Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Märkesverkstäder erbjuder billigare sevice när bilen blir några år, är det inte lite konstigt?

Såg nåt märke (tror det var Ford eller SAAB, men är inte säker) som erbjöd en enklare sevice med mindre kontrollpunkter för äldre bilar till fast pris på ca 12-1400 kr.

Det är ju detsamma som att tala om för sina kunder med nyare bilar att dom stjäl pengar av dom.
Nyare bilars serviceschema har en massa olika kontrollpunkter som helt plötsligt blir onödiga att kontrollera när bilen blir äldre?

Då borde dom punkterna vara lika onödiga när bilen är nyare, och förhoppningsvis felfri.

Annars så kan man ju tycka att ju äldre en bil blir, ju mer borde man kontrollera olika punkter?

Annars så tycker jag generellt att kunderna inte ska behöva betala för att kontrollera att det inte är nåt fel på bilen, i alla fall så länge garantin gäller, utan bara betala för slitdelar?
Jo visst är så det funkar, och det säger jag inget om.
Servar min bil själv jag också.

Det som är konstigt är att en nästan ny bil måste kosta 5-6000 kr för en vanlig service?
Det är väl att stjäla pengar av folk?
För att i stort sett kontrollera att bilen är felfri och byta olja.
av *pettson*
WSAB skrev:Jo visst är så det funkar, och det säger jag inget om.
Servar min bil själv jag också.

Det som är konstigt är att en nästan ny bil måste kosta 5-6000 kr för en vanlig service?
Det är väl att stjäla pengar av folk?
För att i stort sett kontrollera att bilen är felfri och byta olja.
I dom fall servicen är så enkel som du anger är det stöld, nu vet jag inte vilken service du refererar till. Men ofta är det mera i servicen än så, det låter lite banalt att *kontrollera*. Att kontrollera t.ex 60 punkter och verkligen utföra arbetet är inte helt tidlöst. Att göra nåt så enkelt som att läsa ur så inga koder finns t.ex. Systemet skiter i att du har bråttom, det har sin egen takt. Att göra en så enkel sak som att kontrollera dina avgaser är en tidsödande sak. Att starta, varmköra den lite grand, koppla på avgasmätaren så att man ser exakt när den tänder katalysatorn, att låta den gå med slangen i på förhöjt varv för att sen notera avgashalterna på tomgång och förhöjt. Att stå där o notera protokoll, ja allt tar tid. Dessutom är ju timpenningen då inte helt gratis i sej.
Prova gärna att utföra dom punkterna som står på ett protokoll och se hur lång tid DU har att gå igenom dom seriöst. Tiden är ju faktiskt satt för att vara seriös även om det nu finns verkstäder som tar lika betalt och är allt annat än seriösa.

Laddat batteriet några timmar då den b[…]

Låg bromsvätskenivå!?

@snowman , Laddar upp bild genom -Fullstän[…]

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild, men jag har m[…]