Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Primus
Frågan är vilka konkurrerar Volvo med? BMW, Audi och MB ligger i en klass över. Passat, Mondeo och Fransmännen en klass under. Hmm, detta borde vi starta en ny tråd om.. :mrgreen:

Nu är det gjort. Vilka är Volvos riktiga konkurrenter och varför?

I Sverige tycker jag Volvo finns mellan två segment. Men i vissa andra länder lligger Volvo(och ibland tidigare SAAB) i det övre segmentet utan att kunna leverera på riktigt. Men i dessa länder har Volvo ett rykte som gör att man kan prissätta sina bilar högt.
av boopidoo
Jag skulle inte riktigt klassa Audi och VW som en klass över och under Volvo då jag tycker att de tangerar ungefär samma köpare. Iaf är det mellan A6, V70 och Passat de flesta av mina kollegor valt mellan. Många har friskt hoppat mellan dessa modeller och märken när det är dags för ny förmånsbil.

Men med tanke på att många bilmärken idag har både lågpris-småbilar och större premiummodeller så tycker jag att det är svårt att jämföra bilmärken. Kanske bättre att fundera på vilka bilmodeller som konkurrerar med Volvos olika modeller. Som sagt, vad jag förstår så konkurrerar A6 och Passat med V70... i övrigt ingen åsikt. :)
av perhall
Det är lite speciellt i Sverige genom vår tjänstebilsbeskattning som gör att snikvarianterna av t ex Audi A6 och ibland även BMW 5-serie samt Merca E-klass kvalar in, eller nästan. I andra länder är det större pris- och imageskillnader. Men i Tyskland är ju även Volvo betydligt dyrare än i Sverige och säljer rätt bra ändå.

Det är väl tack vara tjänstebilsgränsen som vi har rätt billiga nya premiumbilar i Sverige också.
PH
av joschua
boopidoo skrev:Jag skulle inte riktigt klassa Audi och VW som en klass över och under Volvo då jag tycker att de tangerar ungefär samma köpare. Iaf är det mellan A6, V70 och Passat de flesta av mina kollegor valt mellan. Många har friskt hoppat mellan dessa modeller och märken när det är dags för ny förmånsbil.

Men med tanke på att många bilmärken idag har både lågpris-småbilar och större premiummodeller så tycker jag att det är svårt att jämföra bilmärken. Kanske bättre att fundera på vilka bilmodeller som konkurrerar med Volvos olika modeller. Som sagt, vad jag förstår så konkurrerar A6 och Passat med V70... i övrigt ingen åsikt. :)
Ja , i alla tider har det väl varit typ bmw 518/520 med plåtisar och alternativt tokspecad volvo/saab som sveriges tjänstebilsförare haft i vågskålen var tredje år.
Användarvisningsbild
av V9097
Volvo är i par med de bästa vad gäller
-säkerhet
-utrymmen och användbarhet
-komfort
-kvalitet i bemärkelsen lång livslängd på bilarna
-Miljö ligger Volvo långt fram inom för sin storleksklass. Då tänker jag inte bara på förbrukning, utan även hur bilarna produceras.

Volvo förlorar däremot stort på:
-Lyxkänsla. Här ligger särksilt BMW, Lexus och Mercedes före. Volvo har för tam design och alldeles för omysiga inredningar.
-På området körkänsla halkar Volvo också efter (gäller ej V50 som är riktigt bra)

Jag tycker Volvos närmaste konkurrent är Audi. Jag tycker BMW och Mercedes ligger före Volvo på det mesta, vilket de också tar bra betalt för.

Volvos produkter ligger däremot före Opel, Ford, Renault, Mazda, Nissan ec.
av llesrof
Det beror väl på vem man frågar och vad de har för uppfattning om Volvo. Jag har en kompis vars erfarenhet av Volvo lätt gör att han skulle placera dem som sämre än både Lada och gamla Alfa Romeo från 80-talet. En och annan på ett volvoforum, och inte minst Volvo själva, vill jämföra dom med prestigemärken som Audi, BMW och Mercedes.

Rolls Royce och andra perverst dyra bilar - för de som redan har allt utom för lite pengar.
BMW - ett sportigt alternativ till Mercedes.
Mercedes - var nog bra en gång innan de började rosta.
Audi - för de som vill ha en Mercedes men som inte har råd.
Volvo - på gatan kan en maxad Volvo göra grannarna mer avundsjuk än en strippad BMW.
VW- för de som inte har råd med en Audi och som inte vill ha en Volvo.
Saab - För de som vill visa att de är annorlunda och medvetna men inte vågar ta steget fullt ut. De använder också Mac-datorer.
Japanska bilar - för dom som inte bryr sig.
Koreanska bilar - för dom som bryr sig ännu mindre.
Franska bilar - för de som inte kan något om bilar men som vill ge intryck av ett medvetet bilval.
Amerikanska bilar - för dom som lever i det förgångna och på nostalgi.

Ja, det är ungefär så jag vill status-klassa dom också. :D
av Amli
Det är en bra fråga. Rent spontant säger jag VW och Saab som närmaste konkurrenter. Men om jag ser vad jag själv väljer mellan så är det VW, Volvo, Audi och BMW.

Den stora skillnaden enligt mig på t ex Volvo kontra Audi, BMW och Mercedes är tillvalen och drivlinorna. Det är ganska stor skillnad på en 520d och en M5 eller A6 2.0tdi och en RS6. Visst är det skillnad på en DRIVe och en T6 men inte alls lika stor skillnad. Tar man basmodellerna i de mindre motoralternativen så tycker jag inte att Volvo är så långt efter (bortsett från nya 5-serien). Däremot kan man aldrig få samma lyx och premiumkänsla i en Volvo som du kan med tyskarna när man börjar kryssa i tillvalen och kliver upp lite i motorstorlek med dess suveräna automatlådor.

Jag skulle vilja säga att Volvo konkurrerar med snikversioner av Audi. Men även mer utrustade Ford, Skoda, Saab, Toyota, VW m.m.
av Steff 99
Amli skrev:Det är en bra fråga. Rent spontant säger jag VW och Saab som närmaste konkurrenter. Men om jag ser vad jag själv väljer mellan så är det VW, Volvo, Audi och BMW.

Den stora skillnaden enligt mig på t ex Volvo kontra Audi, BMW och Mercedes är tillvalen och drivlinorna. Det är ganska stor skillnad på en 520d och en M5 eller A6 2.0tdi och en RS6. Visst är det skillnad på en DRIVe och en T6 men inte alls lika stor skillnad. Tar man basmodellerna i de mindre motoralternativen så tycker jag inte att Volvo är så långt efter (bortsett från nya 5-serien). Däremot kan man aldrig få samma lyx och premiumkänsla i en Volvo som du kan med tyskarna när man börjar kryssa i tillvalen och kliver upp lite i motorstorlek med dess suveräna automatlådor.

Jag skulle vilja säga att Volvo konkurrerar med snikversioner av Audi. Men även mer utrustade Ford, Skoda, Saab, Toyota, VW m.m.
Det är nog bara det där med SAAB, frågan är om de är med på tåget alls idag när man väljer bil och det skall finansieras av leasingbolag.
Men innan krisen så var SAAB alltid ett alternativ och en stor konkurrent till exv V70 om vi talar om sverige.
I övrigt tycker jag att din sammanfattning stämmer bra med var Volvo hamnar jämfört med olika konkurrenter.
Volvo ligger ständigt ett hack efter Audi, BMW och MB oavsätt vilken modell man jämför med, när någon av Volvos nya modeller tar ett steg framåt så tar de tre tyskarna ett och ett halvt ytterligare och glider än längre ifrån.
B200ft svårstartad

Hej Har en 744 glt så suttit en 16v innan. […]

Xc70 2012

Byt batteri

Trasig Renault Scenic

Nu har jag haft Renaulten på besök &oum[…]

Nej, finns inget som hindrar dig. Finns en roll ov[…]