Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Arnold
Är det någon som har erfarenhet av Biltemas tändningsdelar, håller de bra kvalitet? De är ju väldigt billiga med dessa på Biltema. Man sparar några hundralappar även mot Skruvat om man ska ha tändningskablar, fördelarlock och rotor.
av Rådlös
Jag har inte den erfarenhet du efterlyser, men om man läser i papperskatalogen så står det "Biltemas tändkablar följer genomgående ISO 3808-½ klass E och levereras med originalliknande anslutningar". ISO är en sorts industriell kvalitetsstandard.
Vad ISO-beteckningen innebär i detalj vet jag inte, men det går säkert att söka upp på Google. Skriv hela numret och ISO först, så får du troligen svar. Däremot säger det ju att dom är tillverkade efter en viss standard och håller givna värden. (Skall göra det i alla fall :???: ).
Vad det gäller fördelarlock och rotor så är det lite mer "luddigt" i papperskatalogen. Där står för varje artikelnummer Bosch eller Ducellier eller Hitachi etc. etc. Men det står inte om enheterna är just dessa fabrikat eller om dom är avsedda att ersätta just dom fabrikaten. Alltså en ren piratdel. Detta får du nog endast veta genom att besöka en Biltema-butik och leta upp dom aktuella delarna i hyllorna. Läs vad det står på kartongen. Framgår det i klartext att "Detta är Bosch original" så behöver du inte fundera längre.
av Rådlös
Bra Olindh! Är det original, Bosch, Ducellier, Hitachi etc. etc, eller är det piratdelar som ersätter originalen? (Vilket inte behöver betyda att dom automatiskt är av undermålig kvalitet).
Användarvisningsbild
av olindh
Rotor och fördelarlock såg precis ut som Bosch så jag skulle tro att det är det.

Tändkablarna däremot verkar vara någon slags piratdel. Jag har bara kört 1000 mil med dom men dom fungerar fint. Det märktes tydligt att bilen gick bättre när jag bytte från mina 15 år gamla originalkablar.
av Arnold
olindh skrev:Rotor och fördelarlock såg precis ut som Bosch så jag skulle tro att det är det.

Tändkablarna däremot verkar vara någon slags piratdel. Jag har bara kört 1000 mil med dom men dom fungerar fint. Det märktes tydligt att bilen gick bättre när jag bytte från mina 15 år gamla originalkablar.
Var på Biltema idag och kollade in kablarna. Det är en piratdel. De är väldigt mjuka, ungefär som en vanlig elkabel, vad det nu kan ha för betydelse. Originalkablarna är ju ganska styva.
Användarvisningsbild
av olindh
Biltemas tändkabelsats har kablar där ledaren är gjord i plast doppad i grafit. I originalkablarna är ledaren gjord av koppar. Vilket som fungerar bäst och vilket som håller längst vet jag inte.
av Arnold
När jag var på Biltema för att köpa tänddelarna hade de sålt slut på rotorn. Då avstod jag helt. Åkte istället hem och beställde tänddelarna och lite andra grejer på Skruvat. Med fraktfritt, jagrullarrabatten och 100:- i rabatt som ny kund hamnade jag ganska nära Biltemapris. Det kommer att bli intressant att se hur de delarna är.
Användarvisningsbild
av olindh
Det man får tänka på när man beställer från skruvat eller köper original är att kabeln mellan tändspolen och fördelaren inte ingår så den måste köpas separat. I biltemas tändkabelsats ingår den kabeln.
av Arnold
olindh skrev:Det man får tänka på när man beställer från skruvat eller köper original är att kabeln mellan tändspolen och fördelaren inte ingår så den måste köpas separat. I biltemas tändkabelsats ingår den kabeln.
Helt rätt: Jag observerade detta. Kabelstumpen kostade väl 54:- på Skruvat.

[/quote] Är denna https://www.amazon.se/dp/B0[…]

Främre bussningar bakvagn V60?

Någon som köpt satsen, och har Art.nr?

Volvo 740 fördelare

Du kan ju till och med ha kvar fördelaren ist[…]

p-sim (mini sim) surf xc40

Bump! har du funderat på tex. Vimla eller[…]