Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Flyget får ju problem.

Men hur tar man bort på bästa sätt eventuell vulkanaska på bilen?
Spola?
Även om det är små partiklar så kanske det repar fönster om man använder torkarbladen, vad vet jag. Jag har i alla fall ingen erfarenhet av vulkanaska.

Täcka in bilen med filt?
Larzan skrev: Täcka in bilen med filt?
Det verkar vara en alldeles lysande idé.

Törs du verkligen gå ut själv?
Gör en fin hatt av aluminiumfolie. Den skyddar mot nedfallande aska, och kan även skydda mot skadlig strålning. :wink:
camaro69 skrev:
Larzan skrev: Täcka in bilen med filt?
Det verkar vara en alldeles lysande idé. Tycker du.. :lol:

Törs du verkligen gå ut själv? Ja-a då *sägs högt med Pippi Långstrump röst*
Gör en fin hatt av aluminiumfolie. :lol: För pyssligt, Den skyddar mot nedfallande aska, och kan även skydda mot skadlig strålning. :wink:
Tänkte mest på bilens lack faktiskt, hur man kan ta bort askan utan att skada lacken, om det ens skadar något.
Kanske mer skadligt för bilens lack att parkera på Hornsgatan och alla dessa "partiklar" som slits loss där.

(Man kanske inte ska se på faktaprogram som beskrev askan som väldigt skadligt för lungor, partikelbitarna vassa som glas)
Vad är några microgram vulkanaska på bilen mot annat, en flugskit i kosmos......

Vägverket blötlägger och badar ju våra bilar i aggresivt frätande saltlake 6 månader per år och för att det ska få extra bra fäste så blästrar man våra bilar med vass bergkross man sprider ut på vägnätet.
Samma fundering slog faktiskt mig imorse... Med tanke på hur otrevligt vulkanaska är (googla gärna om ni inte hunnit läsa vad det kan ställa till med förutom stängda flygplatser) så kan jag inte tänka mig att det är särskilt nyttigt att ha på lacken.

Sen kan man så klart fundera på exakt hur många mikromilligram som faktiskt letar sig från Island till parkerade bilar i Sverige, men det kan säkert nån kemist svara på. :)
Volvo 740 fördelare

Är det lh2.4 i nya motorn så borde de v[…]

Värme i kupén laddhybrid

Vad har du för tillskottsvärmare är[…]

Ja , det är enkelt att jobba med vänster[…]

Läser av med Icarsoft cr Max och Biltemas kod[…]