Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av jokos
Har funderingar på att köpa en bil det ej är tillåtet att montera drag på. (Mb 270cdi -03 Ambulans)
Om jag nu ändå skulle montera ett drag på den, vad blir påföljden om jag blir stoppad i en poliskontroll med kopplad släpvagn? Någon som vet?
Jag skulle nog ställa mig frågan: "Varför är den inte godkänd för drag?" om jag var du. Är den för vek i bakvagnen på grund av Ambulansutförandet, eller vad!?
:roll:
Användarvisningsbild
av isak
misstänker du får regbes- om den för att få ned totalvikten.
isak
*pettson* skrev:Körförbud och spanska flaggan på platsen.. Samt ett bötesföreläggande antagligen.

Varför skulle man få det? Man bör ju åka på ett föreläggande om regbesiktning, inget mer.
Man har ju alltid en månad på sig efter att man gjort en ändring (alltså monterat drag) innan man måste registreringsbesikta. Finns inget som säger att man inte får använda draget under den tiden heller.
Och vad skulle man isåfall få böter på??
av *pettson*
Amarace skrev:
*pettson* skrev:Körförbud och spanska flaggan på platsen.. Samt ett bötesföreläggande antagligen.

Varför skulle man få det? Man bör ju åka på ett föreläggande om regbesiktning, inget mer.
Man har ju alltid en månad på sig efter att man gjort en ändring (alltså monterat drag) innan man måste registreringsbesikta. Finns inget som säger att man inte får använda draget under den tiden heller.
Och vad skulle man isåfall få böter på??
Du har monterat ett drag på ett fordon som inte får ha drag överhuvudtaget. Då spelar det inte nån roll hur lång tid du har på dej att regbesiktiga för en bil som får ha ett drag. Fordonet har frångått sin typning och är direkt obesiktigat och därmed har det körförbud.
Och nej.. draget får faktiskt inte brukas även om nu ingen säger nåt om det. (av själklara skäl får det inte brukas, dragets montering ska kontrolleras och typningen ska berätta att det ens är rätt dragkrok.) Sen att SBP fullständigt skiter i att kontrollera dragkrokarna seriöst varesej vid nybilsmontering, eftermontering eller regbesiktning är en annan historia.
Själv var jag passagerare förra året i en volvo 144 en sommarkväll då jag blev hämtad på partajav en bekants son. Hans far (min bekante) monterade takluckan för säkert 15år sedan. Jag hjälpte honom själv en lördagskväll (minns det väl). Vi blev tagna i en alkokontroll där man plötsligt sa AHAAAA... min första tanke var att föraren inte var nykter? Men icke, en skarpsynt polisman såg att det stod täckt.. men inte taklucka i datorn. Bilen var tydligen inte omreggad med takluckan, men har ändå besiktigats varenda gång som vanligt alla dessa år. Åtgärd?.. spanska flaggan i vindrutan och en jävla utskällning samt 1800kronor för föraren i böter. Bilen? Fick åka och regbesiktiga den.. 15år försent.
Ja då finns det olika tolkningar då, som vanligt.

Bötesbeloppet du pratar om, av vilken anledning utfärdades det, och på vilken grund?

Den där med 144:an skulle han ju ha protesterat, spanska flaggan för en sån sak är ju regelvidrigt, man kan bara få föreläggande om registreringsbesiktning på det. Har själv åkt på det just på Taklucka, dagen efter den var monterad.
Har även blitt stoppad av "trafik"polisen (Länstrafikgruppen som det hette förr iaf) med just bil som monterats dragkrok på, hade även en biltrailer på draget, och på trailern var en bil lastad.
DOm kollade regbevis, såg att den inte var registrerad med drag, dom sa att det måste jag göra och gav mig ett föreläggande om regbesiktning inom en månad, precis som det ska vara, dom ville även att jag skulle lämna trailern, men jag bad dom påvisa varför, det kunde dom inte, finns inget som säger att man inte får använda draget fullt ut även fast bilen inte är registreringsbesiktigad ännu. Jag fick köra iväg som vanligt, men registrerade såklart med draget inom en månad.

Med ditt resonemang skulle man ju inte få köra en meter med en bil man gjort någon ändring på som kräver regbesiktning.
Óm du byter motor i din bil till en annan, tar du den då på trailer till regbesiktningen? Nä, självklart får du ju köra och använda motorn som vanligt. Samma sak.

Och nej, jag tänker nog inte diskutera mer, för du har alltid rätt, oavsett vad någon annan säger, så det är lönlöst.

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag o[…]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]

Tack :-)