var standard på T5 om jag kommer ihåg rätt så det borde finnas en och annan med rätt utrustning till dig.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]