Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av erikn
Hur gör ni som liksom jag har gamla bilar? Frågade Bilia lokalt vad de tar för en hjulinställning, och de kör bara 4-hjul. Inte mycket att justera med stel bakaxel säger jag, men de skulle ha ca 1200 för det. Inte kul att lämna in och sedan går en p-ände och så måste man göra det igen.

Har ni tips på någon som gör det bra och billigt söder om Stockholm?
av *pettson*
Lite intressanta tankar du har om att 4hjulsinställning är onödigt för en bil med stel bakaxel, plus att det var dyrt också?. Kanske dags att läsa upp sej eller få information om hur en justering går till och vad det är man mäter?..
Vill du bara ställa TOE så går det utmärkt på bara framhjulen, dom kommer ju att ha inbördes toe korrekt, men det finns inget som garanterar att dom går i line med bakhjulen då. Men vill du veta att bakaxeln sitter 90 grader mot bilens centrumlinje, att framvagnen gör likaså, att camber och caster är okej. Att inget vridit sej och att inget är snett, att toe är ställt korrekt mot bakvagnen som referenspunkt. Ja då krävs ju en 4hjulsinställning. Att det inte är mycket att justera är korrekt, naturligtvis hänger all apparatur upp sej själv på din bil, den trillar även ned självt och framförallt så sitter alltid styrleder löst så att man aldrig behöver slösa tid på att hänga i nycklarna, eller så att man aldrig behöver gänga isär efter att ha lossat det hela med gas eller induktionsvärmare..
Ne.. kanske dags ändå att du åker till stället ifråga och tittar på en stund så vet du vad som ingår i dina 1200 spänn så slipper du känna dej besviken..
Användarvisningsbild
av erikn
Det är möjligt att jag förenklar för mycket, men det är inte bara jag som tycker att det är dyrt. Ska höra runt lite själv, inte för att man vill åka hur långt som helst, för då äter man ju upp penagrna i tid. Det man ville var att få ett tips där de är billiga(re) OCH bra enligt era erfarenheter.

Kolla den här länken. Framvagnsinställning

Edit: Tråden som länken pekar på är från 2002, så priserna är väl inte helt relevanta, men principen gäller än.
Senast redigerad av 1 erikn, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av erikn
Det tycker jag är OK. Visst, 400 kr (skillnaden) är inte mycket i bildel/reparationskostnad, men jag tycker ändå att det är där någonstans det ska hamna. Ringde till Guson (som de tipsade om i tråden jag länkade till) och frågade, han sa att det skulle kosta 800 kr om jag inte hade den delade bakaxeln och de behövde göra justeringar där. I så fall blev kostnaden 1200 kr. Tyvärr håller de till i Häggvik och jag i TUmba, det blir en bit att åka.
Användarvisningsbild
av erikn
Nu har jag ringt runt lite. Däckspecialen i Västberga tar 580 och uppåt beroende på hur mycket de måste skruva. Är det bara TOE-in som justeras så är det 580 kr, och det är halva pengen mot Bilia. Vad jag förstod så skulle de hänga dit grejor på alla fyra hjulen. Återkommer med rapport som dröjer lite, tänkte byta p-ändar först för säkerhets skull.
av olson
*pettson* skrev:Lite intressanta tankar du har om att 4hjulsinställning är onödigt för en bil med stel bakaxel, plus att det var dyrt också?. Kanske dags att läsa upp sej eller få information om hur en justering går till och vad det är man mäter?..
Vill du bara ställa TOE så går det utmärkt på bara framhjulen, dom kommer ju att ha inbördes toe korrekt, men det finns inget som garanterar att dom går i line med bakhjulen då. Men vill du veta att bakaxeln sitter 90 grader mot bilens centrumlinje, att framvagnen gör likaså, att camber och caster är okej. Att inget vridit sej och att inget är snett, att toe är ställt korrekt mot bakvagnen som referenspunkt. Ja då krävs ju en 4hjulsinställning. Att det inte är mycket att justera är korrekt, naturligtvis hänger all apparatur upp sej själv på din bil, den trillar även ned självt och framförallt så sitter alltid styrleder löst så att man aldrig behöver slösa tid på att hänga i nycklarna, eller så att man aldrig behöver gänga isär efter att ha lossat det hela med gas eller induktionsvärmare..
Ne.. kanske dags ändå att du åker till stället ifråga och tittar på en stund så vet du vad som ingår i dina 1200 spänn så slipper du känna dej besviken..
Jag hajar inte. Vad säger att de är i linje med bakhjulen bara för att man mäter bak. Som det sagts tidigare går det ju inte att justera bak iaf på de modellerna. Camber har ju tidigare innan fyrhjulsinställningens tid gått utmärkt att justera. Caster är jag lite osäker på. Går det öht att justera på de modellerna?
av *pettson*
Jag vet faktiskt inte riktigt hur jag ska kunna förklara allt i detalj om vi inte ska ha en lång lektion i chassiegeometri.
MEN.. (önskar jag kunde rita o skriva på tavlan just nu....)
Man mäter inte Toe mellan hjulen idag normalt sett. Man mäter den mot en tänkt centrumlinje igenom bilen så att varje halva får rätt värde mot linjen. På så sätt får du total toe som är korrekt. Bakhjulen är en förlängd linje mot centrumlinjen. Mätapparaturen sätts på bakhjulet och därmed beräknas värdet utifrån det istället. Inga konstigtheter egentligen. OM bakhjulen däremot svagt svänger med hela axeln så måste det kompenseras utifrån det även på framhjulen. Nåt du aldrig lär se om du mäter endast på framhjulen. Nu är det ju ovanligt att bakaxeln sitter snett, men det är inte ovanligt att framvagnsbalken sitter några grader snett. Det gör att mäter vi in endast toe fram så svänger hela axeln åt ett håll trots att hjulen är raka.
Mäter vi mot centrumlinjen (4hjuls) så mäter vi in korrekt toe men bilen går samtidigt lite krabbgång på framaxeln så att den slutar svänga åt sidan.
Sen för att vissa värden inte går att justera normalt sett så ska dom ändå mätas, värdena berättar en hel del om hur bilen mår. Det är ändå referensvärden som har betydelse alltså.
Men visst skiter man i vilket och inte är intresserad av bilen i övrigt utan bara priset så går det utmärkt med en bräda eller en sticka eller till och med ett snöre för att ställa toe. Det är bara frågan om du vill ha bilen korrekt på millimeter, grader eller minuter.. ELLER om du vill ha den perfekt för pengarna längs centrumlinjen. Alltså plus minus noll mot värdet som ska vara så att bilen uppför sej på bästa sätt.
Användarvisningsbild
av erikn
Idag var jag till Däckspecialen. Tack vare att jag bytt styrleder och fokuserade på att muttrarna skulle vara lätta att snurra så var framvagnen åt h_e innan. Men de hängde på apparater på alla fyra hjul, hela inställningen tog ca 10 min då allt satt löst.

Däremot ställdes inga andra vinklar, vet inte om det beror på att det är riktigt krångligt. Dum som jag är frågade jag inte.

Caster min 4°30' max 5°30':
Vänster Före 6°48' Efter 6°48'
Höger Före 6°19' Efter 6°19'

Camber min -0°12' max 0°48':
Vänster Före 0°20' Efter 0°34'
Höger Före -0°18' Efter -0°08'

Toe min 0,5 mm max 1,3 mm:
Vänster Före 9,7 mm Efter 0,9 mm
Höger Före 10,4 mm Efter 1,1 mm
av Larzan
Ah. Att jag inte såg tidigare.
GUSON har du ju även i Tullinge.

Men, gjort är gjort och kanske har någon annan lite nytta av tipsen.
Motorn tappar kraft och dör.

Hat bytt tändstift för ungefär 1,5 […]

Oljebyte i Haldex

Eftersom jag gjorde bytet med hjälp av domkra[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Aha. Blir sannolikt att polera upp fälgsidorn[…]

Volvo V50 "Mr White"

Hallå! Har införskaffat en damask i ski[…]