Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Hej. Jag har precis påbörjat en projektuppgift i skolan som handlar om lite olika beräkningar på en skivbroms.
Kommer säkert ha lite olika frågor ang detta men börjar med att fråga vad friktionskoefficienten på ett vanligt bromsbelägg mot bromsskivan är.
Har sökt lite på google och sett uppgifter på allt mellan 0,45 till över 0,7. Men vad jag förstår är detta mest racingbelägg vilket jag inte är intresserad av.
Någon som har koll på detta?
jag har ingen aning, men vet att det skiljer mellan belagg & belägg. volvo har olika för olika marknader, samt at piratbelägg har andra.

sen när det gäller däck & asfalt så har vi väll aldeles för många andra saker som styr?
vilka däck blen har, hur breda dom är hur varma dom är, hur slitna dom är. vilken typ av asfalt det är, hur varm den är hur ytan ser ut, hur fuktigt det är m.m.
Arean har ju ingen betydelse så hur breda däcken är lär ju inte ha någon betydelse, och om man räknar på torr asfalt så borde ju inte slitaget ha betydelse heller.
Temperaturen och däcktypen tror jag är ganska försumbar i detta fallet.
Du skulle väl kunna räkna baklänges om du vet bromssträckan? Problemet blir väl att då kommer ABSen in....

Här är lösningarna till någon tenta i mekanik som jag googla fram.

http://w3.msi.vxu.se/~pku/FY1011/20080117facit.pdf

å tentan: http://w3.msi.vxu.se/~pku/FY1011/20080117.pdf

Kolla lösningen till problem 1, det borde gå å räkna baklänges.
Tack för länkarna poseidon.
Tyvärr har jag ingen given bromssträcka.
Egentligen bygger hela uppgiften på att man får göra antaganden på sånt man inte vet, kan beräkna eller ta reda på.
Vi har ingen bestämd bil utan bara fått i uppgift att göra olika beräkningar på ett valfritt fordons skivbromsar.
För att göra det hela intressantare så väljer jag naturligtvis att räkna på min egen bil.
Vi skall bla beräkna:
Friktionskraft Hjul-Vägbana
Friktionskraft Bromsskiva-Bromsbelägg
Hydrauliskt tryck på bromsvätskan.
Värmeutveckling.
Räknade på 40 meters bromssträcka vid 100 km/h och fick att friktionskoefficienten skule vara 0,98 vilket låter lite väl högt.
Dock ändrar sig värdet snabbt om man förändrar bromssträckan lite. Vi tex 43 m blir värdet 0,92.
Om bilen har ABS så måste ju detta bli vilofriktionskoefficienten väl?
Det är väl en statisk friktionskoefficient. Skall man räkna med ABS så får man väl på något sätt räkna att friktionen bara har inverkan en viss % av bromstiden vilken borde ge en högre koefficient om man har samma bromssträcka som utan ABS.
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Jag såg att @theodorkalin hade gjort det p&a[…]

AC problem V70 2016 D3

Hej, Jag har typ inget spel se bild, men jag har m[…]

Det sitter inget filter, bara en sil inuti tanken.[…]

Däck dimensioner

Genomslagsgummi, nja men ena plattan eller va man […]