Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Rick1
Kan man bara ta bort kroken eller måste hela infästningen tas bort? Tänker på bilprovningen då, rimligen borde väl de inte bry sej om det sitter kvar lite rester under bilen eller vad är det egentligen som gäller?
Dom som bäst besvarar detta är ju Bilprovningen själva. Dom har "Frågor & Svar" på sin sida. Och du kan även maila frågor till dom. Om det handlar om bestämda regler där något speciellt måste följas, är dom ju skyldiga att upplysa om saken.
Användarvisningsbild
av Nexus
Då kan jag inflika med att på min mammas mazda 626-89 så räckte det ta bort bara krokdelen som sitter med 2 bultar och klippa sladden til elen som var bilen utat krok enligt bilprovningens regler. Fick anmärkning på rost i balken men utan krok så var det ingen fara köra
av J.F.S
Jag har gjort en liknande manöver på en BMW med avtagbart drag där kroken försvunnit. Satte kapen i själva fästet för draget så det syntes att det inte var användbart och tog bort elkontakten. Registreringsbesiktning och sen var det klart.
av anp
Man kan också göra dragkroken obrukbar genom att svetsa en mutter överst på kulan, då kan man fortfarande använda dragkroken som cykelställ men inte koppla till en släpvagn.
Användarvisningsbild
av Rick1
Ja, visst är draget ett plus om man har användning för den, men jag har det inte, och köpte bilen enbart i syfte att "styla" den kroken stör då mina ögon så att säga och skall nedlacka bilen så det kommer att underlätta alltihopa om den försvinner, men tar man bara bort själva kroken, så finns väl möjligheten att sätta dit den i framtiden om man nu skullr behöva det. Synd bara att de som monterat den sågat ut ett stort hål i kofångaren som måste åtgärdas.
AC problem V70 2016 D3

Har nu testat att känna på reläern[…]

ABS ring/sensorring

Jo felkoden sa (glömde skicka med) Right rear[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har du tändstift med en elektråd kan du[…]

Eller en fördel? Då är det ju led[…]