Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Åker då och då halvlånga sträckor med taskigt upplyst landsväg genom skogen i värmland och det känns inte som helljuset räcker till riktigt tillfredställande, så jag var inne på om man skulle montera på extraljus(sån där liten ramp som sitter på spoilern nedanför regplåten) men det var så satans dyrt, eller om man skulle xenonkonvertera halvljusen men det känns lite ohållbart att köra med nåt som farbror polisen kan ogilla, och man dessutom måste pula med inför varje besiktning så jag undrar nu helt enkelt vad det finns för extra ljusstarka alternativ för helljusen som inte kan innebära nåt problem med lagen, och om de är någorlunda prisvärda :)
av Jonnybcool
Du kan ju xenonkonvertera helljusen med 50w xenon. Då lyser det riktigt bra. Såvitt jag vet så får man ha xenon i helljuset utan att de ska vara olagligt eller bli nerslag på besiktningen. Vet inte hur det blir med reflektorn i strålkastaren iof om det blir för starkt....
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag har för mig att det inte är godkänt i helljusen heller, pga att man då förlorar förmågan att blinka med dem. Annars hade det blivit 50 eller 70w xenon där.
av Lövet
Vill du ha bästa ljus är det extraljus som gäller. Gärna Hella Luminator Xenon som är det ungefär bästa som finns. Men så kostar de därefter.

http://www.automotorsport.se/nyhetsmall ... sion=28915
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=30379

Att stoppa i xenonlampor i helljusen ger inte alls samma effekt eftersom reflektorn där inte är gjord för Xenon. En xenonlampa och en halogenlampa skiljer sig konstruktionsmässigt från varandra och ger inte sitt starkaste ljus på samma ställe. Effekten av detta är att ljusbilden blir alldeles diffus och oskarp när du stoppar en xenonlampa i en reflektor för halogenljus.

Vilka vanliga extaljus som helst ger bättre effekt än att stoppa xenon i helljuset: http://www.vesundberg.com/proddet.asp?u ... aextraljus
Användarvisningsbild
av crumpets
Det förstod jag, men som du säger så kostar ljusramper därefter. Annars hade en redan varit i min ägo :)

"så jag var inne på om man skulle montera på extraljus men det var så satans dyrt" - ur förstainlägget
av Lövet
Så fasligt dyrt är det inte med extraljus. Kolla länken, du får grymma extraljus för runt 700kr styck.
Användarvisningsbild
av Tomas88
crumpets skrev:Jag har för mig att det inte är godkänt i helljusen heller, pga att man då förlorar förmågan att blinka med dem. Annars hade det blivit 50 eller 70w xenon där.
Om bilen är helfordonsgdtjänd så är det inte tillåtet med xenon i helljuset heller.
Men detta är inget besiktningen kollar. Jag har besiktigat med xenon på helljuset två gånger utan att de ens nämt xenonkonverteringen. Jag kan inte se nåt problem med detta. Det stör ju inte någon om du bara konverterar helljuset. Halvljuskonvertering kan diskuteras, men det gör vi inte i denna tråden.
Ljuset blir bättre men som sagt så är det inte samma sak som extraljus. Har själv 4300k 50w xenon .

Sen stämmer det inte helt att det inte går att blinka med xenonkonverterat. Precis när man sätter på dem så får man en "ljus-blixt" som troligtvis syns bättre än en halogenblinkning. Dock så funkar det då bara med en blink.
av Lövet
Du vet det säkert redan Tomas, men undvik att blinka alls med xenonlampor. Just tändningen sliter rejält på dem.

Inte att rekkomendera! "Läppen" vil[…]

Menar du styrtappen? Har ALDRIG lyckats slita av […]

Byte inre styrled

Med värme och multispray var inre och yttre b[…]

Hjälp att hitta delnummer

Löste det till slut. Krångligt och tr&a[…]