Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej alla!

Tänkte ge en kort status på de Volvobilar jag provkört idag på en aktivitet (Volvo Prodriver) som Volvocars höll i för tjänstebilsförare där jag fick möjlighet att provköra sortimentet av bilar under en timma på deras landsvägsbana i Torslanda. (Jag jobbar alltså inte på Volvocars ;-) )Tänkte att det är bra att skriva ned detta då man sällan får möjlighet att jämföra mellan så många bilar på en gång och nu kunde man lätt känna på skillnaderna mellan bilarna då man klev ur den ena och direkt in i nästa bil. Mest intressanta var givetvis den nya D3:an samt 2,0T (GTDi). Det jag skriver är givetvis min subjektiva personliga åsikt efter mycket korta provkörningar (2 x 2,2 km per bil, dvs två varv på landdsvägsbaban per bil). Ni får ta det för vad det är :)

Banan är en ren landsvägsbana med "feldoserade kurvor" eller snarare utan bankning för att simulera verklig väg. Det gick att köra riktigt fort och få testat bilens system. Något som slog mig var att de flesta bilarna är rätt välbalanserade och inte så understyrda som man kan tro. Det gick att köra C30, S60, V70, S80 med fyrhjulssladd genom korvorna. Tänkte inte på det lika mycket i XC60 men gick förmodligen även där....

Bilarna jag hann provköra var (Alla MY11 såvitt jag förstod):

C30 T5 R-design manuell
XC60 R-Design Drive 2,4D manuell
S60 D3 Summum Automat
S60 T6 AWD (mkt tillbehör)
S60 2,0 T (GTDi- 203 hk bensin) automat
S80 V8 Inscription, Sportchassi, automat
XC60 D5 automat
V70 2,0F Powershift(dubbelkopplingslådan)

C30 T5 R-design manuell
Busbil. Rapp i chassit och 230 hästar. Dock trodde jag den skulle vara kvickare då jag själv kör en 2,5FT med 231 hästar. C30:n väger ju mycket mindre och jag trodde som sagt den skulle gå mer som en raket och bra gick den iofs men inte som en raket men den hade ett bra avstämt chassie och var den bil som gick att hålla bäst fart med runt banan tätt följd av S60:na. FGrågan var om inte S60:na var helt jämna med C30:n och det vill inte säga lite.

XC60 R-Design Drive 2,4D manuell
Riktigt fin bil. Dock tycker jag att 2,4D knattrar mycket mer i XC60:n än i motsvarande V70II. Rätts tor skillnad faktiskt. Kanske beror det på att motorn sitter närmare torpedväggen eller annan ljudisolering? Sportchassiet i R-design funkade över förväntan och mina farhågor över krängningar och gungande var som bortblåsta. Inte stötig heller även om provbanan inte direkt representerar en vanlig stötig svensk väg.

S60 D3 Summum Automat
Testets mest positiva överraskning. Ha, ha:-) Och jag som är bensinmänniska. D3:an funkade bra med automatlådan. Dock hade jag önskat Powershift då den växlar mer ryckfritt och svarar snabbare i växlingarna. Men S60:n var riktigt fin i chassiet och även utan sportchassi uppförde din sig riktigt väl trots provocerad körning. Den var riktigt nära C30:n i väghållning. Tyst i kupén trots sin mindre storlek än tex V70. Utrymmesmässigt fram så skilde det inte mycket mot en V70 trots att jag trodde det innan men bak var det givetvis trängre. Jag som är 186cm kunde sitta bakom mig själv men då snuddade knäna i stolsryggen och huvudet nästan i takisoleringen. Sedan kändes hjulhuset bak mer vid i och urstigningn men det kommer med den mindre storleken givetvis:-)

S60 T6 AWD (mkt tillbehör)
Med 306 hk sköt den på bra men kanske inte heller helt upp till mina förväntningar. Den kändes väldigt linjär och lite tunn på låga varv. Detta trots en relativt liten bil och "ny" motor. Samma karaktär som V8:an för övrigt. Varvvillig och gick riktigt fint på högre varv den saken är klar:-) Frågan jag ställde mig är om den är värd det högre priset och förbrukningen.....tål att tänka på.

S60 2,0 T (GTDi- 203 hk bensin) automat
Lite besviken över denna 2-litare med ursprung från Fords 2,0 Ecoboost (som för övrigt har samma prestanda). Den kändes som en 2,0F med en påhängd turbo för er som kört 2,0F och förstår vad jag menar? Lite tunn och ett ljud som är långt ifrån "premiumljudet" i de femcylindriga motorerna. Även om den varvar mer så låter den som.......ja...en fyrcylindnrig dussinmotor helt enkelt. Den kommer senare som 240-hästare men jag har faktiskt svängt under dagens provkörning och skulle nog hellre välja en diesel än GTDi-motorerna. De kommer dock med Powershift vilket är en STOR fördel.

S80 V8 Inscription, Sportchassi, automat
He, he. Vilket gött ljud:D. Den matar på och är inte helt olik T6:an i karaktär. Om du bortser från motorljudet så är T6 och V8 väldigt lika. Båda kräver rejält med varv och ingen av dem hade faktiskt det feta vridmomentet jag förväntade mig på låga varv. Dock varvar de runt 7000 rpm. Redan vid 5500 började jag titta på varvräknaren och undrade om det var dags för växling.......Detta då det egetligen inte kommer en effektkick utan mer en linjär effektutveckling. (körde delvis med manuella läget på automaten) Gillar dock inte geartroniclådan som vid denna typ av bankörning känns trög och långsam. I vissa fall när du slår av gasen efter fullgas så hinner den peta i nästa växel och ge sjkuts precis när man skall bromsa inför nästa kurva. Även med manuella läget inkopplat är den långsam. Det känns också att det sitter en FET motor fram i V8:an då hela huven reser sig vid gaspådrag och sjunker ihop rejält fram vid gasavdrag/bromsning. Jag sade att "den har originalchassi" till min bror som var med och körde tills jag tittade på specen i rutan och insåg att den hade sportchassi, ha, ha. Men tyngden fram gjorde att sportchassit var som borttrollat. Kanske berodde det också på att vi körde rejält fort. Jag har själv sportchassit på min V70 och kände inte igen mig alls.

XC60 D5 automat
Fin motor och fin bil. Som tidigare funkar inte automaten vid denna typ av bankörning. Gissar dock att de är riktigt bra följeslagare på landsvägen och vid vardagskörning. Men den ÄR rätt mycket långsammare än Powershiftlådan. Avsaknaden av Powershift bedömer jag som den största missen i Volvos i övrigt mycket fina drivlineprogram.

V70 2,0F Powershift(dubbelkopplingslådan)
Undrar om Volvo förbättrat Powershiftlådan till MY11? Min upplevelse var att den kändes MYCKET bättre nu än då jag provkörde den när den introducerades. kanske ny mjukvara? Den växlar MYCKET mjukare än geartronic och MYCKET snabbare. Jag fattar ärligt inte vad behovet av en traditionell automatlåda är då en konventionell automatlåda är mycket mer komplex, tyngre samt ger sämre prestanda. Jättesynd att den inte finns i hela Volvos sortiment. Med 2,0F kommer den inte riktigt till sin rätt men som sagt. om den kommer i D3:an så är det en grym kombination. Även med 2,0GDTi kommer den fungera riktigt bra. Fantastisk känsla mot geartroniclådorna.

Vi fick inte se V60:n men såg dock en olackad plåtkaross av V60:n och den kommer att bli riktigt fin. Detta då den baseras på samma fina chassie som S60:n. Och kombin är nog tillräckligt stor och förmodligen ett mellanting mellan V50 och V70.
Emiljonsson7 :-)-)
Takk for en fin oppsummering.
Har ikke like stor tilgang på biler der jeg bor, så dette var fin kveldslesning.
Avvikler semester i Sverige denne veckan, og kan bare si at det er grymt mange flotte biler i dette landet.
Man blir faktisk litt svartsjuk. :roll:
Takk igjen Emiljonsson, for alle timene du har anvendt for å gjøre forumet bedre. :D
Mvh twendor
Tack alla för den positiva feedbacken :D

Jo, S60:n var en positiv överraskning. Framförallt utrymmet fram och en fin interiör. hela Instrumentbrädan (även på passagerarsidan) kommer närmare mot kroppen än i V70 men utrymmena i övrigt fram var väldigt nära V70:n som sagt. Som V60 lär den bli än mer av en storsäljare. Den kändes inte alls så avskalad som S40/V50:n gör

MattiasD: Ja jag blev själv besviken på 2,0 T (GTDi) och jag som nästan bestämt mig att det får bli nästa motor då jag gillar bensinarnas motorgång och aldrig riktigt kommit överens med dieslarna. Har läst mycket positivt i pressen om Fords Ecoboost (till 95% samma motor som Volvos) och hade nog väntat mig mer av motorkaraktären och ett lite annat motorljud. Om jag säger såhär så känns den mer rätt i Mondeon än i V70/S60. Då den varvar 1000 varv mer än dagens 2,5FT satt jag bara och väntade på att mer effekt skulle komma men det blev inte mycket mer än högt motorvarv - ungefär som 2,0F eller Passat 1,8T för er som kört den. Lite spinkig gång om man kan säga så. Kanske kan 240-hästaren råda bot på det men ljudet lär inte bli mycket annorlunda kan jag tänka. Alla dieslarna kändes mer premium och passade bilarna bättre.

Jag har skrivit i ett annat inlägg om D3-an och dess kortare register jämfört med 2,4D och D5. Det har den också men på denna körningen märkte man endast större skillnad vid fullgas på högre varv. Om man gav järnet från 1500 varv till 3.000 så var skillnaden mindre mellan motorerna och det är förmodligen i detta varvtalsspann som man kommer befinna sig 99,5% av tiden vid normal körning. Över 3.000 var skillnaden mellan D3, 2,4D och D5 ungefär som att jämföra en bensinare och diesel. D5:an (och i viss mån 2,4D) drar på nästan som en bensinare och har bra effekt och vrid ända upp i registret. D3:an varvade på över 3.000 men det gav inte så mycket mer. Bättre att växla i stället :-) Kör man med automat så växlar ändå 2,4D och D5 rätt tidigt om man inte kör i sportläget eller har gasen helt mot golvmattan.

Perhall: Om jag jämför med 2,5FT, D3 och 2,0T (GTDi) så skulle jag säga att 2,5FT är den roligaste av de tre men D3:an är förmodligen den förnuftigaste. Då jag har tjänstebil är dock 2,5FT överkomlig då den har miljörabatt och gratis parkering i min kommun etc. E85 är också 1,5 kr billigare per mil än bensin så den har varit ett bra val hittills. Jag ligger på 1,15-1,2l E85 per mil vilket också får ses som ok. 2,0T(GTDi) kändes som sagt lite liten. Visst på pappret har den 203 hk och 300Nm mot FT:s 231hk och 340Nm. Men kiver du ur D3:an eller 2,5FT och rakt in i 2,0T så känns den tunn och spinkig. Står valet mellan 2,0T och D3 så skulle jag välja D3:an idag. Den enda smolken i D3-bägaren är att 2,0 T går att få med Powershift....Vet inte om den kommer att komma på D3:an för då är slaget definitivt avgjort. Powershift växlar verkligen helt ryckfritt även vid lite kraftigare gaspådrag och har snabbare respons än vanliga automatlådan. :D

XC90Executive: Ja vad synd att du inte kunde komma. Du hade kunnat visa hur V8:an skall hanteras :wink: och lagt bullermattor över Hisingen. Ljudet var så härligt att man tvingade fram en kickdown på rakan så att man själv och de som stod och lyssnade skulle höra ljudet.....Gött som vi säger :D

Twendor: Ja om du semestrar på västkusten kan jag förstå det för här samlas alla de som har råd att ha stugor nära havet så det är nog en överrepresentation av fina bilar nu under sommaren :-) Annars hör vi i Sverige hela tiden att vi har Europas äldsta bilpark men kanske har det ändrat sig nu när vi inte drabbats lika hårt av konjunkturen som södra Europa. Hoppas semestern blir bra! Vädret kan man inte klaga på en sån här dag
Haha, jag vet var du varit. Du skulle kört 500 meter längre in i området så du kommit till "riktiga" Volvo Demo Center. Där finns bl.a. fullastad 60 tons Volvo FH16 till provkörning. Nåväl, lite avis är jag allt, slingan som PV har ser fin ut - hoppas få köra nån runda där vid tillfälle.
V60 sliter däck bak

Men står att första steget du länk[…]

Fick mejl av Volvo cars i torsdags om att jag ska[…]

Hade nog tur, för pinnskruvarna satt kvar i b[…]

Lufta koppling som inte går

Det är bara att fortsätta lufta tills de[…]