Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av v70diesel06
Måste skriva om mina funderingar om bränsleförbrukning.Många på forumet anser det fullt normalt när förbrukningen ökar 100% när man hänger på en vagn på hissnande 1800kg.Breda däck ökar förbr.per automatik med 10%,mycket känsligt enligt mitt sätt o se på saken.
Ett exempel på en i mitt tycke bränsleeffektiv motor har vi i dagens lastbilsmotorer.
Min körning som exempel.
Jag kör ganska precis 30 mil/dag med en Volvo FM12 420(Skrottransport Stena metall)
15 mil last,totalvikt 60-62 ton,kuperad bergslagsvägar,24 däck i asfalten från dimension 275-385
15 mil tom,totalvikt ca 24300 kg,22 däck i asfalten.
Summerar man allt detta plus ett inte allt för gynsamt luftmottstånd,typ ladugårdsvägg,så borde dom som inte är i branchen gissa på att en lastbil drar 10-15 liter/mil eller?????
Min snittförbrukning på 42000 mil är 4,7 l/mil.Måste väl ses som effektivt!
Användarvisningsbild
av Racetwin2
Jo, i lastbilsindustrin är konurrensen stenhård vad gäller bränsleförbrukning. Det skiljer oftast inte mer än 2-3% i bränsleförbrukning mellan de bästa och sämsta tillverkarna i Europa. Ofta optimerar man desutom specen på bilen efter rutten och kan säkert kapa ett par procent där också.

Åkerierna satsar mycket på förarutbildningar nu då bränslekostnaden är en av de större kostnadsposterna. Dessutom ger det ju mindre slitage på drivlinan.

Inom personbilssidan har det först börjat bli fokuserat på senare år men det är fortfarande inte ovanligt med 20-30% skillnad mellan två i övrigt likvärdiga bilar. Så jag håller med dig - det är mycket ojämnt på personbilssidan.

Du kan ju få ett 60-tons Europadragar-ekipage att ligga runt 3,5 liter/mil med 60 tons last på plan väg har jag för mig - det är bränsleekonomi det :D
Användarvisningsbild
av Nybbe_gefle
Har även jag funderat lite över detta!! Räknade på den last som jag hade när jag körde i torsdags natt. 61450kg och en förbrukning på 4,2l/mil. Kör en FH13 440 med I-shift. Skulle min 965:a med en tjänstevikt på 1710kg dra lika mycket per kg så skulle det bli 0,12l/mil. Snacka om att det är den tunga trafiken som är dom värsta miljöbovarna!! :lol:

Ska bli intressant att se om förbrukningen minskar eller ökar när dom inför Euro6!!

//David
Användarvisningsbild
av Honke
Lite OT... Kom att tänka på vår vagn i lumpen, en Stridsvagn 121 med 47,6liters V12 diesel. Den drog 103liter/mil vid stridskörning! Så ja lastbilsvärlden verkar ju riktigt effektiv i jämförelse :wink:
Användarvisningsbild
av poseidon
Det går inte att jämföra vikt å bränsleförbrukning, när det väl rullar så skiljer det inte så mycket. Det är luftmotståndet som är boven samt hur man använder gaspedalen.
av llesrof
Nybbe_gefle skrev:Skulle min 965:a med en tjänstevikt på 1710kg dra lika mycket per kg så skulle det bli 0,12l/mil.
Det skulle den nog göra om du hade samma förhållande mellan vikt och motoreffekt. Nu är jag ingen expert på last bilar, vad väger en vanlig lastbil och vad har den för motoreffekt? Väger den 20 ton och har den 500 hästar? Det ät 25 hästar per ton i så fall. Det är liten en 43-hästars diesel i din 965:a
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Nybbe_gefle skrev:Har även jag funderat lite över detta!! Räknade på den last som jag hade när jag körde i torsdags natt. 61450kg och en förbrukning på 4,2l/mil. Kör en FH13 440 med I-shift. Skulle min 965:a med en tjänstevikt på 1710kg dra lika mycket per kg så skulle det bli 0,12l/mil.
Ett stort kontainerfartyg drar 0.01 l/mil/ton dvs var din volvo lika bra skulle den dra 0.017 liter per mil, Du skulle alltpå komma 3600 mil på en tank.

Då är både bilen och lastbilen rätt pinsamma jämfört med en lastbåt.
av Lövet
För båtar gäller tydligen en fysisk lag som säger att om du fyrdubblar vikten så krävs bara en fördubbling av effekten. Alltså är effekten som behövs avtagande = det lönar sig att bygga gigantiskt eftersom förbrukningen per ton sjunker.
av *pettson*
Ska vi börja med att säga att du kör på vridmomentet då du för det första kör diesel. För det andra trots ett antal hundra hästkrafter inte på nåt sätt är växlad för att vara snabb på nåt sätt. Gällande din förbrukning så är den inte allt särskilt hög precis som du säger. Men kör den olastad och jämför med samma rutt fullastad och se hur mycket det skiljer på din förbrukning. Där lär det inte skilja nåt speciellt heller. Dels på grund av att den är gjord för att rulla fullastad så mycket som möjligt och på grund av både utväxling och slagvolym. Ekonomin i lastbilen är att ligga i det varvtalsområdet där vridet ger som mest, går du utanför lär det skilja ganska stort.
Du ser samma sak på lite äldre jänkare med stor slagvolym och ganska högt växlade. Dom dricker i stort sett samma mängd bensin lastade som olastade vid normal körning. En exaktare jämförelse får du mot traktorer, där är allt precis lika optimerat för en viss användning mellan vissa varv. Det skiljer inte mycket om jag jämför grannbondens stora banddrivna CAT när den går tomme en timma på varv, eller om den drar den 9 skäriga plogen bakom samtidigt, den tar sina liter i timman iallafall. Men där förespråkas inte heller nån bränsleekonomi för att gå just tomme, den förutsätts inte att gå på det sättet.
Men så är inte personbilsmotorer av idag upplagda, om vi bortser från skillnaderna mellan bensinmöjligheterna och dieselditona så vill vi inte ha motorer som klarar att ha maxvrid i ett spann på kanske 2000rpm. Vi bilister kräver ett spann helst ifrån 1200rpm-7000rpm, trots att vi aldrig är på 7000 och åker. Vi kommer aldrig att få den typen av bränsleekonomi.
Användarvisningsbild
av nolimits
Oavsett diverse tekniska förklaringar så kommer en bensinmotor alltid att ha en mycket större energiförlust i förhållande till liter per mil och kraft än en motsvarande diesel motor när de två har helt olika uppbyggnad och verkan till sina drivmedel.Något brutalt så är med andra ord en bensinmotor alltid mer slösande än en diesel som utvinner sin energi med större omsorg och med mindre värme / effektförlust i förhållande till sin energikälla.
Men samtidigt och ej att förglömma så har de två olika motorerna helt olika arbetssätt och verkan i sina konstruktioner även om de två olika alternativen närmat sig varandra markant ibland under de senaste årens utveckling.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]