Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av norrland666
Hej!

Vet inte om jag är blåögd men är det vanligt att folk från utlandet hör av sig och vill köpa bilar?
Det hörde av sig en man som sa att han vela köpa bilen och föra över pengarna sedan skulle en person komma och hämta den.....känns jäkligt fel. Är det någon mer som råkat ut för detta?

Tack på förhand // Johan
Användarvisningsbild
av poseidon
Skämtar du eller?

Såklart det är bedrägeri. Googla lite så kan du läsa om hur det går till.
Användarvisningsbild
av nolimits
norrland666 skrev:Hej!

Vet inte om jag är blåögd men är det vanligt att folk från utlandet hör av sig och vill köpa bilar?
Det hörde av sig en man som sa att han vela köpa bilen och föra över pengarna sedan skulle en person komma och hämta den.....känns jäkligt fel. Är det någon mer som råkat ut för detta?

Tack på förhand // Johan

Om pengarna är inne på kontot när bilen hämtas så är ju allt lugnt.Vid en av mina bilaffärer fick jag ett sms om ett givet pris av kunden.Svarade ja och personen kom och köpte bilen helt osedd mer än en bild på nätet.Kontanta pengar i handen den gången och ägaren som jag förmodar var en bilförsäljare åkte iväg utan så mycket som en provkörning.Erbjud köparen i ditt eget fall att pengarna som sagt ska vara på kontot innan bilen hämtas.Om så ej går så är det bara att glömma det hela.Svårare än så behöver dit inte bli.

Finns många bra genomförda affärer på detta vis där allt fungerat samt många dråpliga sådana där ägaren ibland rent ut sagt velat bli lurad.Ett av de sämre fallen är där ägaren till en Merzedes 300 SL fick besök av en säljare som som skulle sälja bilen till nuvarande ägare utomlands.Ägaren till denna Merzedes var så genomkorkad så han lämnade över både bilen och alla papper klara med sin egen namnteckning för att affären skulle gå fort i landet där nu bilen skulle säljas enligt denna bilförsäljare.Naturligtvis såg han aldrig mer sin fina Merzedes 300 SL eller pengarna för bilen heller.Det här är ju däremot människor som rent ut sagt ber om att få bli lurade.Inte konstigt att försäkringsbolagen vrider sig av skratt över en del människors dumhet.
av llesrof
Det vanliga är att en utländsk köpare hör av sig och vill köpa bilen. Det är sällan något snack om priset. Köparen är mer än villig att betala det begärda priset. Säljaren får en check på köpesumman plus en hel del till för att täcka eventuella utlägg för att få bilen klar till försäljning, men det intressanta är att checken alltid är på mer än vad bilen kostar. Köparen säger att han vill ha tillbaka överskottet så fort som möjligt och skickar med ett kontonummer.

Nu kommer det fina i kråksången... säljaren löser in checken på banken och får ut pengarna och sätter in överskottet på köparens konto. Säljaren går och väntar på att köparen skall höra av sig med de sista detaljerna angående leveransen. När någon hör av sig så är det inte köparen, det är banken. Checken som säljaren löste in saknar täckning och säljaren får snällt betala tillbaka pengarna. Hela beloppet, även överskottet som skulle täckt diverse kostnader för att få bilen klar för leverans. Är ni med? Säljaren blir inte lurad på någon bil, denne blir istället avlurad X antal Euro tack vara att köparen var så hygglig att han skrev ett högre belopp på checken än den överenskomna köpesumman.

jag vet inte vilket som är mest tragiskt, att det finns folk som lurar människor som vill tro det bästa om andra, eller de som tycker att man förtjänar att bli lurad om man vill tro gott om andra.
av norrland666
I det här fallet vill personen ifråga ha min paypal adress så att han kan sätta in pengarna på....samtidigt är det väl så att om jag får in pengarna och personen kommer och hämtar bilen kommer man med säkerhet få betala tull och skatt osv sedan elle? Ifråge satte personen det ända han svarade var att han vela ha adressen till paypalkontot och hur mycket jag skulle ha för bilen.
av Lövet
Betala bil med paypal? Redan där ringer det i varningsklockan. Be honom sätta över pengarna på ett vanligt bankkonto. Allt i förväg. Sedan kan du skriva över bilen på köparen.

En person som inte frågar något om själva bilen utan endast hur den ska betalas är nästan aldrig seriös.
av llesrof
Testa att be köparen föra över pengar till han/hon som skall hämta bilen. Då kan den betalas kontant vid leverans och det måste ju vara bäst för båda. Han/hon som skall hämta bilen kan då avbryta affären om bilen inte stämmer med beskrivningen.
Användarvisningsbild
av Fisch
Exakt samma händelse stod det om i lokala tidningen här för ett par dagar sedan. Tyvärr blev säljaren blåst.
av norrland666
Jag fattar det oxå att det inte funkar med paypal, det jag undrar är om nu mannen i fråga sätter in pengarna på mitt bankkonto finns det nå andra problem som tex skatt och tull osv om han drar över till något annat land?
Ni får ha lite överseende med mina dumma frågor, sist jag sålde bil var det inte sådana tider. :lol:
Användarvisningsbild
av Magnus308
norrland666 skrev:Jag fattar det oxå att det inte funkar med paypal, det jag undrar är om nu mannen i fråga sätter in pengarna på mitt bankkonto finns det nå andra problem som tex skatt och tull osv om han drar över till något annat land?
Ni får ha lite överseende med mina dumma frågor, sist jag sålde bil var det inte sådana tider. :lol:
Håll inte på med det där du kan bli lurad även fast du får pengar på ditt konto han kan lura ytterliggare en person att betala för något som gör att pengar kommer till ditt konto direkt från ett annat offer.
Blir ett slags triangeldrama där transaktionen sker mellan två som båda blir lurade och bedragaren bara hämtar bilen.
Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Håller tummarna.... En granne hade på […]

Jag skulle testat så stor som möjligt.[…]