- ons 03 jun 2009, 18:31
Som ny på detta forum tackar jag för ett bra Volvo forum där jag liksom många andra har synpunkter på ventiltickande med Volvos hydrauliska lyftare i äldre långmilare.Men en äldre Volvo 850 GLT , 20 ventilaren med andra ord och den fjärde i ordningen som jag ägt får man många råd där det i regel brukar sluta med renovering eller skrotning pga bilens låga värde.Vad man däremot kan göra under tiden är att prova än det ena undermedlet efter det andra.I en del fall hjälper dom men i de flesta fall hjälper dom aldrig utan tvärtom bara skyndar på nergången av motorn.Det enda medlet som jag vet fungerar och även haft glädje av i många år är STP.Skramlar motorn så kör gärna på helsyntetisk mortorolja.Om det sedan står Valvoline , Mobil , Castrol eller Biltema på dunken har mindre betydelse så länge oljan byts efter körsätt och motorns kondition.Att köpa en dyr olja och köra länge utan byte i en gammal motor är minst lika dumt som att inbilla sig att extra högoktanig 102 bensin får en gammal Volvo 740 att förvandlas till en dragster.De enda som blir glada är bensinbolagen.Är som sagt motorn bra sliten med eller utan hydrauliska lyftare så försök att köra på en tjockare olja vid kallstart som t ex 15/40.Volvo saluför för övrigt dessa oljor själv till sina bilar som rullat långt och behöver en kraftigare smörjning vid exempelvis kallstart.
Vill du även ha en bättre smörjning med varm motor kan du även hälla i en 15/50 olja.I extrema fall även med högre värden när alla bilmotorer därute inte är i racing skick.Att detta sedan enligt somliga skulle vara skadligt för en redan många gånger sliten motor är ungefär som att påstå för en alkolist att vatten går lika bra.Gå inte på detta bladder.Antingen renoverar man en gammal sliten skuta från läkage och skrammel eller försöker mildra och skona motorn med mer smörja.Sedan kan förståsigpåarna rekomendera vilken 0/30 och 5/40 olja de vill så länge du slipper se och höra din motor vrida sig i plågor av dessa oljor som endast lämpar sig för relativt nya och friska motorer.Valet är ditt eget beroende på hur mycket du nu vill tro på tunna fina race oljor i gamla slitna motorer med eller utan hydrauliska lyftare där dessa tillsammans med slitna kamaxlar aldrig någonsin kommer att må bra av en tunn olja.Har räddat många gamla trötta motorer till att rulla några extra tusen mil med tjockare olja där jag samtidigt sett race puttarna köra sönder alla långmilare bara för att den tunna märkesoljan i sin flotta dunk såg så mycket bättre ut.Som sagt valet är dit eget och tack för ett bra forum än en gång.Smakar man inte den tunna utspädbara saften tillräckligt spär man ut den mindre. :D
Vill du även ha en bättre smörjning med varm motor kan du även hälla i en 15/50 olja.I extrema fall även med högre värden när alla bilmotorer därute inte är i racing skick.Att detta sedan enligt somliga skulle vara skadligt för en redan många gånger sliten motor är ungefär som att påstå för en alkolist att vatten går lika bra.Gå inte på detta bladder.Antingen renoverar man en gammal sliten skuta från läkage och skrammel eller försöker mildra och skona motorn med mer smörja.Sedan kan förståsigpåarna rekomendera vilken 0/30 och 5/40 olja de vill så länge du slipper se och höra din motor vrida sig i plågor av dessa oljor som endast lämpar sig för relativt nya och friska motorer.Valet är ditt eget beroende på hur mycket du nu vill tro på tunna fina race oljor i gamla slitna motorer med eller utan hydrauliska lyftare där dessa tillsammans med slitna kamaxlar aldrig någonsin kommer att må bra av en tunn olja.Har räddat många gamla trötta motorer till att rulla några extra tusen mil med tjockare olja där jag samtidigt sett race puttarna köra sönder alla långmilare bara för att den tunna märkesoljan i sin flotta dunk såg så mycket bättre ut.Som sagt valet är dit eget och tack för ett bra forum än en gång.Smakar man inte den tunna utspädbara saften tillräckligt spär man ut den mindre. :D