Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
hej, jag har diskuterar mitt elverk i denna tråd http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 22&t=41034

Är det nån som har en enkel mätmetod för att kolla att en kondensator är hel?
elverket har en kondensator märkt 12,5 µF
det jag har här hemma är en multimeter, om jag ohm mäer, mäter på 20M ohm skalan, så stiger resistansen hela tiden (multimetern laddar kondensatorn) när multimetern visar oändligt motstånd, så voltmäter jag o får 0,2V

Inebär detta att kondensatorn är hel? eller kan den ändå vara trasig?
Användarvisningsbild
av CarMan
här är en manual till elverket.
på sidan 14 så visar dom hur jag ska mäta kondensatorn, men jag förstår inte riktigt vad dom menar. dom skiver tilexempel inte att jag ska ställa multimeten på ohm, men det är nog det dom menar?

http://www.masenorthamerica.com/Manuals ... 0-5501.pdf
Användarvisningsbild
av isak
vet inte om jag är ute o cyclar!
prova med en glödlampa och 220V i serie med kondingen o ladda den då bör voltmetern ge spänning men jag vet inte hur länge? värt ett försök det kan ju inte hända något (i ungdomen laddade man ju koningar till tändsystem o gav reservdelspersonalen dem)
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
jag tycker att den skule varit hel dör om den vore trasig, nu verkar den ju hel?
det som käns aningen konstigt är att nån skrivit nåt med turch på den (ser inte vad) & att det är brytmärken på den som om nån har öppnat den (eller försökt öppna den)

jag satt o fundra på om jag kunde "låna" en från nån annan elpryl (jag fattar nada av betäckningen på den)

(hadde kunnat slänga upp en bild... (pik pik...) men nej! :(

det står12,5 µF
sen står det flera volt tal, men bara en stjärna framför en av dom, o där står det 450V~DB HPFNT
av LarsBd
Det står
scala ohmica (x1000)
detta borde betyda ohm x1000 och nålen på multimetern ska göra en snabb rörelse och gå ner på oändligt igen. Ett instrument med digital visning kan inte visa detta förlopp så att man hinner uppfatta resultatet.
Användarvisningsbild
av CarMan
ja så är det nog.
o som du säger så är digitala instrument för sega.
men jag tror ändå att min kondensator är hel, då den har ett ökande motstånd (jag laddar upp den med multimeterns svaga ström)
sen kan jag mäta att den har lite spänning efter detta, så den borde funka o felet ligga nån annan stans.

en sak jag lagt märke till när elverket funka var.
om jag kör på landström, så kan man se en röd lampa på manelern märkt med Hz, denna lampa ser ut att lysa, men kollar man noga så blinkar den mycket snabbt.
startar man elverken (alltså förra året när elverket funka) så kan man se att lampan tydligt blinkar. alltså lämnar elverket inte 50Hz (men jag hade då 230V)
denna led tråd i kombination med att elverket efter 30-40 miuter inte leverera mer än 190V kanske kan få nån kunnig att läga en avanserad gissning ?

-----------------------------------------
jag ska om jag får tid gräva lite i elverket, o se om jag kan koma åt o mäta på grejorna utan att lyfta ur elverket ur båten.
Användarvisningsbild
av isak
du kan vål alltid prova med att ställa upp vavet temporärt det kanske ger på tok för låg freqvens kan ha inbyggd kontroll i verket eft-som du säger det ger 190V har det landströmsomkopplare inbygd får du en kollision som inte generatorn klarar att jämna ut det kanske bara ger 40-45 hz vid den låga spänningen? fasta nätet ligger väl närmare 240V numera och borde väl ha 50HZ.
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
mins inte om jag provat att höja varvet, när den hadde 190V.

men nu när den inte laddar, så hjälper det inte att höja varvet (går att peta på garseglaget för hand, för att ökva varvet)
Användarvisningsbild
av CarMan
gjodre diverse märningar idag, me inte alla.
på nått ställe skulle stor det att man skulle ta bort dioderna o mäta som (dom var fast lödda, o jag hade inte grejor eller ström för att ta bort dom) det var några fler mätnngar som jag inte gjorde, för att dom inte var specielt enkla i vekligheten av liknande anledningar)
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag var för bi en elfirma idag, o köpte en ny konding. dom hade en på 14µf den får duga, det är 12,5µf på den som sitter där idag.

jag fråga om man kunde mäta en konding på nått vettigt sätt, men det gick inte enligt honom.

det jag glömde var att fråga hur jag skulle koppla in den. den jag fick tag i har en blå & en brun kabel, inga märkningar.
den jag har, har inga märkningar, men jag vet var kablarna går som sitter på den jag har.

nån som har koll på hur jag ska koppla den?
ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]