Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Mina föräldar är i färd med att byta bil. Jag var med och kollade på en Toyota Yaris 1,0 -01 som bara gått 2950 mil. Bilen är alltså 8 år gammal men bilen är bara servad efter milintervallen.
Alltså är bilen bara servad två gånger sen den var ny. Vid 300 mil och vid 1500 mil.

Jag sa till säljaren att borde inte bilen varit servad en gång om året oavsett miltal? Men nä detta hade han aldrig hört talas om. Den har ju bara gått 3000 påpekar han.
Anledningen till det låga miltalet är att det är en gammal gubbe som haft bilen och kört ganska sällan och inga långresor.

Undrar nu om ni oljekunniga människor vet om det kan vara riskabelt att köpa denna bilen, eller är det bara jag som fått för mig att man bör byta en gång per år?
Märkte själv inget fel på bilen när jag provkörde. (Förutom att den var slö så in i he**ete. Men det hör inte hit) :wink:
jag tror inte blien skär, men det är inte bra.
har den desutom kört korta sträckor, så hinner inte bränslet i omjan ånga bort, så oljan blir snabt utspädd o tappar sina egenskaper (egenskaper kan vara att den ska rengöra & förflytta smuts m.m. Själva smörjningen är bara en litenn del av allt vad oljan gör)

tittar vi på en 850/v70 så riskerar man snabbare att vevhusventilationen sätterigensig, vilket kostar en slant. hur det är på just den bilen du tittat på har jag ingen aning
Så jättekorta sträckor hade han inte kört sa sonen som sålde sin fars bil.
Vad jag förstod körde han typ 15km och handlade sen hem igen så motorn har ju blivit varm i alla fall.

Så frågan är ju om oljans egenskaper försämras mycket pga tidan.
Korta sträckor och långa intervall mellan oljebyten är ju ungefär de absolut sämsta förutsättningar man kan få. Jag vet inte hur känsliga Yaris är för detta - men hade det varit en Saab hade jag sprungit lång väg.
hej tomas
oljor åldras med tiden iallafall kondens,under uppvärmningsfasen händer det mycket. ett oljebyte är väl skitpengar i sammanhanget?
finns en devis! ingen har smort sig fattig.
isak
3 mil är inte för kort. Men frågan är om det är sant? Jag kanske är onödigt pessimistisk men min syn är att allt en säljare säger är lögn till dess jag kunnat bevisa motsatsen.

Få mil på lång tid = potentiellt många kortsträckor (rent logiskt)
Många mil på kort tid = sannolikt mest långa sträckor (samma logik)

Jag köper enbart bilar ur den sista kategorin...

Sulle jag leta Yaris så skulle jag leta efter en nyare med mer mil, kanske denna http://www.blocket.se/vi/21276780.htm?ca=11_s
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger.
Måste ni kolla på 1.0 or? *ryser* :wink:

Vilket datum är oljan senast bytt?

Olja är en färskvara och kan dra till sig fukt m.m , kan mycket väl tänka mig att den gjort det om bilen stått utomhus tiden då han inte kört med den.

/Kalle
Jag kan ju säga att det inte är en bil jag skulle vilja ha.
Jag har provkört den och man sitter ju inte klistrad i sätet vid acceleration precis :wink: Men sen är ju priset mycket lägre på dessa 1,0or.
Jag tror just denna Yarisen var den näst billigaste i sverige på blocket vilket beror på att höger framskärm är tillbucklad och därmed har fått visst rostangrepp.

Datum för senaste bytet vet jag inte, men det fanns papper på det. Men antagligen är det väl 3-4 år sedan.
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]