Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ajjax
Hej.
Igår så råkade nyckeln till min c30 åka med i tvättmaskinen i ett par byxor. När jag upptäckte detta kom det många svordommar då jag tidigare hade sett att en ny nyckel med omkodning låg på 3-5000 kronor. Jag öppnade upp nyckeln och tog ur batteriet som var helt geggigt av batterisyra. Sen tog jag och torkade ur så mycket jag kunde ur nyckeln då jag bara fick bort sidan med batteriet och inte vågade bända hårdare på andra sidan. sedan la jag in den i ugnen som jag har hört att man ska göra med blöta mobiler.
Efter 2 timmar torkande så satte jag i batteriet jag har i min andra nyckel för att se om nyckeln fungerade. Men när jag tryckte på lås upp så låstes bilen upp men låstes igen på 1 sek. likadant vad jag än gjorde. Så jag åkte in till min volvo verkstad för att kolla vad en ny nyckel till min bil kostade, men på volvoverkstaden så kunde dom inte ens hitta en ny nyckel till min bil då dom aldrig tidigare stött på ett liknande problem. mycket märkligt..

Menmen jag åkte hem igen då dom skulle kolla upp min nyckel med andra verkstäder. Då när jag sitter hemma med nyckeln i handen tänkte jag att om jag ändå ska köpa ny nyckel kan jag kolla om jag kan få upp sidan med knapparna på och efter mycket bändande lyckades jag. Då tänkte jag eftersom nyckeln låser hela tiden vilken knapp jag än trycker på så kanske låsknappen har krympt i tvätten så den ligger på hela tiden. jag tog en liten kniv och täljde bort lite plast, tryckte ihop nyckeln och gick ut och testade. Vips så fungerade den som på nytt :D nyckeln ligger nu på torkning då jag var tvungen att limma ihop sidan med knapparna på med superlim efter jag plockat isär den.

Men nöjd med mitt arbete är jag :D
Bild
Senast redigerad av 1 ajjax, redigerad totalt 0 gånger.
av Rådlös
Bra att du fixade det! Det kan ha varit ugnsvärmen som "böjde" någon plastyta, så att det inte gav rätt kontakt.

Man kan kommentera att alltid när något elektriskt har hamnat i vattnet av en eller annan anledning, så gäller det att ta ur alla batterier eller annan strömförsörjning, så fort som möjligt. Helst sekundsnabbt om det går.

Nu gjorde Ajjax detta, men först efter en programmerad tur i tvättmaskinen. Bättre sent än aldrig. :???:

Själva torkningen behöver inte alltid ske i ugnen. Det kan gå lika bra med en hårtork också. Se bara till 1: Att allt vattnen kan rinna bort. 2: Att det inte blir för hett. När elektronik jobbar normalt, brukar temperaturer på kanske 50° vara lagom. Men det finns komponenter som kan bli mycket varmare. Då har dom ofta någon form av kylflänsar eller annat. Men i dom flesta fall tål dom det.
Så håll hårtorken på ett sådant avstånd att du utan besvär kan hålla din hand i samma värme. Tänk på att det är inte bara värmen som gör torkjobbet. Luftväxlingen från en hårtork gör en hel del, även om värmen hjälper till.
av ajjax
Tomas88 skrev:Är ju bara att gratulera!
Fint att spara några tusenlappar också.

Tackar :D

Kanske onödig post men bra att veta att det kan vara det felet om man råkar göra samma sak.
av ajjax
Rådlös skrev:Bra att du fixade det! Det kan ha varit ugnsvärmen som "böjde" någon plastyta, så att det inte gav rätt kontakt.

Man kan kommentera att alltid när något elektriskt har hamnat i vattnet av en eller annan anledning, så gäller det att ta ur alla batterier eller annan strömförsörjning, så fort som möjligt. Helst sekundsnabbt om det går.

Nu gjorde Ajjax detta, men först efter en programmerad tur i tvättmaskinen. Bättre sent än aldrig. :???:

Själva torkningen behöver inte alltid ske i ugnen. Det kan gå lika bra med en hårtork också. Se bara till 1: Att allt vattnen kan rinna bort. 2: Att det inte blir för hett. När elektronik jobbar normalt, brukar temperaturer på kanske 50° vara lagom. Men det finns komponenter som kan bli mycket varmare. Då har dom ofta någon form av kylflänsar eller annat. Men i dom flesta fall tål dom det.
Så håll hårtorken på ett sådant avstånd att du utan besvär kan hålla din hand i samma värme. Tänk på att det är inte bara värmen som gör torkjobbet. Luftväxlingen från en hårtork gör en hel del, även om värmen hjälper till.
Jo det kan kanske varit ugnen som böjde nån plastbit. jag sköljde även ur nyckeln med kontakt sprej för att få bort alla eventuella oxider.

tack för informationen:D

MVH
av LarsBd
Innan torkningen kan det vara bra att skölja med batterivatten eller ännu hellre destillerat vatten för att få bort salter och annat jox tex tvättmedel. Det behövs bara lite värme för att torka elprylar tex ovanpå kylskåpet, varmvattenberedaren eller bara luftcirkulation utan extra värme (hårtork), om man har tid att vänta några dygn.
Användarvisningsbild
av Tomas88
ajjax skrev: Kanske onödig post men bra att veta att det kan vara det felet om man råkar göra samma sak.
Tycker jag inte. Kan ju även vara roligt att höra om redan fixade problem. Bra att du delar med dig. :-)-)
ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]