Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Ticken
Hej hallå :)

Fick en lustig tanke här. Hur funkar det egentligen med ljudnivån (från motorn - avgassystemet) vid besiktning..?

Vad har dom egentligen för "krav" om ljuddämpning? Kan du ge nerslag på för hög "volym"? Är inte ljud något som vi alla människor uppfattar annulunda? Dvs, att besiktningsmannen tycker jag det låter högre än vad jag gör..

Vad är det för test man skulle kunna utföra för att kontrollera ljudnivån?
Inte är det så lätt att man bara ställer bilen med en mikrofon vid utblåset och varvar?

Vore kul om någon som kanske tillochmed fått nerslag på bes för detta kunde berätta hur detta gick till :) eller om någon har koll på hur regelverket ser ut!

/TIcken

PS. Ja nu är det inte riktigt dags för mig än - men vore ju skojjigt att veta vad herrarna kommer tycka om 3 tum och en ljuddämpare...
Användarvisningsbild
av vetten
Tja så länge det "Bara" är ett dovt ljud så brukar dom inte bry sej. Jag har besiktat min 480 turbo med rensad ljuddämpare och det är dovt men inte så högt och har aldrig fått någon reaktion om det, så det kan säkert låta rätt mycket. En vän till mej brukar aldrig ha problem med sin Cheva och den verkligen LÅTER!!! MYCKET mer än min bil. Så det är nog ganska godtyckligt, om besiktningsmannen gillar motorljud så slipper den förbi, men om han inte gillar motorljud så kommer han att göra en decibellmätning. Jag vet inte vad gränsvärdet är men har för mej att det kan skilja beroende på hur gammalt fordonet är, så kommer du med en nyare bil som "vrålar" så kan du råka ut för en koll ?:-/ även om det verkar otroligt. När jag åkte båge på -70:talet så kollade dom decibellen och då fick jag ställa mej typ 50 meter från väggen på besiktningshallen och varva upp några gånger medans dom mätte med en decibelmätare och sen tog dom och räknade ut något medelvärde och bågen väsnades en hel del men klarade sej :-)-)
Användarvisningsbild
av Ticken
Tack så mycket för din beskrivning, vetten!

Då har jag lite bättre koll på hur det funkar det där :)

/Ticken
av *pettson*
Såhär stod det i svenska dagbladet i mars 2009

Transportstyrelsen hanterar alla föreskrifter som Bilprovningen följer vid besiktning av fordon. I slutet av december månad 2008 kom nya regler om förändring av ljudnivåkontrollen vid besiktning för både bilar och motorcyklar. De börjar gälla från och med den 29 mars.

Bilprovningen utför en mätning av avgasljudet på personbilar eller motorcyklar då det uppfattas påtagligt högre än normalt.

För bilar är mätning med instrument en nyhet och de bilar som kan komma i fråga är de som är så nya att de har uppgift om ljudnivå i registeruppgifterna. Utifrån denna uppgift görs ett påslag av 5 dB(A), vilket blir gränsvärdet för att underkänna vid den förenklade stationära mätningen av bilen. På övriga bilar sker en subjektiv bedömning genom avlyssning och underkännande sker först när det är helt uppenbart att ljudnivån är "mycket högre än vad som är normalt för fordonsslaget i standardutförande".

För motorcyklar utförs alltid en ljudkontroll vid provkörning. Vid misstanke om för hög bullernivå på motorcyklar utförs en förenklad kontroll av ljudnivå vid stationär mätning. För nyare motorcyklar som har uppgift om ljudnivå i registeruppgifterna gäller denna uppgift som underlag för det gränsvärde som ska gälla för underkännande. För övriga motorcyklar kvarstår den tidigare gränsen för underkännande på 103 dB(A) vid stillastående mätning. Subjektiv bedömning genom avlyssning kan även bli aktuell och underkännande sker då när det är helt uppenbart att ljudnivån är "mycket högre än vad som accepteras vid stationär mätning".

För motorcyklar kan även anmärkning riktas mot en provisorisk lösning på ljuddämpning, som uppenbart inte är lämpad för normal körning.

Bilprovningen tar ställning till fordonets skick vid själva besiktningstillfället. Huruvida bilen eller motorcykeln ändrats före eller efter besiktning råder vi inte över.

Ensio Andersson,

Kontrollbesiktning, Bilprovningen
Användarvisningsbild
av Ticken
Det dryga är ju lixom precis som med uppkörningen, det som det egetligen handlar om är om besiktningsmannen (eller provförättaren) har fått något kvällen innan..

/Ticken
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Ticken skrev:Det dryga är ju lixom precis som med uppkörningen, det som det egetligen handlar om är om besiktningsmannen (eller provförättaren) har fått något kvällen innan..

/Ticken
Nje, inte helt lika. För om beiktningsmannen "tycker" det låter för mycket så måste man gå till steg två och ta fram decibelmätaren. Är din bli då laglig och ligger under gällande gränsvärden så blir du godkänd.
av CalleV70
på min hoj använder jag originalljuddämparna 1 dag/2 år. nackdelen är att det är enda dagen man hör konstiga ljud från motorn, men dom försvinner när dom "raka" rören åker på. Polisen brukar inte bråka om man kör lugnt, annars stoppar dom en och man får ombesiktiga hojen. fast det blir bara samma resa igen.
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]