Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Det gäller alltså biltemas moderna torkarblad som har universialfäste (typ 58-234)

Är det någon mer än jag som lyckats förstöra dessa i en automatbiltvätt?

Senariot är att borstarna tar tag i i bladen/armarna då borstarna är påväg tillbaka från akterpartiet!
Vilket gör att armarna far rakt upp varvid bladen viker sej och förstörs!

Det lustiga är att det har hänt 2 gånger på samma tvätt, dock därimellan så har jag tvättat i andra tvättar utan problem..

Så alltså någon mer som råkat ut för detta?!
Nja, Nej; har tvättat två gånger i vinter i OK:s automattvätt med borstar och har inte märkt att det blivit något fel, du kanske bara har haft otur med en dåligt underhållen tvätt, vad vet jag?
Nej jag är riktigt nöjd med feltemas lealösa torkarblad, jag tycker att dom verkar helt OK och det har jag inte tyckt om deras "vanliga" torkare. Testade däremot Julas för nått år sen och dom var skit från början, fixade inte ens att svepa hela rutan ren där dom ska, så jag tror inte att dina blad är av speciellt dålig kvallite och Biltema har faktiskt fått bra kritik för dessa blad, så jag tror på en allt för dåligt eller en tvätt som inte känner av ordentligt. Vill gärna tillägga att jag bara tvättat automattvätt på den bilen två gånger under den tid jag ägt den och det var inte tvätten som fällde Julas för det har jag aldrig testat, utan dom va bara skit från start :-O) Lät illa och gjorde inte rent över hela svepet någon gång, så dom hamnade i "Tunnan" till förmån för Biltemas som jag också va lite skeptisk mot men som en vän varmt rekommenderade och jag är nöjd med dom :mrgreen:
Det kan väl knappast bero på torkarbladen om dom slits loss i en automattvätt. Det är ju i stället armen och framförallt spännfjädern i armen som skall trycka torkaren mot glaset. Om den fjädern är slapp, så kommer ju den minsta lilla fartvind att lyfta torkarna. För att inte tala om en roterande maskintvättborste.
Det finns säkert anvisningar hur mycket ett "rätt" tryck skall vara för varje bilmodell, och det torde ju vara enkelt att mäta med en fjädervåg. Sådana är vanliga hos bl.a. sportfiskare.
mickemick skrev:Det gäller alltså biltemas moderna torkarblad som har universialfäste (typ 58-234)

Senariot är att borstarna tar tag i i bladen/armarna då borstarna är påväg tillbaka från akterpartiet!

Det lustiga är att det har hänt 2 gånger på samma tvätt, dock därimellan så har jag tvättat i andra tvättar utan problem..

Jajjamensan.
Sidan med biltemabladet (minns dock inte vilken modell) åkte med borsten. Åt helvete så nervöst resten av den tvätten när man satt och bara väntade på att någonting mer skulle komma och bända sönder torkararmen...men den klarade sig.

Men å andra sidan ersattes jag med ett nytt fint (dyrt!) torkarblad av tvätten. :-)-)
...och automattvätt är en absolut sista utväg. Inte ens bra pris och toksmutsig bil får mig att välja det igen.
pjfj skrev:
mickemick skrev:Det gäller alltså biltemas moderna torkarblad som har universialfäste (typ 58-234)

Jajjamensan.
Sidan med biltemabladet (minns dock inte vilken modell) åkte med borsten. Åt helvete så nervöst resten av den tvätten när man satt och bara väntade på att någonting mer skulle komma och bända sönder torkararmen...men den klarade sig.

Men å andra sidan ersattes jag med ett nytt fint (dyrt!) torkarblad av tvätten. :-)-)
...och automattvätt är en absolut sista utväg. Inte ens bra pris och toksmutsig bil får mig att välja det igen.
Ok, men det kan ha varit deras vanliga torkare då alltså?

Försöker köra borstlös, men ibland är den så ner saltad..
För mej så for armarna upp, vilket gjorde att torkarna vek sej bakåt och förstördes,även fästanordningen av plast sprack!

Första gången det hände så var det passagerartorkarn som flög, visste då inte riktigt om den satt riktigt fast eller ej. Verkar dock nu som jag bara hade tur med den ena torkaren den gången..!

Har ännu inte fått någon kompensation pga ingen närvarande chef!(hände igår fredag)
Varken första eller andra gången..

De har alltså inte ringt upp någon av gångerna,ännu!
Jag har varit med om precis samma sak.
Skulle tvätta bilen på statoil i deras automat tvätt och borsten fastnade i fästet på förarsidan och böjde hela bladet på mitten, men det satt därimot kvar under hela tvätten. Ersättes med ett nytt från statoil. Chefen där sa dessutom att detta inte vad första gången det hände där med just biltemas torkarblad, så han tyckte att jag skulle byta alla torkarblad, vilket jag inte gjorde.

Tvättade bilen ungefär 1 månad senare på samma biltvätt med ett "dyrt" torkarblad från statoil och ett från biltema men den gången hände ingenting.
Fick nya orginal VOLVO torkarblad inkl. baktorkaren, är välla inte direkt imponerad!!

De främre lever om nå hiskellit och den bakre tar inte på mitten av rutan, så de blir å sätta tillbaka biltematorkaren för bakrutan!
Volvos e förövrigt i plast så den går inte att böja till, gämfört då med biltemas som e helt metall vilket gör att den går att böja så att den tar jämt på bakrutan!!

Får nöja mej med orginalen fram.. :lol:

Fick en ny tvätt med, men tog en utan borstar!!
Kopplingspedal knarrar

Jag har en kopplingspedal som knarrar, jag trodde […]

Inte alltid för mig som motorlampan tänd[…]

Det där är (möjligen fuktpåve[…]

Fjäder dörrlås

Är det någon som vet var man får […]