Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hejsan
Har en V70n -01. ABS lampan har lyst lite som den vill och har varit till volvo för felsökning. Där kom de fram till att givaren vänster fram var skadad. De hade ingen att byta med utan gjorde bara rent den och återmonterade. Det vart bra i ca 4 månad men sen började det igen. Förra veckan var bilen in på service och sa åt dem att samtidigt byta givaren. De svarade att de inte ville byta givaren utan att göra en ny felsökning för att utesluta att det var en annan givare som krånglade eftersom att det vart bra efter reengöringen på den första gången. När jag hämtar bilen så hade de inte bytt givaren för att de inte haft någon hemma. Däremot hade de felsökt och funnit att det var vänster givare fram som krånglade, alltså samma som förra gången. Nu står jag där. De har felsökt två gånger och kommit fram till samma sak. Ni vill de att jag bokar en ny tid för byte av givaren men då kan man ju undra hur de ska våga byta utan att felsöka en tredje gång. Ska dit nästa vecka och då ska jag påtala att jag faktigt inte fick ut något nytt av den senaste felsökningen eftersom att de inte bytt givaren och fått bort felet.
Jag ahde nog gjort så här: ja ghade bokat in bilen för byta av givaren under förutsättning att de drar av kostnaden för den onödiga felsökningen. Man kan ju tycka att de skall göra det kunden ber dem om - ber du dem byta vänster givare så skall de göra det utan att käfta. De kan ju ifrågasätta kundens önskan om det finns fog för att kundens önskan inte är relevant, men annars är det väl bara till att göra det som kunden vill? I ditt fall hade de ju redan konstaterat att givaren behövde bytas och då låter det ju konstigt att de inte vill göra det utan att tjafsa.
Så som det står i konsumenttjänstlagen kan en reklamation alltid göras inom tre år från det att arbetet är utfört. Läs igenom konsumenttjänstlagen och prata med din lokala konsumentvägledare om du känner dig osäker.
Ring sedan verkstaden och diskutera det saklig. Håll tempramentet nere, det blir aldrig en bra kommunikation om du skriker/skäller på dem.

Dock kan jag förstå deras sida, att de måste felsöka utifall att det är något annat som strular. Men nu har de ju uppenbarligen inte hittat något annat fel, utan till och med utfört samma reparation igen, och då tycker jag att varken felsökning eller reparation skall betalas den andra gången. Men det är min åsikt bara...

Skickat mobilt från Samsung Spica genom Tapatalk Pro.
Ett av dom större företagen som jag anlitade för överskott av syre i avgaserna fann inte felet utan bytte spridartätningarna. Jag ville inte betala för fortsatt felsökning så dom har gått med på att inte ta ut någon avgift för detta. När jag förstod att dom egentligen gissade var felet låg så har jag gissat vidare själv och bytt regleringsonden och kolkanistern. Förmodligen låg felet i reglersonden.

Så du borde kunna förhandla bort felsökningsavgiften.

Jag har hållit mig borta från bilverkstäderna förut men har förstått av mitt besök att bilverkstäder ofta låter kunden betala för deras egen oskicklighet. Detta till skillnad från många andra yrkesgrupper. Dom borde vara mer intresserad av att göra avdrag på fortsatta åtgärder när dom misslyckats eller när dom redan vet var felen finns.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]