Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Volvonoob
Har precis börjat övningsköra med tjejen nu och naturligtvis så har det förekommit ett antal "kärringstopp". Det jag undrar över är, kan det skada bilen på något sätt? Alltså skulle upprepade kärringstopp kunna vara dåligt för bilen på något sätt?

Tack!

Mvh
Johan
av Volvonoob
~Kalle~ skrev:Var försiktigare med kopplingen så undviker ni kärringstopp :)
Haha. Visst. Men det är inte vid start då hon får kärringstopp, utan när man ibland ska sakta ner inför en korsning och ska svänga. Då glömmer hon ibland att växla ner från t.ex. 4:an till 2:an.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Vad kör ni för bil? En insprut "ska" man ju motorbromsa för att spara bränsle och använda bromsen så lite som möjligt. Fundera på det :)
av anp
~Kalle~ skrev:Vad kör ni för bil? En insprut "ska" man ju motorbromsa för att spara bränsle och använda bromsen så lite som möjligt. Fundera på det :)
Det fungerar väl bara i "högre" farter? Min bil har gräns vid ca, 50km/h enligt färddatorn.
av Volvonoob
~Kalle~ skrev:Vad kör ni för bil? En insprut "ska" man ju motorbromsa för att spara bränsle och använda bromsen så lite som möjligt. Fundera på det :)
Jo definitivt är motorbromsning viktigt. "Rullar" i princip aldrig med bilen i neutral läge. Men vissa säger ju att man inte ska glömma bromsa då och då heller så dem håller i form. Just nu försöker vi mest få henne att känna sig bekväm på vägen så allt detta får jag lära henne när jag anser att hon är beredd. Bilen är en S40 2,0d.
Användarvisningsbild
av halmstaden
anp skrev:
Det fungerar väl bara i "högre" farter? Min bil har gräns vid ca, 50km/h enligt färddatorn.
Nej då, vid motorbromsning på en modern motor går förbrukningen ner till noll eller nära där. Vad har du för bil? Hur menar du med färddatorn, du ser aldrig förbrukningen gå ner riktigt eller? Men färddatorn är ju så långsam, så under de sekunder hänger den inte med..

Det sitter inget filter, bara en sil inuti tanken.[…]

Däck dimensioner

Genomslagsgummi, nja men ena plattan eller va man […]

AC fungerar bara på en sida

Man ska få felkoder på spjällmoto[…]

Kylare V70 D4 automat

Hej, Upptäckte att kylaren läcker p&ari[…]