Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Bild

Under perioden 25 augusti till 28 augusti erbjuder vi både yrkeschaufförer och privatbilister att tanka europadiesel. Eftersom den är tre procent mer effektiv än svensk diesel kommer man längre och minskar samtidigt sin miljöpåverkan. Trots det beskattas europadieseln med 40 öre extra per liter före moms.
En mellanskillnad som vi har bestämt oss för att bjuda på under Lastbil2010 i Jönköping.

På dessa stationer i Jönköpingsområdet kan man tanka europadiesel under kampanjperioden:
Bemannade stationer: Obemannade stationer:
Statoil Hyltena Statoil Truckdiesel Lampvägen
Statoil Österängen Statoil Truckdiesel Solåsvägen
Statoil Eurostop Statoil Truckdiesel Byråvägen
Statoil Kortebovägen Statoil 123 Taberg
Statoil 123 Jönköping
Mer information:
http://www.svavelfrieuropadiesel.nu

Många har diskuterat detta här och nu har alla chansen som besöker Elmia Lastbilsmässa att prova.
http://www.statoil.se/FrontServlet?ds=F ... id=1914198
"Eftersom den är tre procent mer effektiv än svensk diesel"

Nja. Effektiv och effektiv, den har 3% högre energiinnehåll men det inkluderar högre kolinnehåll vilket gör att du inte får ut det högre innehållet i c02-minskning.

Trist att internet enbart verkar bestå av lobbyorganisationer antingen för eller emot saker, jag har listor på exakt innehåll i såväl europadiesel som mk1 i min energiteknikslitteratur hemma.

Sitter någon på länkar till ordentliga miljöklass"charts"(glömt det svenska ordet pinsamt nog :oops: ) vore det enormt välkommet så att vi kan bilda oss en egen uppfattning istället för att lyssna på reklam som inte motiverar vad den lovar.

EDIT:
Jag hade inte letat igenom sidan som länkades ordentligt nog, så nu får jag stå med dumstrut.

http://www.statoil.se/file_archive/07fa ... sel.nu.pdf

Så.. En stund senare efter att ha läst verkar det ju inte finnas några större problem med denna typen av diesel i en modern motor.

Något som man dock bör beakta är att det ÄR säljsnack och det finns en tydlig anledning till varför man poängterar att det är i en modern motor som europadieseln är bättre. Det i sig är det inget fel med, men tittar vi på hur det ser ut ute i landet så är det bara 7% av personbilarna och 3% av lastbilarna som uppfyller ens euro4.*

Med andra ord är det säkerligen ett fint framtidsalternativ, särskilt i och med att det åtminstone påstås vara mer lämpat för inblandning av biobränsle, men i ett land med så gammal maskinpark som Sverige tror jag inte det är dags riktigt ännu att lobba för detta.

Om 93% av personbilarna och 97% av lastbilarna inte ens uppfyller den norm som blir ålderspensionerad om bara ett par månader behövs inte särskilt lång stund med tänkarmössan på för att inse att miljöpåverkan kommer bli sämre.

* http://www.preem.se/templates/SimplePage____7622.aspx
Humm, jag bara la in en länk för de som vill testa. Många har ju pratat om att deras dieselbil osv går bättre, drar mindre när de kör i tyskland. Det är ju ett utmärkt tillfälle till att testa.
Jag tror att statoil börjar tappa mark på den svenska dieselmarknaden nu när preem kommer med sin nya diesel med 25 biologisk råvara.
Användarvisningsbild
av isak
men förbrukningen blir betydligt lägre än 3% med den! och den funkar på ALLA dieselmot-!
att Sverige har skitdiesel beror på miljömupparna!
Isak
Isak, nu får du gärna motivera svaren med lite fakta.
Jag menade inte att kasta skit utan bara balansera upp reklamtexten från statoil (förvisso baserat på deras egna publikation).

Varför är mk1 skit? Skit för vem?
Drar precis alla dieselmotorer mycket mindre med den, och i så fall: varför om energiinnehållet bara är 3% högre? Mindre förluster med denna typ av diesel?
Användarvisningsbild
av isak
bara att prata med vilken åkare som helst som kör utanför Sveriges gränser så gör det en halvliter milen i en del fall mera ett normalt 62 tons ekipage ligger 4-4,5 lit.
isak
Eftersom jag inte har någon djupare inblick i åkeribranschen (känner bara en lastbilschaffis och han kör mig veterligen väldigt sällan utomlands) så kan jag inte orda varken för eller emot.
Vore dock intressant att se en teknisk förklaring till det om någon satt på det.

Ligger man på 4 liter med europadiesel och 4,5 med mk1 går alltså förbrukningen upp med 12,5%. Då är det den ständigt knepiga frågan vilka utsläpp man bör fokusera på.

Men det bör ju has i åtanke att är övrig miljöpåverkan 12,5% eller mer "värre" än mk1 är det alltså likväl sämre för miljön.

Ska vi börja gå in på uppvärmningsteorier blir det ju en annan sak, då vissa uppenbarligen prioriterar låga c02utsläpp framför låga nox, hc, partikel, osv. utsläpp. Jag vill hålla mig ifrån att uttala mig där eftersom det känns vådligt att prata teorier när man inte helt säker.
Användarvisningsbild
av len
isak skrev:bara att prata med vilken åkare som helst som kör utanför Sveriges gränser så gör det en halvliter milen i en del fall mera ett normalt 62 tons ekipage ligger 4-4,5 lit.
isak
Hörsägen eller bara svammel?? Hur många åkare har du pratat med? 25 eller 40 st? Pratade med en som kör mycket buss Sverige - Tyskland, och han kände inte igen detta!! Bygg upp faktapåståenden med fakta istället. (Ett förslag är att du jämföra fordonstester i olika länder och se förbrukningen)
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Fyllde på med 60liter europadiesel igår på hemvägen, förtidigt o säga om det är någon skillnad i förbrukning i och med att jag har min KCR box inkopplad. Den ska kopplas ur imorron. Dock luktar det klart annorlunda när man startar. Finsk lastbil! :-)-)
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]