Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Jag undrar om någon vet ifall montering av dragkrok påverkar bilens registrerade totalvikt efter besiktning? Tittar lite på en V 70 2.4 D 2010 (manuell) och den får man dra ett släp med en totalvikt på 1200 kg med och det är exakt vad vår husvagn väger, en automatväxlad version av samma bil får bara dra 1190 kg så den går bort. Nu undrar jag alltså om det läggs till någon vikt (dragkrokens vikt) till bilens totalvikt vid besiktningen om man monterar en dragkrok? Skulle inte vara så kul ifall man helt plötsligt bara fick dra ett släp på 1195 kg efter att ha monterat en dragkrok? Är det några andra tillval eller tillbehör som kan påverka bilens totalvikt, på pappret alltså? Tänker på nivåreglering etc!

Nikkotikko
Dragvikten tror jag inte ändras, jag tror ju knappast man väger bilen. teknikens värld har vägt upp en V70 som var mycket tyngre än regbeviset angav, Man kan då tänka sig att den var fullproppad med utrustning som väger en hel del, och som då inte var med i reg.beviset.

Även nya bilar har samma dragvikt oavsett om det sitter en krok elller inte. :-O)
Alla sådana här frågor om hur Bilprovningen ser på saken och hur deras regler lyder, går att ställa direkt till dom. Det finns Frågor och Svarfunktioner på deras hemsida. Och om man mailar till dom får man också svar så småningom.
Sök på Bilprovningen.

En liten ledtråd, men dock inte ett klart svar på frågan, kan jag ge i alla fall. För något år sedan bytte jag dragkrok på min bil. Originalet (fabriksmonterat) hade rostskador. Den jag lät montera i stället var av en lite smäckrare konstruktion, och bör ha vägt några kilo färre. Det var aldrig tal om någon vägning vid efterbesiktningen. Det som var viktigt, var ett papper som tillverkaren hade utfärdat. Där framgick (antar jag?) konstruktion, materialtyp och kontrollgodkännande etc. etc. Dessutom hade bilverkstaden satt sin stämpel och "garanterade" att dom hade följt monteringsanvisningarna.
Pappren var dock inte mer viktiga än att besiktningsmannen bara konstaterade att dom fanns. Han lusläste alltså inget eller på något annat sätt, kontrollerade fakta.
I sammanhanget kan det vara nyttigt för Gör Det Självaren att veta följande. Om man gör montaget själv, så får det inte vara någon rostskyddsbehandling eller annan ytbehandling vid besiktningstillfället. Det gör man efteråt. Försök därför planera montering, besiktning och ytbehandling i en obruten tidsföljd. Eller, använd bara bilen vid torrt och rent väder innan du rostskyddar/ytbehandlar dragkroken.
Bränslytryckgivare

Jag har kollat på elschemat och det är […]

Av ditt inlägg kan man tro att du tittar p&ar[…]

Vad tror ni detta kan vara? https://youtube.com/sh[…]

Det står ju heller ingenstans att bilen har […]