Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av RCE
Jaha nu verkar det bara vara underskrifterna som saknas för att slutföra affären mellan Ford och Geely. Enligt media har Geely nu fått ihop de 15 miljarder som krävdes för en affär och Ford har godkänt finansieringen.

Snart är Volvo i händerna på de röda kommunisterna som varken kan stava till demokrati, yttrandefrihet eller mänskliga rättigheter..... ser lovande ut :twisted:
av *pettson*
Ja just det.. volvo var så svenskt innan. Och volvo har endast ägnat sej åt mänskliga rättigheter förut?
Kanske föredrar du att sverige ska ligga på sofflocket? Volvo har inte varit i svensk ägo på många många många år. Om det nu är en nyhet?
Kina som ägare är inte ett dugg sämre som ägare än att ha usa som verkligen respekterar lagar och förordningar samt mänskliga rättigheter med guantanamo bay och diverse otrevliga ställen?
Kanske dags att tänka innan man skriver?
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
Ha ha ha... underbart. Man kan göra politik av allt. Jag håller med pettson, USA är inte mycket bättre än kineserna. Kristna fundamentalister som tillämpar dödsstraff (i skolen icke dräpa...), invaderar länder som de inte gillar och gapar, skriker, vill bestämma i världen och vägrar skriva på kyotoavtalet. Men det är klart, US och A har en del balla saker som hamburgare, TV-serier, rockmusik, tuffa bilar, tuffa cowboys och en "kultur"som appelerar till mången gosse i Sverige.
*pettson* skrev: Kanske dags att tänka innan man skriver?
Det var precis det jag gjorde pettson! Som utbildad jurist vid Lunds universitet och med ytterligare 60p statsvetenskap, har jag tagit för vana att alltid tänka innan jag skriver.

Man kan knappast jämföra Kina med USA, att ens försöka blir bara löjligt. Att ha Kina som ägare kommer troligen få betydande konsekvenser för Volvo och Sverige på sikt, då Kina endast spelar på sina egna villkor.

Sen har jag väl knappat skrivit att Volvo var i Svensk ägo, eller?! Med lite allmänkunskap om Kina så tror jag inte att man behöver ha några studieskulder för att se potentiella risker med den här affären.
tänk om vi kunde strunta i utrikespolitiken och spekulera i vad VOLVOS framtid blir?
isak
av *pettson*
RCE skrev:
*pettson* skrev: Kanske dags att tänka innan man skriver?
Det var precis det jag gjorde pettson! Som utbildad jurist vid Lunds universitet och med ytterligare 60p statsvetenskap, har jag tagit för vana att alltid tänka innan jag skriver.

Man kan knappast jämföra Kina med USA, att ens försöka blir bara löjligt. Att ha Kina som ägare kommer troligen få betydande konsekvenser för Volvo och Sverige på sikt, då Kina endast spelar på sina egna villkor.

Sen har jag väl knappat skrivit att Volvo var i Svensk ägo, eller?! Med lite allmänkunskap om Kina så tror jag inte att man behöver ha några studieskulder för att se potentiella risker med den här affären.
snacka om 60 bortkastade poäng om du inte kommit längre än så med tankarna. Jag får anta att allt som kan förknippas med kina på alla sätt och vis bojkottas i din närhet? Förmodligen skriver du ditt inlägg i en dator, som till mera än hälften är just ifrån kina på ett eller annat sätt. Ditt senaste samtal var i en telefon som folk lidit för. Den bil du senast åkte i har likväl den saker ifrån kina i sej.
Att kina äger en koncern som i sin tur äger volvo betyder egentligen ingenting. Inte ett dugg mera än det som är ifrån vänliga *us and A*

Produktionen stannar här, hursomhelst utanför kina, allt annat är självmord för märket ifråga. Och begår märket självmord, tja då är det ju inget bekymmer längre.
*pettson* skrev: snacka om 60 bortkastade poäng om du inte kommit längre än så med tankarna.
Varför inte ta och läsa dina egna inlägg en gång till?! Det jag bla syftade på var bristen på affärsetik, personalpolitik med mera ...Sen pratade jag om det faktum att Kina kommer att äga ett företag som har sin tillverkning i Sverige och vad det kan tänkas få för olika konsekvenser. Det du skrev har ingenting med detta att göra...jag har inte sagt att saker från Kina är sämre...jag pratar om äganderollen utanför Kina och tänkbara konflikter. Exempelvis är det redan idag ofta en påtaglig skillnad att vara anställd på ett företag som tillämpar amerikansk personalpolitik jämfört med ett som tillämpar svensk. Man kan undra vilka förändringar Geely kommer att genomföra för att få bra lönsamhet i Volvo ? Hur kommer deras företagspolicy se ut? Är man 100% säker på att de inte kommer plocka hem tillverkningen eller stora delar av den? Vem har sagt att det är varumärket man verkligen är ute efter? ...listan kan göras väldigt lång!

Nä i min närhet bojkottas inte saker som förknippas med Kina...Kina är på många sett ett fascinerande land med en mkt intressant kultur.

Det var inte tanken att det skulle bli en diskussion på denna låga nivå men du har skrivit två inlägg med förelämpningar i båda ....det hade räckt väl om du bara givit din syn på äganderollen.
Senast redigerad av 1 RCE, redigerad totalt 0 gånger.
Kina har pengar, billig arbetskraft och en marknad.
Volvo har en långt utvecklad kreativitet som hela tiden omsätts i förbättringar på bilen.
Kreaviteten och spjutspetsteknoligin har inte en chans att utvecklas i Kina eftersom grundstrukturen i samhället är kommunistiskt. Det innebär att en duktig, framåt, krativ ingenjör eller arbetare aldrig kan få blomma ut och utveckla sina ideér. Allt måste godkännas av personer som kommit upp sig på politiska meriter. Den typ av samhälle präglar Kina, Ryssland och alla andra kommunistdiktaturer även om de är på väg från det systemet.
I sverige och framförallt i USA tas dessa begåvningar om hand eller de får hållas utan att en politisk kommisarie stoppar dem för subversiv verksamhet.
Det innebär också att om Volvo får fortsätta med utvecklingsarbetet i Sverige med stöd av Kinesiskt kapital som inte lägger sig i eller stör den kreativa miljön som är nödvändig i bilföretag, så kan det bli riktigt bra.
Och handen på hjärtat grabbar och flickor; när blev Ni imponerade av ett fordon utvecklat i en diktaturstat?
I stort sett kan de inte åstadkomma någåt som ligger i framkant.
Undrar om det finns ett sådant här forum i Kina där man kan skälla, gnälla och ge varandra helt underbara tips och råd sprugna ur vidsynta hemmapulares garage?

Georg
Ja det ligger en hel del i det du skrivit Georg. Det som oroar mig är att det finns så många frågetecken.
Luftkudde domkraft

Stämmer,finns olika varianter.vilken är […]

Ljud vid kallstart

Nedan länk med teknisk journal (TJ 36734.2.0)[…]

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]