Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av volvo51
Vi har köpt ny åkklippare,Stiga Villa 14 HST,glänsande gul och nästan lika vacker som frugan i bikini. Vilken olja ska jag använda när jag byter? Verkstan säger rak30,instruktionsboken 10-30. Är inte 10-30 bättre? Vad säger *pettson*?
av *pettson*
Det där med rak 30 olja är nåt verkstan vill sälja till er. Detta är idiotdumt eftersom dom inte frågat er vid vilken TEMP ni ska köra maskinen? Säger instruktionsboken 10-30 gäller denna.
Användarvisningsbild
av isak
hej
f-låt jag lägger mig i!
du KAN köra 10-30 om du byter mitt i säsongen en gång, dessa motorer går rejält varma dessutom hst- vilket 14 hk är på gränsen för klipparen.samt att du håller ögonen på nivån! dom kan förbruka duktigt med olja. B&S säger själva rak 30 (kan vara svår att få tag på annat än småflaskor orig-).
isak
av Hemulen
Såg att Jula har en olja för åkgräsklippare(10w40) kostar 79kr för 1,4l. Dom har även en rak SAE30 pris 49kr för en liter. :)
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Säger inte instruktionsboken RAK 30(helst) ELLER 10W-30 på vintern, kan även användas på sommaren. Jag kör på SAE 30 från okq8 stiga park -86
Användarvisningsbild
av volvo51
~Kalle~ skrev:Säger inte instruktionsboken RAK 30(helst) ELLER 10W-30 på vintern, kan även användas på sommaren. Jag kör på SAE 30 från okq8 stiga park -86
Instruktionsboken(Stiga)säger 10-30 vid oljebyte men visar också olika viskositeter vid olika temperaturer. År 86 var det nog bara SAE 30 som gällde. Jag vet inte om motorerna är annorlunda nu. Jag har en bra snöslunga så klipparen används bara sommartid. Den förra klipparen(19 år)bytte vi in p.g.a. den stannade efter ca. 10 min. och sen var omöjlig att starta(efter några timmar gick det bra,tändspolen?) i den körde jag alltid med Biltemas 10-40 och det fungerade felfritt. Tack *pettson* och alla andra för svar och synpunkter.
av LarsBd
Jag har tittat i en nyare Briggs&Stratton manual och där rekomenderas SAE30 från ca 7 C och uppåt, 10W-30 från -18°C till +38°C men det varnas då samtidigt för att oljeförbrukningen stiger över +27°C. Temperaturangivelserna avser lufttemperatur.
I princip kan man då anse att en gräsklippare nöjer sig med SAE30 medan en snöslunga vill ha 10W-30.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Om man kan köra på 10w-30 är väl detta att föredra eftersom den oftast är ganska mycket billigare i literpris än en liten flaska "gräsklipparolja".
Användarvisningsbild
av Fluffen
Startas gräsklipparolja (SAE30) kostar 49kr/l på jula och det är ju helt okej.
Det var en bilfirma häromkring som hällde mobil1 i deras nya stiga åkgräsklippare och den havererade ganska omgånde efter det.
Användarvisningsbild
av volvo51
Tomas88 skrev:Om man kan köra på 10w-30 är väl detta att föredra eftersom den oftast är ganska mycket billigare i literpris än en liten flaska "gräsklipparolja".
Jag har sagt det förut :förståndig kille
ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]