Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Som ny på detta forum tackar jag för ett bra Volvo forum där jag liksom många andra har synpunkter på ventiltickande med Volvos hydrauliska lyftare i äldre långmilare.Men en äldre Volvo 850 GLT , 20 ventilaren med andra ord och den fjärde i ordningen som jag ägt får man många råd där det i regel brukar sluta med renovering eller skrotning pga bilens låga värde.Vad man däremot kan göra under tiden är att prova än det ena undermedlet efter det andra.I en del fall hjälper dom men i de flesta fall hjälper dom aldrig utan tvärtom bara skyndar på nergången av motorn.Det enda medlet som jag vet fungerar och även haft glädje av i många år är STP.Skramlar motorn så kör gärna på helsyntetisk mortorolja.Om det sedan står Valvoline , Mobil , Castrol eller Biltema på dunken har mindre betydelse så länge oljan byts efter körsätt och motorns kondition.Att köpa en dyr olja och köra länge utan byte i en gammal motor är minst lika dumt som att inbilla sig att extra högoktanig 102 bensin får en gammal Volvo 740 att förvandlas till en dragster.De enda som blir glada är bensinbolagen.Är som sagt motorn bra sliten med eller utan hydrauliska lyftare så försök att köra på en tjockare olja vid kallstart som t ex 15/40.Volvo saluför för övrigt dessa oljor själv till sina bilar som rullat långt och behöver en kraftigare smörjning vid exempelvis kallstart.

Vill du även ha en bättre smörjning med varm motor kan du även hälla i en 15/50 olja.I extrema fall även med högre värden när alla bilmotorer därute inte är i racing skick.Att detta sedan enligt somliga skulle vara skadligt för en redan många gånger sliten motor är ungefär som att påstå för en alkolist att vatten går lika bra.Gå inte på detta bladder.Antingen renoverar man en gammal sliten skuta från läkage och skrammel eller försöker mildra och skona motorn med mer smörja.Sedan kan förståsigpåarna rekomendera vilken 0/30 och 5/40 olja de vill så länge du slipper se och höra din motor vrida sig i plågor av dessa oljor som endast lämpar sig för relativt nya och friska motorer.Valet är ditt eget beroende på hur mycket du nu vill tro på tunna fina race oljor i gamla slitna motorer med eller utan hydrauliska lyftare där dessa tillsammans med slitna kamaxlar aldrig någonsin kommer att må bra av en tunn olja.Har räddat många gamla trötta motorer till att rulla några extra tusen mil med tjockare olja där jag samtidigt sett race puttarna köra sönder alla långmilare bara för att den tunna märkesoljan i sin flotta dunk såg så mycket bättre ut.Som sagt valet är dit eget och tack för ett bra forum än en gång.Smakar man inte den tunna utspädbara saften tillräckligt spär man ut den mindre. :D
av *pettson*
Faktum är att lösningen är ännu enklare..
OM folk gjorde så att när det börjar att ticka så vid närmaste kamremsbyte så LYFTER MAN AV KAMKÅPAN och gör oljekanalerna rena. Då blir bilen som ny vad gäller smörjningen uppe i toppen. Och tro mej att det är gott om gos där som inte bästa oljan i världen rår på.
Nästa grej är faktiskt lika viktig. När man monterar övre kamkåpan så ska den limmas. I alla anvisningar står det ANVÄND TUNT MED LIM.. Det är inte för att det är roligt. Det är för att man fyller oljekanalerna med lim.. jag har sett skräckexemplar som haft halva kanalarean kvar för att resten var fullt med lim. Det är inte särskilt snällt mot varesej kamaxlar eller tryckare. När man ändå är där och tvättar ur kåpan kan man göra sej själv en frågeställning. Vill man betala 1600kronor för en servicesats med tryckare (20v) eller skippa den kostnaden och låta det ticka när bilen värms upp. (helt normalt med gamla sortens tryckare).
Totalkostnaden måste inte bli enorm om man tar det lite sakta och försiktigt o gör större delen av jobbet själv. Naturligtvis inte gratis men långt ifrån vad verkstäderna tar.
Däremot vänder jag mej emot att använda 15W40 på en 850 för det kommer att kosta bilägaren nya lager i motorn om det blir det minsta kallt. Lagren har nämligen inte några kanter så minsta kärvning/klistring med seg olja så går dom runt och haveriet är ett faktum. Tjockaste oljan är 10/40 sommartid. Annars 5/40 som multigrade så att säga. Har man problem med den oljetjockleken så är det tyvärr så att man måste göra nåt åt saken i en vitblockare.
Nedan till exempel sitter det lim i kanalen till smörjningen till packboxen.(jodå man smörjer dom).
Bild
Nedan är limmet som tur är på utsidan av kanalerna. Den här motorn som toppen satt på har gått 350mil sen den helrenoverades av nån som inte visste bättre än att limma som en tok, det ska inte finnas nåt lim som står upp såhär.
Bild
Men :mrgreen: Först får man läsa sanningen av en ny kompis här på forumet "SuperBee" (Välkommen i gänget förresten) och sen samma sanning från vår allas superguru "pettson" Ja och vad ska man säga ?:-/ Så Rätt så Rätt :-)-) Äntligen :-O)
Vet att vissa "förstsejpåare" mm använder diesel i motorn innan oljebyte, finns flera exempel på detta, en del tillsätter lite diesel andra häller i ren diesel flera liter och kör motorn så att den rensas från skit, sen har vi crc produkten som heter "invändig motortvätt" skall tillsättas och köras på tomgång i 10 minuter innan oljan töms ut.

Skall fungera som en sorts avloppsrensning, lite som allsugning som spolar skiten ur avloppsrören.
Vad säger du Pettson om detta, själv tycker jag det låter som att det borde fungera?
hallå
enklast är väl ändå att följa motorfabrikantens krav. har alldig i mitt bilägande trott på hokus-pokus produkter, tändförstärkare, plåtbitar i insug MM.
isak
av *pettson*
Motortvättsprodukten är ett extremt tvättmedel som du tillsätter i oljan. Den förstör inte oljan i sej och dess smörjande egenskaper. Men viktigt är att man använder just TOMGÅNG då man ändå ändrar viskositeten i motoroljan lite grand.

Diesel däremot förstör smörjningen på motoroljan. Det gör att du kan få katastrofala lagerproblem som ett brev på posten.

Ännu enklare för den som ändå känner att det är lite si och så med tvättmedel..
Köp billigaste oljan du hittar. Kör motorn på denna oljan på tomgång tills den blir varm. Varva motorn några ggr. Låt gå ned på tomgång. stäng av och tappa ur den, byt filtret. Nu kan du fylla om motorn med den produkt du vill ha i motorn.
har du egen erdfarenhet av motortvätt pettson? kan du beskriva hur det var befogat? misskötta oljeb-??
har själv inte haft de där problemen på någon motor. köpte för många år sen en 240 D 74 års mod med mycket hög oljeförbr 9 000 mil, hade enligt uppgift körts på catep-serie3 olja? efter 2 täta byten ordnade förbrukningen sig till normala värden.på den tiden var castrol GTX fullt tillräclig enl- mercedes.
slutsats/ överdriv inte oljekvlitet, det kan få motsatt verkan.
ps den drog 2 lit varje tankning.
isak
av *pettson*
Dom motortvättar jag ombesörjt har gjorts därför att ägaren totalt misskött dom låt säga senaste 5 oljebytena. Oljekvaliten har förvisso varit hög men som sagt 1500 mil har blivit 3000 mil osv. Det har gjort att det kommit en bottensats ur tråget varenda gång man byter olja. En otäck vetskap är att jag då öppnat ventilkåpan och sett hur en mycket klibbig substans suttit där och naturligtvis har varit värre än så ibland. På med locket igen och så i med nytt filter. I med fräsh lågkvalitetsolja, varmkörning på den på tomgång och tvättmedel i denna.
Sen väntat och så tappat ur oljan. Den olja som kommit ur då har inte varit att leka med, dock har allt synligt följt med oljan. Efter att åter ha lyft på kåpan så har det varit inoljat men kliniskt rent. Vid kontroll av filtret har filtret varit enormt nedsmutsat av partiklar.
Efter att ha fyllt om bilarna med önskad olja så har dom körts normalt med nytt filter naturligtvis. Oljebytena efter dessa har inte påvisat nån extrem nedsmutsning och inga extra oljedroppar verkar dom tagit.

Vad gäller oljor i övrigt så jag kan ta min vardagsbil som exempel. Den har körts på Elf helsyntet EXCELLIUM 5W-40 (utgått nu)och har dragit väl mycket olja för att vara helrenoverad motor i. Oljeförbrukningen stiger och sjunker förvisso med laddtrycket så att säga. Ju vildare jag är ju mera olja går ju åt då turbon tyvärr inte låter olja vara ifred på cylinderväggarna som t.ex en sugmotor gör mestadels. Men summan är ändå att förbrukningen inte varit bra.
Men efter att ha bytt oljesort till den här säsongen till AGROL SPECTRA 5w40 så är hursomhelst den normala oljeförbrukningen halverad.
Dock är det inte nån nyhet att oljesorten kan påverka din oljeförbrukning. Oljorna tål olika temperaturer, dels innan dom förgasas och dels innan dom förbränns. Ju enklare att elda upp ju mera olja kommer att gå åt. Kortfattat är det som det alltid varit. Motor och olja ska vara harmoni om man är intresserad. Det som är bäst för en vitblockare är inte bäst för en rödblockare. Och bra för en volvo behöver inte vara bra för en saab. Och att tro på oljebolagens trevliga reklam är ungefär som att tro på tomten. Dom som tror blint på oljereklamen tror säkerligen också på tomten i smyg... :wink:
ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]