- fre 09 jul 2010, 17:28
#425931
Hej alla!
Tänkte ge en kort status på de Volvobilar jag provkört idag på en aktivitet (Volvo Prodriver) som Volvocars höll i för tjänstebilsförare där jag fick möjlighet att provköra sortimentet av bilar under en timma på deras landsvägsbana i Torslanda. (Jag jobbar alltså inte på Volvocars
)Tänkte att det är bra att skriva ned detta då man sällan får möjlighet att jämföra mellan så många bilar på en gång och nu kunde man lätt känna på skillnaderna mellan bilarna då man klev ur den ena och direkt in i nästa bil. Mest intressanta var givetvis den nya D3:an samt 2,0T (GTDi). Det jag skriver är givetvis min subjektiva personliga åsikt efter mycket korta provkörningar (2 x 2,2 km per bil, dvs två varv på landdsvägsbaban per bil). Ni får ta det för vad det är :)
Banan är en ren landsvägsbana med "feldoserade kurvor" eller snarare utan bankning för att simulera verklig väg. Det gick att köra riktigt fort och få testat bilens system. Något som slog mig var att de flesta bilarna är rätt välbalanserade och inte så understyrda som man kan tro. Det gick att köra C30, S60, V70, S80 med fyrhjulssladd genom korvorna. Tänkte inte på det lika mycket i XC60 men gick förmodligen även där....
Bilarna jag hann provköra var (Alla MY11 såvitt jag förstod):
C30 T5 R-design manuell
XC60 R-Design Drive 2,4D manuell
S60 D3 Summum Automat
S60 T6 AWD (mkt tillbehör)
S60 2,0 T (GTDi- 203 hk bensin) automat
S80 V8 Inscription, Sportchassi, automat
XC60 D5 automat
V70 2,0F Powershift(dubbelkopplingslådan)
C30 T5 R-design manuell
Busbil. Rapp i chassit och 230 hästar. Dock trodde jag den skulle vara kvickare då jag själv kör en 2,5FT med 231 hästar. C30:n väger ju mycket mindre och jag trodde som sagt den skulle gå mer som en raket och bra gick den iofs men inte som en raket men den hade ett bra avstämt chassie och var den bil som gick att hålla bäst fart med runt banan tätt följd av S60:na. FGrågan var om inte S60:na var helt jämna med C30:n och det vill inte säga lite.
XC60 R-Design Drive 2,4D manuell
Riktigt fin bil. Dock tycker jag att 2,4D knattrar mycket mer i XC60:n än i motsvarande V70II. Rätts tor skillnad faktiskt. Kanske beror det på att motorn sitter närmare torpedväggen eller annan ljudisolering? Sportchassiet i R-design funkade över förväntan och mina farhågor över krängningar och gungande var som bortblåsta. Inte stötig heller även om provbanan inte direkt representerar en vanlig stötig svensk väg.
S60 D3 Summum Automat
Testets mest positiva överraskning. Ha, ha:-) Och jag som är bensinmänniska. D3:an funkade bra med automatlådan. Dock hade jag önskat Powershift då den växlar mer ryckfritt och svarar snabbare i växlingarna. Men S60:n var riktigt fin i chassiet och även utan sportchassi uppförde din sig riktigt väl trots provocerad körning. Den var riktigt nära C30:n i väghållning. Tyst i kupén trots sin mindre storlek än tex V70. Utrymmesmässigt fram så skilde det inte mycket mot en V70 trots att jag trodde det innan men bak var det givetvis trängre. Jag som är 186cm kunde sitta bakom mig själv men då snuddade knäna i stolsryggen och huvudet nästan i takisoleringen. Sedan kändes hjulhuset bak mer vid i och urstigningn men det kommer med den mindre storleken givetvis:-)
S60 T6 AWD (mkt tillbehör)
Med 306 hk sköt den på bra men kanske inte heller helt upp till mina förväntningar. Den kändes väldigt linjär och lite tunn på låga varv. Detta trots en relativt liten bil och "ny" motor. Samma karaktär som V8:an för övrigt. Varvvillig och gick riktigt fint på högre varv den saken är klar:-) Frågan jag ställde mig är om den är värd det högre priset och förbrukningen.....tål att tänka på.
S60 2,0 T (GTDi- 203 hk bensin) automat
Lite besviken över denna 2-litare med ursprung från Fords 2,0 Ecoboost (som för övrigt har samma prestanda). Den kändes som en 2,0F med en påhängd turbo för er som kört 2,0F och förstår vad jag menar? Lite tunn och ett ljud som är långt ifrån "premiumljudet" i de femcylindriga motorerna. Även om den varvar mer så låter den som.......ja...en fyrcylindnrig dussinmotor helt enkelt. Den kommer senare som 240-hästare men jag har faktiskt svängt under dagens provkörning och skulle nog hellre välja en diesel än GTDi-motorerna. De kommer dock med Powershift vilket är en STOR fördel.
S80 V8 Inscription, Sportchassi, automat
He, he. Vilket gött ljud:D. Den matar på och är inte helt olik T6:an i karaktär. Om du bortser från motorljudet så är T6 och V8 väldigt lika. Båda kräver rejält med varv och ingen av dem hade faktiskt det feta vridmomentet jag förväntade mig på låga varv. Dock varvar de runt 7000 rpm. Redan vid 5500 började jag titta på varvräknaren och undrade om det var dags för växling.......Detta då det egetligen inte kommer en effektkick utan mer en linjär effektutveckling. (körde delvis med manuella läget på automaten) Gillar dock inte geartroniclådan som vid denna typ av bankörning känns trög och långsam. I vissa fall när du slår av gasen efter fullgas så hinner den peta i nästa växel och ge sjkuts precis när man skall bromsa inför nästa kurva. Även med manuella läget inkopplat är den långsam. Det känns också att det sitter en FET motor fram i V8:an då hela huven reser sig vid gaspådrag och sjunker ihop rejält fram vid gasavdrag/bromsning. Jag sade att "den har originalchassi" till min bror som var med och körde tills jag tittade på specen i rutan och insåg att den hade sportchassi, ha, ha. Men tyngden fram gjorde att sportchassit var som borttrollat. Kanske berodde det också på att vi körde rejält fort. Jag har själv sportchassit på min V70 och kände inte igen mig alls.
XC60 D5 automat
Fin motor och fin bil. Som tidigare funkar inte automaten vid denna typ av bankörning. Gissar dock att de är riktigt bra följeslagare på landsvägen och vid vardagskörning. Men den ÄR rätt mycket långsammare än Powershiftlådan. Avsaknaden av Powershift bedömer jag som den största missen i Volvos i övrigt mycket fina drivlineprogram.
V70 2,0F Powershift(dubbelkopplingslådan)
Undrar om Volvo förbättrat Powershiftlådan till MY11? Min upplevelse var att den kändes MYCKET bättre nu än då jag provkörde den när den introducerades. kanske ny mjukvara? Den växlar MYCKET mjukare än geartronic och MYCKET snabbare. Jag fattar ärligt inte vad behovet av en traditionell automatlåda är då en konventionell automatlåda är mycket mer komplex, tyngre samt ger sämre prestanda. Jättesynd att den inte finns i hela Volvos sortiment. Med 2,0F kommer den inte riktigt till sin rätt men som sagt. om den kommer i D3:an så är det en grym kombination. Även med 2,0GDTi kommer den fungera riktigt bra. Fantastisk känsla mot geartroniclådorna.
Vi fick inte se V60:n men såg dock en olackad plåtkaross av V60:n och den kommer att bli riktigt fin. Detta då den baseras på samma fina chassie som S60:n. Och kombin är nog tillräckligt stor och förmodligen ett mellanting mellan V50 och V70.
Tänkte ge en kort status på de Volvobilar jag provkört idag på en aktivitet (Volvo Prodriver) som Volvocars höll i för tjänstebilsförare där jag fick möjlighet att provköra sortimentet av bilar under en timma på deras landsvägsbana i Torslanda. (Jag jobbar alltså inte på Volvocars

Banan är en ren landsvägsbana med "feldoserade kurvor" eller snarare utan bankning för att simulera verklig väg. Det gick att köra riktigt fort och få testat bilens system. Något som slog mig var att de flesta bilarna är rätt välbalanserade och inte så understyrda som man kan tro. Det gick att köra C30, S60, V70, S80 med fyrhjulssladd genom korvorna. Tänkte inte på det lika mycket i XC60 men gick förmodligen även där....
Bilarna jag hann provköra var (Alla MY11 såvitt jag förstod):
C30 T5 R-design manuell
XC60 R-Design Drive 2,4D manuell
S60 D3 Summum Automat
S60 T6 AWD (mkt tillbehör)
S60 2,0 T (GTDi- 203 hk bensin) automat
S80 V8 Inscription, Sportchassi, automat
XC60 D5 automat
V70 2,0F Powershift(dubbelkopplingslådan)
C30 T5 R-design manuell
Busbil. Rapp i chassit och 230 hästar. Dock trodde jag den skulle vara kvickare då jag själv kör en 2,5FT med 231 hästar. C30:n väger ju mycket mindre och jag trodde som sagt den skulle gå mer som en raket och bra gick den iofs men inte som en raket men den hade ett bra avstämt chassie och var den bil som gick att hålla bäst fart med runt banan tätt följd av S60:na. FGrågan var om inte S60:na var helt jämna med C30:n och det vill inte säga lite.
XC60 R-Design Drive 2,4D manuell
Riktigt fin bil. Dock tycker jag att 2,4D knattrar mycket mer i XC60:n än i motsvarande V70II. Rätts tor skillnad faktiskt. Kanske beror det på att motorn sitter närmare torpedväggen eller annan ljudisolering? Sportchassiet i R-design funkade över förväntan och mina farhågor över krängningar och gungande var som bortblåsta. Inte stötig heller även om provbanan inte direkt representerar en vanlig stötig svensk väg.
S60 D3 Summum Automat
Testets mest positiva överraskning. Ha, ha:-) Och jag som är bensinmänniska. D3:an funkade bra med automatlådan. Dock hade jag önskat Powershift då den växlar mer ryckfritt och svarar snabbare i växlingarna. Men S60:n var riktigt fin i chassiet och även utan sportchassi uppförde din sig riktigt väl trots provocerad körning. Den var riktigt nära C30:n i väghållning. Tyst i kupén trots sin mindre storlek än tex V70. Utrymmesmässigt fram så skilde det inte mycket mot en V70 trots att jag trodde det innan men bak var det givetvis trängre. Jag som är 186cm kunde sitta bakom mig själv men då snuddade knäna i stolsryggen och huvudet nästan i takisoleringen. Sedan kändes hjulhuset bak mer vid i och urstigningn men det kommer med den mindre storleken givetvis:-)
S60 T6 AWD (mkt tillbehör)
Med 306 hk sköt den på bra men kanske inte heller helt upp till mina förväntningar. Den kändes väldigt linjär och lite tunn på låga varv. Detta trots en relativt liten bil och "ny" motor. Samma karaktär som V8:an för övrigt. Varvvillig och gick riktigt fint på högre varv den saken är klar:-) Frågan jag ställde mig är om den är värd det högre priset och förbrukningen.....tål att tänka på.
S60 2,0 T (GTDi- 203 hk bensin) automat
Lite besviken över denna 2-litare med ursprung från Fords 2,0 Ecoboost (som för övrigt har samma prestanda). Den kändes som en 2,0F med en påhängd turbo för er som kört 2,0F och förstår vad jag menar? Lite tunn och ett ljud som är långt ifrån "premiumljudet" i de femcylindriga motorerna. Även om den varvar mer så låter den som.......ja...en fyrcylindnrig dussinmotor helt enkelt. Den kommer senare som 240-hästare men jag har faktiskt svängt under dagens provkörning och skulle nog hellre välja en diesel än GTDi-motorerna. De kommer dock med Powershift vilket är en STOR fördel.
S80 V8 Inscription, Sportchassi, automat
He, he. Vilket gött ljud:D. Den matar på och är inte helt olik T6:an i karaktär. Om du bortser från motorljudet så är T6 och V8 väldigt lika. Båda kräver rejält med varv och ingen av dem hade faktiskt det feta vridmomentet jag förväntade mig på låga varv. Dock varvar de runt 7000 rpm. Redan vid 5500 började jag titta på varvräknaren och undrade om det var dags för växling.......Detta då det egetligen inte kommer en effektkick utan mer en linjär effektutveckling. (körde delvis med manuella läget på automaten) Gillar dock inte geartroniclådan som vid denna typ av bankörning känns trög och långsam. I vissa fall när du slår av gasen efter fullgas så hinner den peta i nästa växel och ge sjkuts precis när man skall bromsa inför nästa kurva. Även med manuella läget inkopplat är den långsam. Det känns också att det sitter en FET motor fram i V8:an då hela huven reser sig vid gaspådrag och sjunker ihop rejält fram vid gasavdrag/bromsning. Jag sade att "den har originalchassi" till min bror som var med och körde tills jag tittade på specen i rutan och insåg att den hade sportchassi, ha, ha. Men tyngden fram gjorde att sportchassit var som borttrollat. Kanske berodde det också på att vi körde rejält fort. Jag har själv sportchassit på min V70 och kände inte igen mig alls.
XC60 D5 automat
Fin motor och fin bil. Som tidigare funkar inte automaten vid denna typ av bankörning. Gissar dock att de är riktigt bra följeslagare på landsvägen och vid vardagskörning. Men den ÄR rätt mycket långsammare än Powershiftlådan. Avsaknaden av Powershift bedömer jag som den största missen i Volvos i övrigt mycket fina drivlineprogram.
V70 2,0F Powershift(dubbelkopplingslådan)
Undrar om Volvo förbättrat Powershiftlådan till MY11? Min upplevelse var att den kändes MYCKET bättre nu än då jag provkörde den när den introducerades. kanske ny mjukvara? Den växlar MYCKET mjukare än geartronic och MYCKET snabbare. Jag fattar ärligt inte vad behovet av en traditionell automatlåda är då en konventionell automatlåda är mycket mer komplex, tyngre samt ger sämre prestanda. Jättesynd att den inte finns i hela Volvos sortiment. Med 2,0F kommer den inte riktigt till sin rätt men som sagt. om den kommer i D3:an så är det en grym kombination. Även med 2,0GDTi kommer den fungera riktigt bra. Fantastisk känsla mot geartroniclådorna.
Vi fick inte se V60:n men såg dock en olackad plåtkaross av V60:n och den kommer att bli riktigt fin. Detta då den baseras på samma fina chassie som S60:n. Och kombin är nog tillräckligt stor och förmodligen ett mellanting mellan V50 och V70.
http://www.garaget.org/Racetwin2
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson
The S rides low on fat noisy tires. It has a harsh, bone breaking ride that jiggles your jowls and rattles the trim. It is as loud and as uncomfortable as Rod Stewards leopard skin disco trousers - Jeremy Clarkson