Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag köpte för 3 veckor sedan en Volvo V50 1,8f 2006 som hade gått 6 000 mil, underbar bil.för en vecka sedan körde en 80 årig dam rakt ut i en korsning, trots stopplikt från hennes sida. Jag kom i 70 km/h men han vejja så att hon körde in i min sida. Bilens reparationskostnad beräknades till 136 000 kr, således så blir jag friköpt från detta fordon (UNDERBART!)....

Ni till min fundering: Jag skall nu ut på marknaden igen och söka motsvarande bil för köp. Idag på blocket poppade det upp ett fynd som "slumpades bort" enligt säljaren själv. Jag är böjd att hålla med då det var en bra bil till bra prislapp. Det jag reagerar på, som proaktivt misstänksam, bilen var en 07:a som redan år 2008 hade bytt sommardäck. Säljaren meddelar i annonsen att vinterdäcken "går en säsong till" (dessa kan ju vara begagnade förvisso), och bilen har nu rullat 4 500 mil. För mej är det i det närmaste osannolikt att en bil som har gått 4 500 mil måste byta sommardäck redan år 1, dvs då den borde ha gått ca 2 300 mil. Och skulle däcken vara slut vid dessa miltal så har rimligen bilen gått MYCKET håt...
Då kommer min fråga.... är det tekniskt möjligt att utan alltför stor teknisk assistans från "verkstadsinsider" (om det skulle finnas någon sådan med en svart själ;-)) labba med mätarställning så att den ej visar vad fordonets verkliga mätarställning egentligen är? Det är ju inte riktigt samma tekniska konstruktion som på en Volvo 140 där man enkelt skruvade ur viren bakom mätarhuset....

Kan man lita på att mätareställningar idag på Volvobilar är att lita på till ganska hög procent?

Tack på förhand för er kompetens!!!!
Vi bytte precis däck på vår jobbebil som gått ca 3000 mil (ca 2000 på dessa däck resten på vinterdito) så det verkar inte helt osanolikt. Har bilen gått mycket i stadstrafik med mycket start och stopp antar jag att det sliter mer på däcken än att ligga å trada på 70 väg.
Kommer biltillverkaren på ett sätt så att det inte ska gå att skruva tillbaka mätaren så är det alltid någon som knäcker detta snart och skruvar tillbaka mätarställningen, det är inget olagligt att skruva tillbaka mätarställningen men det är olagligt att lura bilköpare att bilen gått mindre (bedrägeri) men då ska ju detta kunna bevisas och det blir oftast ord mot ord om det inte står nedskrivet på papper :???: En kontroll i serviceboken kanske säger något?
vmemam skrev:
Kan man lita på att mätareställningar idag på Volvobilar är att lita på till ganska hög procent?

Tack på förhand för er kompetens!!!!
Jovisst kan mätaren backas på nyare Volvos...inga problem. Huvudproblemet för en vanlig Svensson är att veta vart man ska vända sig då de som har denna svindyra utrustning & kompetens av naturliga skäl inte skyltar med det...vilket de inte behöver då deras kunder inte är vanliga Svenssons i alla fall.
De som väljer att anlita denna typ av tjänst gör det inte nödvändigtvis för att blåsa den som senare köper bilen utan för att hålla tillbaks milen så att garantierna fortfarande gäller (backning av mätaren sker därför regelbundet) & även om prislappen ligger på flera tusenlappar så lönar det sig ändå.

Så, du har säkert ingenting att oroa dig för :wink: .
Det är väldigt ovanligt att man mätarskruvar relativt billiga, svensksålda, bilar. Det är helt enkelt för lite pengar att tjäna och för stor risk att åka dit.

Mätarskruvning förekommer främst på importerade lyxbilar eftersom det är större pengar att tjäna där och mindre risk att åka dit.
på nyare Volvobilar lagras körsträckan på 4 resp 5 ställen (moduler i elektroniken) att ändra mätarställningen som presenteras kan i och för sig manupuleras av oseriösa mätarservice firm, men dom har blivit lite
restrektivare på senare tid på grund av att det är mycket lätt för en aukt volvohandlare att kolla rätt mätarställning. för säkerhets skull fins en modul som inte ens återförsäljaren kan läsa/ändra
Det är väl inte så märkvärdigt att däcken är utbytta.

En del har ju förstått att byta däck i tid innan det blir näst intill blankslitet. Det finns trots allt några ärliga och vettiga människor kvar. Fan tro´t ibland :wink:
Dessutom är ju inte alla "snålvargar", utan tänker trafiksäkert.

Men är du misstänksam, så lär det inte vara den enda V50:n som är till salu.

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]