- lör 28 mar 2009, 01:35
Jag aldrig haft nyare bil än en 92a.. en Nissan Primera, och nu en 745a... och den känns ny, och låter ny,
som en ny 240 från -76.... :mrgreen:
Hur roligt det än är med en NY bil, tycker jag inte att det är värt pengarna,
Jo, om jag skitit ut dom kanske.
Men för prisfallet en ny bil har varje år, så räcker pengarna till en äldre bil, bränsle för ett år,
en semestersväng på sommaren och en massa whisky.....m.m
Jag har haft bil sen -82 och under dom åren har jag köpt 8 (åtta) nya däck!!
I övrigt har däcken som följde med bilen räckt tills jag gjort mig av med den = Sparade pengar!
Gamla bilar kan man laga själv, med billiga delar = Sparade pengar!
Försäkringen på en gammal bil är lägre = Sparade pengar!
Men en gammal bil håller jag mig till en billigare olja = Sparade pengar!
Råkar jag jag backa in en stolpe eller nåt annat- So What ! = Sparade pengar!
Vad har jag då gjort med pengarna som jag "sparat" under åren?
Tja, jag har en gammal sommarstuga som med nöd och näppe klarar sig från att klassas som en
sanitär olägenhet, men jag mår gott där ändå...
Jag har en gammal snöskoter som puttrar på och tagit mig och kaffepannan till soliga fisketurer på vårkanten 8)
Jag har en gammal mc som tagit mig runt på flera Europaturer med god mat, gott öl och trevliga människor,
många pubrundor med polarna (BE) ,
och en massa andra roliga minnen..
))))
Det är en del av vad jag gjort för dom pengar som annars ev. skulle ha gått kostnaderna för en ny bil.
Det enda nya fordon jag nånsin köpt, var en skoter, en Lynx Enduro 500. den gillade jag.
Den blev stulen.
Med andra ord så har alla mina nya fordon blivit stulna.
Så jag håller mig till gamla fordon som får vara i fred.....
I övrigt så tror jag att debatten om att nya bilar är mycket miljövänligare inte riktigt speglar sanningen.
Hur mycket energi och utsläpp genererar inte tillverkningen av en ny bil?
Från tillverkningen av dom maskiner som bryter malmen, som används till dom maskiner som bygger dom fabriker, som bygger dom maskiner som bygger dom fabriker, som bygger dom delar som vi använder till att bygga bilar.
Och all den energi som går åt till att utveckla nya bilar, nya tekniker, nya däck osv. osv.
Biltillverkarna idag utvecklar sina bilar, inte så att dom ska hålla så länge som möjligt, utan att dom ska hålla
tillräckligt länge för att kunderna inte ska bli alltför upprörda då bilarna måste lagas.
För 40 år sedan hade varje bil en massa smörjnipplar, det räckte med en rundsmörjning varje år, det var sällan du behövde byta spindelleder och styrleder om du skötte bilen.
Idag byter man delar istället för att underhålla dom.
Det kallar jag varken ekonomiskt eller miljövänligt.
Så min filosofi är:
Vill du vara både miljövän och spara pengar, kör en gammal bil (D) med gott samvete
som en ny 240 från -76.... :mrgreen:
Hur roligt det än är med en NY bil, tycker jag inte att det är värt pengarna,
Jo, om jag skitit ut dom kanske.
Men för prisfallet en ny bil har varje år, så räcker pengarna till en äldre bil, bränsle för ett år,
en semestersväng på sommaren och en massa whisky.....m.m
Jag har haft bil sen -82 och under dom åren har jag köpt 8 (åtta) nya däck!!
I övrigt har däcken som följde med bilen räckt tills jag gjort mig av med den = Sparade pengar!
Gamla bilar kan man laga själv, med billiga delar = Sparade pengar!
Försäkringen på en gammal bil är lägre = Sparade pengar!
Men en gammal bil håller jag mig till en billigare olja = Sparade pengar!
Råkar jag jag backa in en stolpe eller nåt annat- So What ! = Sparade pengar!
Vad har jag då gjort med pengarna som jag "sparat" under åren?
Tja, jag har en gammal sommarstuga som med nöd och näppe klarar sig från att klassas som en
sanitär olägenhet, men jag mår gott där ändå...
Jag har en gammal snöskoter som puttrar på och tagit mig och kaffepannan till soliga fisketurer på vårkanten 8)
Jag har en gammal mc som tagit mig runt på flera Europaturer med god mat, gott öl och trevliga människor,
många pubrundor med polarna (BE) ,
och en massa andra roliga minnen..

Det är en del av vad jag gjort för dom pengar som annars ev. skulle ha gått kostnaderna för en ny bil.
Det enda nya fordon jag nånsin köpt, var en skoter, en Lynx Enduro 500. den gillade jag.
Den blev stulen.
Med andra ord så har alla mina nya fordon blivit stulna.
Så jag håller mig till gamla fordon som får vara i fred.....

I övrigt så tror jag att debatten om att nya bilar är mycket miljövänligare inte riktigt speglar sanningen.
Hur mycket energi och utsläpp genererar inte tillverkningen av en ny bil?
Från tillverkningen av dom maskiner som bryter malmen, som används till dom maskiner som bygger dom fabriker, som bygger dom maskiner som bygger dom fabriker, som bygger dom delar som vi använder till att bygga bilar.
Och all den energi som går åt till att utveckla nya bilar, nya tekniker, nya däck osv. osv.
Biltillverkarna idag utvecklar sina bilar, inte så att dom ska hålla så länge som möjligt, utan att dom ska hålla
tillräckligt länge för att kunderna inte ska bli alltför upprörda då bilarna måste lagas.
För 40 år sedan hade varje bil en massa smörjnipplar, det räckte med en rundsmörjning varje år, det var sällan du behövde byta spindelleder och styrleder om du skötte bilen.
Idag byter man delar istället för att underhålla dom.
Det kallar jag varken ekonomiskt eller miljövänligt.
Så min filosofi är:
Vill du vara både miljövän och spara pengar, kör en gammal bil (D) med gott samvete