Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#294850
bra beskrivning på hur systemet fungerar men tänk på att vissa av tipsen kan vara olagliga
enligt F- gasförordningen (SFS 2007:846 )

Förordningens definitionav (5§):

"ingrepp i köldmediesystem: en åtgärd som innebär att någon del av köldmediesystemet öppnas, oavsett om systemet är trycksatt eller inte, eller en åtgärd på en kringutrustning som kan påverka systemets säkerhet mot köldmedieutsläpp"
och detta måste utföras av ett Certifierat kontrollorgan (företag som är accrediterade för AC service)
#294881
var det ett gammalt repotage?
på de flästa bilar idag så har vi högtrycks presostater som slår ifrån.
sen så har man väll haft en o samma fläckt för ac & motor i minst 20 år, i 15 av dessa har man väl haft feldiagnos för fel på motorfläckten, så det där med att övertrcyk på grund av trasig fläckt kan ju inte vara så vanligt.
#295264
leiwi skrev:bra beskrivning på hur systemet fungerar men tänk på att vissa av tipsen kan vara olagliga
enligt F- gasförordningen (SFS 2007:846 )

Förordningens definitionav (5§):

"ingrepp i köldmediesystem: en åtgärd som innebär att någon del av köldmediesystemet öppnas, oavsett om systemet är trycksatt eller inte, eller en åtgärd på en kringutrustning som kan påverka systemets säkerhet mot köldmedieutsläpp"
och detta måste utföras av ett Certifierat kontrollorgan (företag som är accrediterade för AC service)
------------------------------------------------------------
säg något som är lagligt :-)-)
#295265
CarMan skrev:var det ett gammalt repotage?
på de flästa bilar idag så har vi högtrycks presostater som slår ifrån.
sen så har man väll haft en o samma fläckt för ac & motor i minst 20 år, i 15 av dessa har man väl haft feldiagnos för fel på motorfläckten, så det där med att övertrcyk på grund av trasig fläckt kan ju inte vara så vanligt.
--------------------------------------------------------

mest läcka på kondensorn är mest vanlig här uppe vi saltar mera här
#295286
CarMan skrev:var det ett gammalt repotage?
på de flästa bilar idag så har vi högtrycks presostater som slår ifrån.
sen så har man väll haft en o samma fläckt för ac & motor i minst 20 år, i 15 av dessa har man väl haft feldiagnos för fel på motorfläckten, så det där med att övertrcyk på grund av trasig fläckt kan ju inte vara så vanligt.
Det var ett mycket vanligt fel på BMW eftersom BMW har både elfläkt och fläkt som drivs direkt av motorn vilket gör att elfläkten inte behöver starta på kanske ett halvår, när det sedan är dags så har den bekat fast.
#295289
mattiash skrev:mest läcka på kondensorn är mest vanlig här uppe vi saltar mera här
Hur skyddar man sig mot detta, har en gammal bil här där kondensor hängt med i 20 år av saltslask eftersom den är epoxi-lackerad (ser ut som epoxilack i alla fall).

Kan man göra det på sin nya bil och rädda kondesorn från det frätande saltet, nu är ju skiten bara blank alu som fräser som tomtebrus/samarin när saltet kommer på.

Att bara spola av kondesorn med jämna mellanrum på vintern lär ju inte räcka långt.
ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]