- tis 18 maj 2010, 21:16
#410746
Med Tina Turner som stallchef.
Inget renodlat fabriksstall som det verkar, men ändå!
Inget renodlat fabriksstall som det verkar, men ändå!
Två Volvobilar kör Dakarrallyt 2012http://www.eurosport.se/rally-raid/daka ... tory.shtml
Pelle Wallentheim kommer med hjälp av Tina Thörner och Volvo personvagnar att ställa två Volvo XC60 på startlinjen i Dakarrallyt 2012. "Vi kommer att ha en bil som är minst lika snabb som de andra", säger Wallentheim till eurosport.se.
Ett mycket spännande svenskt rallyprojekt är på väg att ta form i Göteborg. Pelle Wallentheim som de senaste två åren tävlat med en Isuzu i Dakarrallyt håller just nu på att utveckla två Volvo XC60 till att bli två färdiga ökenracers. Målsättningen är Dakar 2012.
- Vi bygger flera bilar. Vi ska ha tre bilar rullande och två på startlinjen 2012. Vi är mitt uppe i bygget och kommer att ha åtminstone en färdig inför VM-serien 2011, säger Wallentheim till eurosport.se.
Kartläsarfantomen Tina Thörner kommer också att ha en central roll i satsning som teamchef men förmodligen också som kartläsare i ett av ekipagen.
- Hon är involverad på många olika sätt. Hon kommer att agera på många olika positioner, däribland kartläsare men inte permanent, säger Wallentheim.
Målsättningen är aggressiv. 2011 ska man trots en helt oprövad bil ta en pallplats i VM-serien och i Dakar 2012 är ambitionen att mäta sig med stall som BMW och Volkswagen.
- Vi bygger en fullt konkurrenskraftig bil, något som vi har hållit på med sedan ett och ett halvt år tillbaka. Det här är en jättesatsning och vi tycker att vi har fått ihop konceptet så jädra bra. Vi kan aldrig ligga på så hårt som Volkswagen gör på sträckorna men vi kan vara där uppe och nosa och skapa uppmärksamhet. Vi har väldigt höga ambitioner, menar Wallentheim.
"INGEN FABRIKSATSNING"
Volvo har bistått med bilar, utrustning och en hel del humankapital men kommer att hålla sig i bakgrunden. Volvos primära motorsportfokus är inte riktat mot sydamerikansk öken.
- Vi fungerar som teknisk supportpartner och har bistått med karosser, flyglar och skärmar bland annat. När de behöver grovmaterial kan vi backa upp med detta. Vi kallar det för social community goodwill på samma sätt som vi hjälper Chalmers när eleverna vill bygga en formelbil. Det här är inte en officiell fabrikssatsning eller ett sponsorengagemang, säger tillverkarens motosportchef Alexander Murdzevski Schedvin till eurosport.se.
Wallentheim hyser dock fortsatta förhoppningar om att Volvos ska öka sitt engagemang i framtiden.
- Ju mer vi kan involvera Volvo desto mer kan vi höja ribban. Vi vill gärna sätta en "made in sweden-stämpel" på det här bygget och visa att vi svenskar minsann kan sjösätta ett projekt som det här, avslutar Wallentheim.
Henric Larsson - eurosport.se