- tis 14 sep 2010, 20:07
#445709
Måste skriva om mina funderingar om bränsleförbrukning.Många på forumet anser det fullt normalt när förbrukningen ökar 100% när man hänger på en vagn på hissnande 1800kg.Breda däck ökar förbr.per automatik med 10%,mycket känsligt enligt mitt sätt o se på saken.
Ett exempel på en i mitt tycke bränsleeffektiv motor har vi i dagens lastbilsmotorer.
Min körning som exempel.
Jag kör ganska precis 30 mil/dag med en Volvo FM12 420(Skrottransport Stena metall)
15 mil last,totalvikt 60-62 ton,kuperad bergslagsvägar,24 däck i asfalten från dimension 275-385
15 mil tom,totalvikt ca 24300 kg,22 däck i asfalten.
Summerar man allt detta plus ett inte allt för gynsamt luftmottstånd,typ ladugårdsvägg,så borde dom som inte är i branchen gissa på att en lastbil drar 10-15 liter/mil eller?????
Min snittförbrukning på 42000 mil är 4,7 l/mil.Måste väl ses som effektivt!
Ett exempel på en i mitt tycke bränsleeffektiv motor har vi i dagens lastbilsmotorer.
Min körning som exempel.
Jag kör ganska precis 30 mil/dag med en Volvo FM12 420(Skrottransport Stena metall)
15 mil last,totalvikt 60-62 ton,kuperad bergslagsvägar,24 däck i asfalten från dimension 275-385
15 mil tom,totalvikt ca 24300 kg,22 däck i asfalten.
Summerar man allt detta plus ett inte allt för gynsamt luftmottstånd,typ ladugårdsvägg,så borde dom som inte är i branchen gissa på att en lastbil drar 10-15 liter/mil eller?????
Min snittförbrukning på 42000 mil är 4,7 l/mil.Måste väl ses som effektivt!
Volvo V70 2,4 d-06
Volvo FM 12 420-04
Kawasaki GPZ 900 R-90
Volvo FM 12 420-04
Kawasaki GPZ 900 R-90