Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Antar att denna diskussion även gäller vid alla former av inbyte men så här är min situation:
Har haft min förmånsbil via jobbet i drygt 2 år och det börjat bli dags att fundera på byte vid 3 år.
Jag fläskade på lite och det är en V70 II D5 så det är inte direkt en billig bil och med 50% restvärde.
Vad jag grunnar på är hur det går till när jag ska byta bil, om vi antar att jag vill leasa bilen hos samma företag men samtidigt få rabatt och/eller pruta på priset, finns det inte en risk då att man på olika vis sänker värdet på inbytesbilen med samma peng. Hur gör man om man vill byta märke och/eller bilfirma, tar den gamla eller nya handlaren in inbytesbilen?
Har förstått att det är köparens marknad men bilförsäljarna har väl ett och annat knep för att gå med så mycket vinst som möjligt, eller?
Om du tänkt byta bil nu så är det köparens marknad på nytt, samtidigt som det
är en stor brist på begagnade bilar.
Du borde alltså kunna köp ny till ett bra pris, ännu bättre om det är
en lagerbil samtidigt som Volvohandlaren betalar väldigt bra
för din inbytesbil.
philipsguy skrev:Antar att denna diskussion även gäller vid alla former av inbyte men så här är min situation:
Har haft min förmånsbil via jobbet i drygt 2 år och det börjat bli dags att fundera på byte vid 3 år.
Jag fläskade på lite och det är en V70 II D5 så det är inte direkt en billig bil och med 50% restvärde.
- Vad jag grunnar på är hur det går till när jag ska byta bil, om vi antar att jag vill leasa bilen hos samma företag men samtidigt få rabatt och/eller pruta på priset, finns det inte en risk då att man på olika vis sänker värdet på inbytesbilen med samma peng.
- Hur gör man om man vill byta märke och/eller bilfirma, tar den gamla eller nya handlaren in inbytesbilen?
Har förstått att det är köparens marknad men bilförsäljarna har väl ett och annat knep för att gå med så mycket vinst som möjligt, eller?
- Du får se affären i två steg där du måste förhandla i båda. Först handlar det om att förhandla pris om inbytesvärdet. Sedan går du på nettopriset på den nya bilen. Se till att du får affären redovisad på det sättet och inte låter säljaren klumpa ihop det till något slags mellanpris. Det vill han nämligen gärna göra, just för att som du säger kunna försämra inbytespriset när han ger rabatt.

- Det är vanligen den nya handlaren som tar hand om inbytesbilen om du vill byta märke. Detta kan dock variera lite beroende på hur ditt avtal med leasingbolaget ser ut.

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]