Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av frippe87
#378886
Hej!

Jag har letat som 17 efter en förklaring om hur haldex funkar, tycker att infon är rätt dålig så nu skulle jag vilja att ni berättar det ni vet. Man kan ju tro att en 4 hjulsdrive bil ska kunna driva på alla 4 samtidigt. men det kan väl inte dom flesta personbilar göra? Är det så att en bil med torsdiff eller haldex endast kan driva på 2 hjul samtidigt? Berätta allt ni vet:)

MVH/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
#379032
oavsett vad man har för system så har man alltid "bara" en kraft fördening som delar kraften mellan fram & bakaxel.

fram & bakaxel har alltid en diffrencial, det sitter där för att graften ska blir jämt fördelad när man svänger med bilen, i en kurva så har ala bilens hjul olika hastigheter (de hjul som är i ytter kurva har en längre sträcka att rulla)

men en diff gör ju då även tyver att man kan få drivning på bara ett hujl om man har markant sämmre grepp på ett (det blir alltså ett hjul på varje axel)
en diff broms kan motverka detta lite, annars så har teräng bilar diffspärrar man kan koppla in (andvänder man en sån felaktigt går en drivaxel av)
de flästa morderna biler som inte är terängbilar har valt att låta bilens bromssystem gå in o bromsa det hjul som spinner, vilket funkar tillräckligt bra fär normal körning (man tappar lite kraft, men funkar. fungerar även i rätt avanserade lägen en bit bredvid vägen, men det är dom inte designade för)

det här har alltså inget med Haldex att göra, så rubrien bör ändras
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#379058
Vad vill du veta?

På volvo haldex är framhjulen fast kopplade till utgående axel på växellådan.

Om framhjulssläpp detekteras kopplas även bakaxeln in via en flerskivig lamellkoppling.

Bakaxeln kan dock inte vara inkopplad konstant för då slits kopplingen ut då fram och bakaxel ullar olika långt i tex kuvor.

En bil med mellandiff som quattro, land rover, subaru eller landcruiser har dessutom en mellandiff som tillåter att alla axlarna är inkopplade hela tiden.
av frippe87
#379700
Det jag är mest intresserad av är om 4 hjul kan driva samtidigt, har inte fått något riktigt svar på den frågan än men jag tror inte att det går med haldex? eller något annat för den delen? Folk säger att en audi inte kommer någon vart om man pallar upp framhjulen medans en haldex får drivning på bakhjulen, stämmer det? Skulle man då lite kortfattat säga att tors driver på dom 2 hjulen som spinner mest på vardera axel medans haldex driver på dom 2 hjulen som spinner minst?
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
#379748
Visst skulle man kunna få alla hjul att driva samtidigt, full gas på is med sommardäck då spinner det garanterat på alla fyra :wink:

Sen är det lite skillnad på nyaste varianten av haldex jämfört med den första. Finns t.ex videor på XC60 där alla hjulen förutom ett bakhjul är på rullar, kraften måste överföras till det bakhjulet för att bilen ska få fäste och det verkar fungera klockrent
Användarvisningsbild
av CarMan
#379774
om vi säger så här, anser du att en vanlig framhjulsdriven volvo är enhjulsdriven eller 2 hjulsdriven ? kan man få en framhjulsdriven bil att driva på båda framhjulen??


Självklart driven en AWD på alla fyra hjul
Användarvisningsbild
av andreas 80
#379906
En "vanlig" diff fungerar genom att överföra samma moment till båda drivaxlar.
Så om ett hjul börjar spinna på t.ex. en isfläck vid 200Nm, så kommer du aldrig få mer än 200Nm på det andra stillatående däcket oavsett hur mycket mer du gasar ungefär.

En torsen (Torque-Sensing), fungerar genom att kunna fördela momentet olika mellan drivaxlarna.

Men fortfarande så driver en AWD på alla 4 hjul samtidigt räknat till momentet på hjulen.
Skillnaden ligger i att en diff kan fungerar på olika sätt.

Här kan ni läsa lite
http://en.wikipedia.org/wiki/Haldex_Traction
http://en.wikipedia.org/wiki/Torsen
http://en.wikipedia.org/wiki/Differenti ... chanics%29
http://en.wikipedia.org/wiki/Limited_slip_differential
av CalleV70
#379944
Enkelt kan man säga att om det är halt, spinner framhjulsdriven på ett framdäck och AWD på ett fram och ett bak. Kalla det enhjuls- resp tvåhjulsdrivning! Skillnaden är dock större än dubbelt, då hjulen har 2 punkter (kontaktytor) att välja på. Är det halt, kanske AWD drar iväg med 2-4 ggr bättre grepp??
Vissa bilar har diffbroms (normalt bakaxel, terrängbilar även fram). Denna bromsar (inne i diffklumpen) det spinnande hjulet och mer kraft till det andra. Kan kallas "limit slip". Sedan har vissa bilar diff.spärr. Där låser man diffen så båda hjulen roterar lika. Innebär enormt mer drag. Om du har diffspärr fram, kan du inte svänga då innerhjulet går kortare sträcka. har du spärr bak, kan du svänga, men det sliter på däck och drivlina. Användes av t.ex lastbilar och man kan se det när dom svänger när dom sitter "halvfast" och vill komma iväg. Terrängbilar kan ha spärrar för att komma ur gyttjehål etc. Gamla 960 (bakhjulsdriven) samt -99 AWD som hade den bakaxeln (mult link) hade diffbroms som släppte vid ca 40 km/h och gav ett fantastiskt grepp vid rödljusen ( awd drev då på 3 hjul!). Som tidigare sagts, så fördelar Haldex drivning bak när det börjar slira fram.
Hoppas det klarnar lite
av frippe87
#380036
CalleV70 skrev:Enkelt kan man säga att om det är halt, spinner framhjulsdriven på ett framdäck och AWD på ett fram och ett bak. Kalla det enhjuls- resp tvåhjulsdrivning! Skillnaden är dock större än dubbelt, då hjulen har 2 punkter (kontaktytor) att välja på. Är det halt, kanske AWD drar iväg med 2-4 ggr bättre grepp??
Vissa bilar har diffbroms (normalt bakaxel, terrängbilar även fram). Denna bromsar (inne i diffklumpen) det spinnande hjulet och mer kraft till det andra. Kan kallas "limit slip". Sedan har vissa bilar diff.spärr. Där låser man diffen så båda hjulen roterar lika. Innebär enormt mer drag. Om du har diffspärr fram, kan du inte svänga då innerhjulet går kortare sträcka. har du spärr bak, kan du svänga, men det sliter på däck och drivlina. Användes av t.ex lastbilar och man kan se det när dom svänger när dom sitter "halvfast" och vill komma iväg. Terrängbilar kan ha spärrar för att komma ur gyttjehål etc. Gamla 960 (bakhjulsdriven) samt -99 AWD som hade den bakaxeln (mult link) hade diffbroms som släppte vid ca 40 km/h och gav ett fantastiskt grepp vid rödljusen ( awd drev då på 3 hjul!). Som tidigare sagts, så fördelar Haldex drivning bak när det börjar slira fram.
Hoppas det klarnar lite
tack du svarade på min fråga, jag anser ju faktiskt att det är så att en framhjulsdriven bil är enhjulsdriven, och haldex då 2 hjuls driven, det var lite det jag ville få ut. Men som tex saab som har en elektronisk diff broms, den måste ju ge ganska mycket mer framkomlighet än utan den? den blir ju då 3 hjlusdriven skulle man kunna säga.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Ta bort midjelist XC70

Ja jäklar, den videon ska man nog inte anv&au[…]

Välkommen ut i trafiken

Så var det fixat, tog inte många minut[…]

Då är du i gott sällskap. Vå[…]

Hade samma på min,var lilla batteriet som va[…]