Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av CarMan
Hej, detta är en motor fråga, gäller en motorbåt (tycker den passar skapligt i detta forum)
Jag har ett problem (fenomen) jag vill huta en lösning på, eller rättare sagt hitta orsaken till. (tyver finns det en del saker som inte är kollade, på grund av att jag inte hade rätt saker med mig)

I hösdags bytte jag olja o filter på mina båtmotorer, allt funka bra. jag körde båten en dryg timme nån vecka efter oljebytet, hade då normalt oljetryck.
Sen dess har båten stått på land i ca:7 månader.

I helgen skulle jag starta motorerne för att se att allt funka, viket det inte gjorde. styrbord motor fick inget oljetryck. den fick inget oljetryck, den reagera inte det minsta på manometern.

jag dubbelkolla al el, så jag inte hade en misvisning, vilket jag inte hadde (lite osanorlekt också, med tanke på att båten har 2 separata oljetryckskontakter)

dubbelkolla oljeledningen till turbon, den innehöll ingen olja.
kolla masa saker, men för att göra en lång storry kort: demontera oljefiltret o det var ingen olja alls på den filtrerade sidan av filtret (i mitten alltså, enda sidan man kan se) det var så tort o fint, så det hade nog inte varit olja där på 7 månader.
körde motorn på starten, utan filter, o det komm olja. montera på oljefiltret från andra motorn, o starta. Nu hade jag oljeryck.

Min tanke fram tills nyligen har varit att jag hade fel i filtrer, men tvivlar nu.
Det låter för osanorligt att jag först inte har någe problem alls med filtret, sen efter 7 månaders stillastående så är filtret helt täppt, från start (jag har alltså INTE fått ett sjunkande oljetryck varken före eller efter vinterförvaringen) Desutom har ju filtret en ventil som öppnar om trycket i filtret blir för stort (om filtret är igensatt), ska den ha pajat den med, presis samtidigt.

Postar nu så inget försvinner
Användarvisningsbild
av CarMan
Min teori är nu att motor har svårt att suga olja till oljepumpen (inte för att det är skit i trågen, detta borde komma suksesivt) utan för att det är luft i pump & sugledning. en pump är inte så bra på att suga, den är bara bra på att trycka. Suga gör den bra när det är olja i alla rör, då får man det på köpet.

det som jag tror löste problemet är att jag körde motorn utan oljefilter, då kunde luften evakueras lättare, så inget motstånd fans i systemet.

Vad tror ni? håller teorin, eller har nån varit med om nåt liknande?
(jag har inte provkört det "trasiga" filtret i den "hela" motorn, något jag nunderar på att göra som en test)
Användarvisningsbild
av isak
hino?
är det en konverterad lastbilsmot?
vad har den för volym?
vad är det normala trycket varm? vilka filter monterade du i höstas,by-passventil kan man ju misstänka?
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
Det är 4 liters 4 cylindriga Hino motorer (troligtvis fins det en lastbilsvariant av samma motor)
Oljetrycket ligger på ca 4 bar , något lägre på tomgång

Jag var från början inne på at det var fel i filtet, låter ju som en trolig orsak, men nu när jag fuderat på alla fakta så får jag inte ihopdet, det kan omöligt vara filtret.

jag har studerat de sprängskisar jag hittat på nätet, för att leta efter backventiler (tänkte på om motorn hade nån backventil som skulle hålla kvar olje i filtret, då filtret sitter monterat upponed, men hitta inga )

Därimot hitta jag 3 stycken reduseringseringsventiler. Alla motorer har en reduseringsventil, det är den som bestämmer vilket max oljetryck motorn ska ha.
de 2 andra jag har, kan jag bara gissa vilken uppgift dom har, o så här gissar jag.
en är till för att aktivera en oljetrycksgivare som jag tidigare inte listat ut vad den gör, men nu får jag ihopp allt !
när reduseringsventilen öppnar så aktiveras oljetrycksgivaren o varnar på min summer (denna reduseringsventil öppnar när trycket är aldeles för högt, typ ifall filtret är igensatt)

den sista överströmningsventilen gör nog bara samma sak som överströmnings ventilen i oljefiltret = öppnar o släppeer för bi oljan, om fltret är igensatt.

som sagt så kan det omöjligt vara fel på mitt filter. det måste ha med sugsidan at göra, alltså före oljepumpen.

nu har jag ju fått oljetryck, vilket gör det hela svårare at felsöka på, men om jag inte hade haft oljetryck, så hade jag kunnat prova med att häla ned olja i kanalen där oljefiltret är monterat (för att fylla oljepumpen med olja)
Användarvisningsbild
av CarMan
isak skrev:hino?
är det en konverterad lastbilsmot?
vad har den för volym?
vad är det normala trycket varm? vilka filter monterade du i höstas,by-passventil kan man ju misstänka?
isak
baypasventilen, menar du den so sitter i motorn (inte i oljefiltret) om den står öppen får man mycke riktigt inget oljetryck. en sån arbetar mot en ganska hård fjäder, det krävs en regäl "kärvning" för att få den att fasna i öppet läge. (allt kan hända, säger inget om det.
men att den ska fassna när motorn står still, är uteslutet. ska den fasna så är det när rycket byggs upp, o rtycker ut den mot ändläge. på tomgång når jag inte de 4 bar som den öppnar på. (om den mot förmodan skulle nå 4 bar, vid start så skulle jag ha en liten viftning på den analiga mätaren, innan den fasnar)
sen så skulle den inte losna bara för att jag tar bort oljefiltret.
Användarvisningsbild
av isak
spricka i sugledningen? (blir svår att kolla) när sista generationen MB sprinter vito kom böts det sugledningar på en hel serie, en hårdlödning som inte höll! en förstärkt monterades. tänker det kan finnas en paralell? har alldrig upplevt något sånt du råkat ut för. men även japaner kan väl missa konstruktionsmässigt? mont du org-filter så du inte fick dubbla by-pass? är för mig första gången bp ventilen inte sitter i filtret.eller är det insatsfilter?
isak
Användarvisningsbild
av CarMan
det är inte orginal filter. orginal kostar 400:-/st dom jag köpte kostar 190:- /st
Jag har faktiskt ingen aning om det kan vara så att orginalfiltret inehåller en backventill ??? med tanke på att filtrena monteras uppåned så kanske orginalet har en backventill.
Oavset om det finns eller inte fiins backventill, så är det inte orsaken till problemet, då man inte har olja i ett nytt filter & man kan inte räkna med att en backventil ska hålla kvar oljan i 7 månader.

Jag tror som du att problemet måste ligga på sugsidan. endra är det en sprivka som du sa eller annan form av tjuvläcka. eller så är pumpen dålig på at suga i sin konstruktion (jag har ingen aning om hur högt upp i motorn pumen sitter)

jag kommer att prova filtret i den "hela motorn" vilket jag är övertygad om funkar bra.
jag är också övertygad om att den "trasiga" motorn kommer att funka bra. (tror inte tjuvläckan, eller vad det nu är har uppstått under vintern, utan har funnits där hela tiden. Så nu när allt är igång så kommer det funka.
Användarvisningsbild
av CarMan
Jag har idag testat oljefiltret o det är inge fel på det.
så det är förmodligen bara en aldeles för "torr" oljepump
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]