Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Jag aldrig haft nyare bil än en 92a.. en Nissan Primera, och nu en 745a... och den känns ny, och låter ny,
som en ny 240 från -76.... :mrgreen:

Hur roligt det än är med en NY bil, tycker jag inte att det är värt pengarna,
Jo, om jag skitit ut dom kanske.
Men för prisfallet en ny bil har varje år, så räcker pengarna till en äldre bil, bränsle för ett år,
en semestersväng på sommaren och en massa whisky.....m.m

Jag har haft bil sen -82 och under dom åren har jag köpt 8 (åtta) nya däck!!
I övrigt har däcken som följde med bilen räckt tills jag gjort mig av med den = Sparade pengar!
Gamla bilar kan man laga själv, med billiga delar = Sparade pengar!
Försäkringen på en gammal bil är lägre = Sparade pengar!
Men en gammal bil håller jag mig till en billigare olja = Sparade pengar!
Råkar jag jag backa in en stolpe eller nåt annat- So What ! = Sparade pengar!

Vad har jag då gjort med pengarna som jag "sparat" under åren?
Tja, jag har en gammal sommarstuga som med nöd och näppe klarar sig från att klassas som en
sanitär olägenhet, men jag mår gott där ändå...
Jag har en gammal snöskoter som puttrar på och tagit mig och kaffepannan till soliga fisketurer på vårkanten 8)
Jag har en gammal mc som tagit mig runt på flera Europaturer med god mat, gott öl och trevliga människor,
många pubrundor med polarna (BE) ,
och en massa andra roliga minnen.. :-)))))

Det är en del av vad jag gjort för dom pengar som annars ev. skulle ha gått kostnaderna för en ny bil.

Det enda nya fordon jag nånsin köpt, var en skoter, en Lynx Enduro 500. den gillade jag.
Den blev stulen.
Med andra ord så har alla mina nya fordon blivit stulna.
Så jag håller mig till gamla fordon som får vara i fred..... :wink:

I övrigt så tror jag att debatten om att nya bilar är mycket miljövänligare inte riktigt speglar sanningen.
Hur mycket energi och utsläpp genererar inte tillverkningen av en ny bil?
Från tillverkningen av dom maskiner som bryter malmen, som används till dom maskiner som bygger dom fabriker, som bygger dom maskiner som bygger dom fabriker, som bygger dom delar som vi använder till att bygga bilar.
Och all den energi som går åt till att utveckla nya bilar, nya tekniker, nya däck osv. osv.

Biltillverkarna idag utvecklar sina bilar, inte så att dom ska hålla så länge som möjligt, utan att dom ska hålla
tillräckligt länge för att kunderna inte ska bli alltför upprörda då bilarna måste lagas.
För 40 år sedan hade varje bil en massa smörjnipplar, det räckte med en rundsmörjning varje år, det var sällan du behövde byta spindelleder och styrleder om du skötte bilen.
Idag byter man delar istället för att underhålla dom.
Det kallar jag varken ekonomiskt eller miljövänligt.

Så min filosofi är:
Vill du vara både miljövän och spara pengar, kör en gammal bil (D) med gott samvete :wink:
av *pettson*
Felet i din tankegång är att en äldre bil varje dag genererar betydligt mera avgaser än den behöver. Den genererar även betydligt skitigare sådana än vad man behöver. Jag vet inte om du har pejl på att man skrotar bilar idag och gjorde så även för många år sedan? Man återvinner stålet men även plast och aluminium och således går det åt betydligt MINDRE energi till detta än till att utvinna nytt ur malm och marken. Korrekt är att t.ex den mesta av karossplåten är*ny* plåt. Den nya malmen används till bilar och den omsmälta till balkar för byggnation till exempel. Hursomhelst så gör man alltså miljön en oerhörd tjänst genom återvinning och bra avgasrening. Stora bitar idag i våra bilar är av aluminium, återvinningen på aluminium gör oerhört mycket energimässigt i vår miljö, det krävs ca hälften av energin att smälta om aluminium än att utvinna den ur bauxiten. Plus då att vi inte behöver räkna på vad gruvan skitar ned.
Värdeminskning ja..
Jo men det mesta sjunker som en sten efter ett tag, naturligtvis finns det heller inget som säger att du måste köpa en ny bil, argumentet som gäller är en NYARE bil. Kikar vi då på blocket eller liknande så får du en volvo billigare än du får en bra skoter idag. Det är bara dina krav på miltal och utrustning som kan höja inköpspriset möjligen. Köper du nyare än 1996 och nån snor bilen så får jag anta att inte heller dina nycklar hänger kvar. Visst går det att köra en bil med startspärr men insatsen är betydligt högre än att grannens snorunge klarar att tjuvkoppla den.

I övrigt är det du säger om bilens underhåll egentligen rent nonsens, det du krasst påstår är att allt måste bytas i tid och otid och även bytas ofta. Jag får nu gratulera dej till att ha gått på fabrikantens och verkstans sköna vals. Jag kan inte annat än gråta för din skull.
Sant är att delar görs inte bättre än att dom håller garantitiden ut i många fall, falskt är att det inte går att underhålla det mesta och att det inte går att laga det mesta med mycket små medel trots detta. Frågan är om du har viljan och kunskapen? Det är inte försvarbart att du ska hyra en kille för 1500kronor i timman att laga nånting för 50 spänn. Dom flesta artiklar går utmärkt att byta lager och bussningar i om man bara vill. Vad gäller länkarmar går dom flesta att bussa om och gör man det med BÄTTRE saker än fabrikanten säljer som orginal så kommer även spindellederna hålla längre till din glädje. Vad gäller hjullager så är det ju frågan om du tycker alltimellan 6-15.000 mil är dåligt? Du får inte glömma hur dom behandlats.
Att jämföra idag med 40 år sedan är inte rättvist, vi hamnar på en volvo 140 av 1968 års modell som bäst, en modern kaross då med en uppdaterad motor som hade sin vagga och spec o krav i en betydligt äldre konstruktion, den i sin tur var en bättre kopia av vad britterna skapat inom BMC koncernen, en 140 hade inte många smörjpunkter ändå, spindelledsbyten var inte ovanliga heller, inte heller bussningsbyten eller annat om det var så du tänkte, rostskador ska vi inte prata om. Du får backa ännu längre tillbaka där en vanlig bil behövde rundsmörjning ca vart 500mil, det var ungefär så långt man åkte på ett år på dom betydligt sämre vägarna. Kontroll på bromsarna skedde vart 150 mil, hjullagren smordes om vart 300mil, kontroll av kylvatten varje gång du startade bilen, bilen gick på rak 30 olja som i övrigt tippades rakt ut i naturen i en grop bakom verkstan. Smörjfettet som kröp ur din bil varje gång nytt pumpades in hamnade på samma ställe.
Men du har helt rätt i att allt rundsmordes, igen och igen, glappade nåt med millimetrar så var det inom tolerans, eller så fettade man upp detta så fettet fungerade som stabilisator, det höll ju 150 mil till nästa smörjning, om bilen drog en halvliter olja genom läckage eller rakt igenom motorn bara så var det inom tolerans, du pressade bilen rejält genom att hålla 85km/h på vägarna. Trumbromsarna kunde inte stanna dej på kort sträcka även om du så stod på dom. Men dom var ju så gott som underhållsfria, man nitade på nya backar bara vart 750 mil. Var du extremt försiktig med bromsarna höll dom 1500 mil. Ett växellådsbyte kostade 15 kronor, en växellåda splitt ny 225 spänn och en ny dörr till din bil kostade hela 55kronor, bytet kostade 4.70kr. Låter ju billigt o bra om man räknar bort vad timlönen var vid samma period.
Sen hoppar vi lite framåt i tiden ändå så vi hamnar mellan den stora rundsmörjningstiden (50talets början) till 1957... då såg det ut såhär om t.ex en pv..
Tillbehör och deras priser 1957

Vindrutespolare 70 kr
Stänkskydd bak 16.50 kr
2 st säkerhetsbälten av Volvos typ exklusive montering 90 kr
Hel underredsbehandling 165 kr

Sats med avgasventiler och fjädrar 44.50 kr
Avgasrör komplett med ljuddämpare 68.80 kr
Stötdämpare, komplett sats fram och bak 160 kr
Kylare 165 kr

Höger framflygel, olackerad och utan tillbehör 145 kr
Höger framdörr, olackerad och utan tillbehör 240 kr
Bakre stötfångare, komplett 149 kr
Vindruta av lamellglas, per styck 40 kr

Reparationspriser 1957

Sotning och ventilslipning 73 kr
Förgasarrenovering 28 kr
Byte av kylare 15 kr
Byte av kopplingslamell 64 kr

Renovering av växellåda 96 kr
Renovering av differentialväxel 89 kr
Renovering av styrväxel 50 kr

Samhället ser inte ut på samma sätt idag, du åker mera mil mellan varje kontroll och reparation. Kanske är det dags att sälja din stuga ändå och krypa ut till verkligheten, lära upp dej om fordonteknik och dess underhåll inhandla en BEGAGNAD bil som inte längre sjunker (800 serie, 70 serie till 2000) och göra naturen en tjänst ur mera än en synpunkt och bli gladare på kuppen?
Nu var det ju tänkt som ett litet kåseri med glimten i ögat : :wink:

Men det skulle vara intressant att se vilka utsläpp tillverkningen av en ny bil orsakar,
från gruvan, och fram tills kunden kör ut bilen ur bilhallen.

Vad det gäller rundsmörjning av gamla bilar tänker jag närmast på min peugeot 404 -68.
Den hade massor av smörjnipplar, spindellederna gick till och med att justera om det var glapp i dom.
Efter 25000 mil, var det fortfarande original spindelleder, och knutkors på bilen.
det gick att skruva själv utan specialverktyg, och felsöka utan dator.

En del saker var bättre förr- och andra är, som du säger, bättre nu.

Men som sagt, inlägget var tänkt som ett slags kåseri, så jag har inte tänkt starta en het :-(O) debatt.
Kanske behöver träna mer på mitt författande :wink:

// Jon
Tror också det är bättre att låta gamla bilar verka ut,går ju även att konvertera dom till alternativa bränslen.Nu har ju fallet varit att gynna nybilsförsäljning, med miljöbilspremie för nyköp eller skattebefrielse.Bättre att lägga dom pengarna på konvertering av äldre fordon plus se till att priset på miljövänliga bränslen hålls nere på en rimlig nivå.Går även att ålägga tillverkarna att göra t.ex bränslepumpar reparerbara,pantsystem för reservdelar,t,ex bromsbackar,hamnar nog i soptunnan annars,(bara några exempel,finns mer). Opel kadett har för övrigt nitbara band på trummorna bak, iallafall 90-års modell. :)
Jag håller väl med dig till viss del. Har man bara en bil med katalysator och lambdasond (vilket alla har från och med 89) så är man hyfsat miljövänlig. Det är klart att det sker små förbättringar hela tiden, men det var det stora steget till renare avgaser.

Och jämför att köpa en bil för 25 000 och en för 225 000. Vad är det du får för 200 000 extra? Inget som är värt det om du frågar mig. Att ta ett banklån för att köpa nåt som bara kommer att sjunka i värde är egentligen rent vansinne... Men vi får vara glada att det finns folk som gör det så att det finns begagnade bilar till oss! :wink:
Sparkz: Ja, syrran till en jobbarkompis köpte en Saab 95 för ca 300.000 får 4 eller 5 år sedan.
10.000 mil senare, i vintras, skulle hon byta bil. Hon blev bjuden 75.000 i inbyte.
Det blev inget byte.
Dom 40.000kr bilen tappade i värde /år, kan man ju göra mycket roligare saker för.
*pettson* skrev: Samhället ser inte ut på samma sätt idag, du åker mera mil mellan varje kontroll och reparation. Kanske är det dags att sälja din stuga ändå och krypa ut till verkligheten, lära upp dej om fordonteknik och dess underhåll inhandla en BEGAGNAD bil som inte längre sjunker (800 serie, 70 serie till 2000) och göra naturen en tjänst ur mera än en synpunkt och bli gladare på kuppen?
Jag är utbildad bilmek- i början på åttiotalet. men jag har inte haft det som yrke på över tjugo år.
Men jag har skruvat i många bilar ändå. Både mina egna och mina vänners.
Allt från Volvo till japsar och amerikanare. Traktorer och grävmaskiner.
Jag har mekat med motorcyklar, motorsågar och båtmotorer, jag har till och med lagat Tv-apparater
och videos, med fjärrkontroller.
Så helt novis på fordonsteknik och annan teknik är jag inte.//
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vad det gäller återvinning så är väl ändå det bästa att använda saker tills dom inte funkar längre,
innan dom går till återvinning.
Idag så upplever jag att många människor har en hysterisk jakt på det senaste.
Det ska va NYTT, STORT, SNABBT och DYRT.
Det gäller allt från bilar och motorcyklar till elektronik mm.
Man byter ut fullt fungerande saker bara för att man vill ha NYTT.Man är less på det gamla.
Man byter ut en fungerande tjockTV till en plasmaTV som drar fem gånger så mycket ström.
DET ser inte jag som miljövänligt.
Den torsk som fiskas utanför Norge, åker en sväng till Asien för styckning, sen tillbaks Europa för
vidare behandling, innan den kommer till Sverige och till våra matbord.
DET kallar jag inte miljövänligt.

Jag gör mitt för miljön genom att använda saker tills dom inte fungerar längre.
DET tror jag skulle bidra till en bättre miljö om alla gjorde.
Att jag sen kör en gammal Volvo från -92 gör mig inte automatiskt till en miljöbov.
Att jag har en tjockTV och en fyra år gammal mobil, gör mig inte heller till en miljövän.

Jag tror att det sätt som jag lever på, orsakar lika mycket/lite skada på miljön,
som dom flesta andra i samhället, med eller utan "miljövänlig" bil.
Jag får bara lite mer pengar över till annat...............
Tänk den som skrotade sin bil -89 och skaffade en med katalysator istället för att köra vidare med den gamla rishögen eller motsvarande 1500 mil om året i ytterligare 20 år. Ids inte börja räkna på det, kanske finns någon annan som vill? Vore intressant att se DEN miljövinsten...

Och då har vi inte räknat in nyare fordons komfort, säkerhet, kördglädje osv som folk uppenbart värderar på samma sätt som trådstartaren värderar sina krogbesök. Vi tänker alltså olika.
varför köpte du en ny skoter?

Om du hade varit konsekvänt i ditt tänkande så hade du ju köpt en begagnad skoter !
Som sagt. Alla värderar saker och ting olika.
En del vill köpa en bil som förlorar halva sitt värde på tre år och andra vill köpa öl på krogen som kostar ca fem gånger så mycket som den gör på systembolaget. :wink:
Det handlar ju mycket om intresse också. Är man intresserad av nåt så lägger man oftast mer pengar på det också.

Detta med vad som är miljövänligast är däremot ganska intressant. Vad går gränsen för hur länge man skall köra en bil innan skrotning om man bara tänker på miljön?
Tomas88 skrev:Som sagt. Alla värderar saker och ting olika.
En del vill köpa en bil som förlorar halva sitt värde på tre år och andra vill köpa öl på krogen som kostar ca fem gånger så mycket som den gör på systembolaget. :wink:
Det handlar ju mycket om intresse också. Är man intresserad av nåt så lägger man oftast mer pengar på det också.

Detta med vad som är miljövänligast är däremot ganska intressant. Vad går gränsen för hur länge man skall köra en bil innan skrotning om man bara tänker på miljön?
. När det gäller gamla vitvaror rekommenderar experterna att inte byta i onödan eftersom vinsten blir så liten mot nytt. Nu finns ju möjligheten att köra en gammal bil på miljövänligt bränsle vilket måste räknas in i kalkylen. Köper man en ny bil kan man ju ha en skylt i bakrutan där det kanske står: "Jag sov som djupast när det var mattelektion i skolan", så slipper man urskuldra sitt nyköp. :lol:
Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]

Varvtal motortemp är bara två exempel […]

Efter att jag bytt kamremmen senast så sitte[…]

På sådana GDS hallar då lyftplat[…]