Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av buddha88
Nån som har några erfarenheter av Biltemas OBDII felkodsläsare?

BRA?
DÅLIGA?
av magnusd
Inte specifikt den, men min lokala verkstad skulle hjälpa mig att läsa av felkoder med en lite enklare felkodsläsare. Förmodligen mer avancerad än Biltemas. Han kunde läsa av alla felkoder utom motorn som han inte fick kontakt med. Han begrep inte själv varför. (Se mitt tidigare inlägg gällande ryckig gång http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 16&t=43653)

Nu är jag lite inkonsekvent eftersom jag tidigare försvarat Biltema! :mrgreen:
av magnusd
Nån som har några erfarenheter av Biltemas OBDII felkodsläsare?
Men köper du den och den fungerar vill jag mycket gärna veta det. I så fall blir det en resa till Jönköping, vilket är närmaste Biltema.
Hälsningar
Magnus
Användarvisningsbild
av Stupid-Flanders
Gör följande sökning på Google får du upp flera trådar om den

"biltema felkodsläsare site:www.jagrullar.se"
av magnusd
Gör följande sökning på Google får du upp flera trådar om den

"biltema felkodsläsare site:www.jagrullar.se"
Jag "googlade" och hittade ett inlägg som beskriver det jag säjer. Vad är det för speciellt med Volvo och felkodssläsare? Se nedan. I mitt exempel var det inte Biltema utan en "proffsläsare", men sannolikt en enklare variant som kunde kommunicera med allt utom motorn.
Köpte en biltema felkodsläsare idag

Allt jag får upp är att den inte kan kominucera med bilen

Ska inte dessa läsare funka med en s80?
av *pettson*
Vad är det som gör att man inte orkar fundera på hur ens bil är utrustad innan man köper saker? Köper folk kläder på måfå med?
Till att börja med förekommer 4 olika insprutningssystem (inte diesel inräknat) från 1992-2000. Dom flesta läsare tar ETT av dom. Man skryter vilt om att man läser ut rätt protokoll, och faktum är att det gör man, men man har alltså inte stöd för dom olika insprutningarna. Ska man veta att det EXAKT går att läsa ur ens egen bil gäller BÅDE att ha med att ditt insprutningssystem och rätt protokoll. Har inte din felsökningsutrustning stöd för det specifika systemet så kan det läsa hur många protokoll som helst utan att någonsin få kontakt med nåt.
Hur ser verkligheten ut då? Vi kan ta VOL fcr som exempel..
Först täckningslistan..
•800: Series 1996 on
•C70: 1996 - 1997
•S40: 1997 - 2000
•V40: 1997 - 2000
•S70: 1997 -1998
•V70: 1997 - 1998
•900: series 1996 on
•S90: 1996 on
•V90:1996 on¨
On these models it covers:

•Engine (Petrol and Diesel)
•ABS brakes
•Automatic transmission
•SRS Airbag and other protection systems
•Driver and Passenger seat memories
•Instruments
•Climate Control / Air conditioning
•Immobilizer
•Alarm
•Road Traffic Information
•Additional Heater
•Service interval light Reset
Här går nu svensson och laddar ned programmet eller är ärlig och köper det, det är ju all info han behöver ju..
Eller?.. NOT... vi kikar på den specifika listan..?
Var det så... vänta nu.. tar den alla?..
NEJ såklart den inte gör .. vi kikar på vad som står vid en av bilderna?..
*Modules shown in grey are fast data capable and can be diagnosed fully using VOL-FCR. Modules shown in yellow are not compatable with VOL-FCR and must be diagnosed using a flash code tool in a similar way to the led tester fitted as standard to the underbonnet diagnostic socket on older Volvo cars *

Aha.. den tar t.ex inte Fenix, den är gul, LH nämns inte alls trots att det systemet finns då.. men man informerar om att man kan läsa ur med blinkoder som visas i ett blinkodsverktyg på fenix.. Med andra ord bortkastade pengar. Ett riktigt verktyg läser naturligtvis ur alla systemen. Men räkna på ett pris runt 4-10.000kr. Det finns inga genvägar eftersom utrustningen man söker är för proffs. Därmed inte sagt att dom är värda pengarna, men det är prisbilden som gäller.
Användarvisningsbild
av buddha88
så då e d ingen ide o köpa den från feltema asså
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: Onödig citering.
av magnusd
Vad är det som gör att man inte orkar fundera på hur ens bil är utrustad innan man köper saker? Köper folk kläder på måfå med?
Som jag svarat någon gång tidigare så är det nog så för min egen del att jag inte kan allt detta. Så det handlar kanske inte så mycket om ork.
Däremot bugar jag djupt för en (återigen) bra och utförlig beskrivning.
/Magnus
Användarvisningsbild
av erikn
*pettson* skrev:Vad är det som gör att man inte orkar fundera på hur ens bil är utrustad innan man köper saker? Köper folk kläder på måfå med?
Det är väl inte det. Jag ägnade flera timmar åt att försöka hitta info om något testinstrument som kan kolla min bil. På alla testinstrument står det att de klarar det och det protokollet via OBDII. OK, tänker man, då är det enkelt, någonstans ska det väl finnas info om vilket protokoll som 940 pratar med.

Nada, zip, zero information. Jag har på vinst och förlust beställt ett testinstrument, vi får väl se om det kan prata med min bil. Jag bestämde mig för att köpa ett som har mjukvara i PC, på det sättet kan man senare få stöd för fler bilmodeller, om de inte finns med nu. Det enda är väl att nya bilar bara pratar CAN, och det var inte den här adaptern försedd med, skulle kosta mycket mer i så fall.

Återkommer med rapport om hur det går, oavsett om det blir succé eller fiasko.
av *pettson*
Men det är samma i ditt fall. Vad pratar 940 med? 940 finns med flera olika insprutningssystem, därför kan ett passa till din men inte grannens återigen. Faktum är att jag nog kanske har ett instrument för parallellfelsökning och för koder osv till 940. Beror på årsmodellen och antalet poler i styrdonet (ser 95 samt 98 på din signatur). Dock kostar mitt 4000 komplett. Det är ett fristående handinstrument med kablage och kasetter, går att använda till en massa bilar.

Test med husvagn. Många laddstopp.... […]

V60 Classic har väl ändå inte AdBl[…]

V90 läggs ner.

Mercan torde ha markfrigång som en gokart.[…]

3G släcks

Hej gjorde service på min bil 3/7 i år[…]