Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Alucinor
Från http://www.vv.se sida om dim ljus.

Vägverket
Huvudkontoret
781 87 Borlänge
Röda vägen 1
http://www.vv.se
[email protected]
Telefon: 0771-119 119
Texttelefon: 0243-750 90
Fax: 0243-758 25
Pressmeddelande
2001-11-12
Aldrig dimljus och halvljus tillsammans
Sedan 1995 är det förbjudet att använda dimljus/varselljus tillsammans med halvljus. Anledningen till förbudet är att mötande förare bländas och får sämre siktsträcka av bilar som har halvljus kombinerat med dimljus (Väg- och transportforskningsinstitutet, VTI-notat 72-1994). Mätningar visar att drygt 10 % av bilisterna ändå kör med både dimljus och halvljus tända samtidigt.

När vi nu har gått in i den mörka årstiden är det extra viktigt att ha rätt belysning på bilen.   

Grundregeln är att man ska använda halvljuset i både dagsljus och mörker. I dagsljus får man i stället för halvljus använda annat ljus (varsellykta, dimstrålkastare eller spänningsreducerad halvljusstrålkastare). Man får inte ha annat ljus i stället för halvljus under mörker, i gryning eller skymning eller när väderleksförhållandena är sådana att halvljuset behöver vara tänt. Undantaget är att man i dimma och vid kraftig nederbörd får använda dimljus i stället för halvljus, även vid mörker [se tabellen nedan].

Kontrollera därför att belysningen är rätt, för både Din egen och andras säkerhet.   

¹  Får endast användas om bakomvarande förare inte bländas
²  Helljus kan försämra sikten vid mörker och dimma/kraftig nederbörd och bör då inte användas

Ytterligare information lämnas av:
Göran Andersson, Vägverket, Fordonsavdelningen, Borlänge, tel 0243 – 750 34 eller
Åke Svedberg, Vägverket, Avdelningen för Väg- och Trafiklagstiftning, Borlänge, tel 0243 – 751 34 eller  070 – 688 73 12

samt denna text;

Fordonsbelysning
Att fordon har rätt belysning är viktigt för samspelet i trafiken.

Några tumregler är:
I dagsljus ska halvljus användas. Andra ljus får också användas, men inte tillsammans med halvljus.
Ett fordon får bara visa vitt eller gult ljus framåt.
Ett fordon ska ha rött ljus bakåt. Vitt ljus får bara användas vid backning eller vid arbete som kräver sådan belysning.

Informationsmaterial om fordonsbelysning
Information about vehicle-lighting

Uppdaterad 2007-03-05

http://www.vv.se/mondosearch/search____ … ry=dimljus
Användarvisningsbild
av Kaxe
Kan tilläggas något som alla inte vet att undantaget från denna regel är MC som under dygnets ljusa timmar får ha extraljus ihop med halvjuset , blir jävligt irriterad av alla besserwissrar som blinkar när man kommer med rätt inställda extraljus som inte på något vis bländar , ser dom mer än en lampa så ska det blinkas :twisted:
av yuphin
Tolkar jag det rätt så får man i dagsljus använda dimljuset framme tillsammans med parkeringsbelysningen (stänger man av halvljuset så måste man åtminstone på min bil starta parkeringsbelysningen för att kunna starta dimljuset framme.
Användarvisningsbild
av Alucinor
yuphin skrev:Tolkar jag det rätt så får man i dagsljus använda dimljuset framme tillsammans med parkeringsbelysningen (stänger man av halvljuset så måste man åtminstone på min bil starta parkeringsbelysningen för att kunna starta dimljuset framme.
Så tolkar jag det också, ja! :D
Användarvisningsbild
av nolimits
Kaxe skrev:Kan tilläggas något som alla inte vet att undantaget från denna regel är MC som under dygnets ljusa timmar får ha extraljus ihop med halvjuset , blir jävligt irriterad av alla besserwissrar som blinkar när man kommer med rätt inställda extraljus som inte på något vis bländar , ser dom mer än en lampa så ska det blinkas :twisted:
Det beror på att det endast får vara två tända halvjus och inte fler samtidigt vid möte.Alltså inte fyra.Jag brukar vänta tills jag är ända framme vid dessa ljus marodörer innan jag slår alla fjärrljusen i ögonen på dom.Dom gillar ju tydligen många lampor så det bjuder jag på.Kan man göra någon glad så varför inte. :D
Användarvisningsbild
av Kaxe
Undrar vad nolimits pratar om , bilar eller mc? vet han själv? bilar får inte ha extraljus tillsammans med halvljus under några som helst omständigheter inte ens i dimma , halv eller dimljus inte båda, motorcykel får ha 2 extraljus tillsammans med halvljuset under dagtid, när mörkret infallit ska dessa extraljus vara släckta. svårare än så är det inte.
fattar inte varför du citerade mej och skrev som du gjorde....
av lennart lundberg
Hej Kaxe!

Varför vill du använda extra ljus utöver ordinarie ljuset under dygnet ljusa timmar även om du får ha denna kombination?
Om du använder ett ljus som de flest MC har, så blir det kanske mindre irritation i trafiken så som du själv skriver att du upplever.
Bara en fundering.

Lennart
Användarvisningsbild
av dieselmagnus
Dimljus+parkeringsljus=tillåtet. Synd att alla nötter som kör med halvljus samt dimljus och med lite last bländar allt och alla. Biltillverkarna borde kunna göra så att denna kombinbation inte kan användas.
av llesrof
På min förra bil, en Volvo S70, var det omöjligt att köra lagligt i dimma eller kraftig nederbörd. Främre dimljus i kombination med halvljus är inte tillåtet, alltså fick jag vrida om till parkerinsljus. Förutsättningen för att kunna tända det bakre dimljuset var att jag hade halvljuset igång. Jag har inte kollat hur det är på min nuvarande bil.
Kan tilläggas något som alla inte vet att undantaget från denna regel är MC som under dygnets ljusa timmar får ha extraljus ihop med halvjuset , blir jävligt irriterad av alla besserwissrar som blinkar när man kommer med rätt inställda extraljus som inte på något vis bländar , ser dom mer än en lampa så ska det blinkas
Är du säker på att du inte råkat få på helljuset? Många motorcyklister åker av någon märklig anledning runt och bländar alla andra med sitt helljus.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]