RoadKiller skrev:*pettson* skrev:RoadKiller skrev:Egentligen borde jag inte skriva något eftersom jag inte har testat denna olja. MEN...av erfarenhet och känsla så får man vad man betalar för och biltemas andra prylar håller inte högsta kvalitet. Finns det som är bättre och de som är sämre. Just oljor och sånt som ska smörja delar i min bil känner jag att jag inte vill snåla på. Visst går det ju att prova ett tag och sen kanske byta. Men brukar inte utsätta mig själv att vara dumsnål, så att säga. :)
Med andra ord betalar aldrig du över 30kr/litern för Mobil1 helsyntet motorolja? Om du får vad du betalar för (oavsett vilka oljor vi nämner och jämför)
För det är vad den betingar inne på verkstan om du snittar den. Kundriktpriset på 190spänn litern är inte nån riktpunkt att lita på precis.
Naturligtvis tjänar alla på oljor, man skulle inte sälja annars, men påläggen på oljorna är värst på *märkesoljor* under eget namn.
Och dom har INTE 5-6ggr bättre kvalitet..
Nej, det gör jag naturligtvis inte. Men då menar du att biltemas olja är lika bra som de andra största märkenas oljor, eller??
Jag varnar redan här för att det är mycket att läsa. Den som inte vill läsa slutar här:
Både ja och nej. Oljorna på Biltema är standardoljor, kör du i en miljö och med ett fordon som fungerar utmärkt med standardolja så kommer bilen att må lika fint som med en *fin märkes olja*. Oljorna uppfyller med råge tillverkarens krav på smörjmedel. Med andra ord, kör du en standardbil och använder den som svensson (som den är konstruerad för) så är dom precis lika bra.
*med standard menar jag att det inte är longlife om det nu inte är angivet, en olja för körning i vilken standardbil som helst.*
Med NEJ... menar jag att..
När vi börjar sträcka gränserna av ren dumhet eller snålhet (oavsett vilket) först då kan vi börja sära på oljorna och om dom nu är bättre eller sämre jämfört med varann.
När vi börjar köra med låt säga en biltema olja i en 350hp turbobil som plågas större delen av sitt liv av nån med aktiv gasfot, som dessutom inte är så noga med att låta turbon kyla, kan det säkert gå att se nån skillnad efter redan 4-5 oljebyten (1500mils intervaller) om vi jämför med en bil som gått precis likadant med en standard betydligt dyrare märkesolja på samma sätt. Naturligtvis kommer INGEN av dom att må bra överhuvudtaget, men vi kan säkert se att den svindyra märkesoljan inte slits lika hårt som den billigare oljan i det läget. Fast då är vi också och nyttjar oljan långt utanför den spec den skulle jobba i, felet är då inte oljans utan vårt. Vi har ju köpt fel olja i förhållande till vad vi sk ha den till. Om vi gör en tredje jämförelse med en för den typen av motor avsedd racingolja oavsett märke, ja då faller en standard märkesolja lika hårt som en billigare olja eftersom INGEN av dom egentligen uppfyller kravet för den maskinen. (precis som jag skrev raden innan).
Vilket resultat man kommer att få i sin bils motor hänger ALLTID på om du matchar rätt typ av olja med rätt maskin och körtyp, rätt olja bestäms INTE med namnet på oljan eller av dess pris, utan dess egenskaper.
Dom största felen som begås är att folk helt enkelt glömmer att uppgradera sina oljekrav samtidigt som dom uppgraderar motorn.
Problemet med en sån här diskussion är att oljefabrikaten är lika påhittiga som alla andra, man tycker en olja är bra och en annan är skit. Trasslet är att många fabrikat tillverkar EN olja men säljer den under olika märken och konstigt nog får dom olika betyg?
I 9 fall av 10 har dom till och med olika spec men dom har tillverkats i samma batch på samma sätt. Specen är lite att jämföra och se som ett garantibevis när du köper vanliga saker. Alla ger garanti, men inte alla täcker samma saker, det är olagligt att ge en spec som säger att oljan är bättre än vad den är. Det är INTE olagligt att sänka ribban och säga att den är nåt lite lite sämre, lite sämre motiverar ju ett lite lägre pris enligt allas vunna kunskap. Samtidigt är det ett sätt att påstå att just deras olja är unik, dom har inte nåt släktskap enligt sej själva utan det är naturligtvis en unik produkt unik för just deras oljebolag. Släktskapet är väldigt tydligt om man börjar räkna PRODUCERANDE olje levarantörer. Då blev dom inte många och oddsen att dom tillverkar unika produkter för varje dotterbolag för intern/ extern konkurrens är försvinnande liten. Enklare alltså att sälja samma sås i olika förpackning med olika spec till olika pris.
I dom fall där det skiljer så är det småsaker som skiljer, mängden tvättmedel, mängden antioxidationsmedel osv. Det är återigen samma basolja och samma viktiga smörjande egenskaper.
BP olja är många övertygade om är billig skit. Men den tillverkas av Castrol och är Castrols egen spec. Det skiljer alltså inget mellan dom, men dom har två olika spec och två olika *anhängare*. Castrolsäljaren erkänner gärna att bp är en dotterprodukt. Men BPs säljare har aldrig hört talas om detta. Dom har ju en unik olja.. Hm..hur är det nu..
Biltema är även om det tvivlas samma saker som i en vanlig statoil olja, men ingen sågar statoils olja på samma sätt. återigen är det dubbla specar, men det är inte en olja tillverkad unikt för biltema utan samma som alla andras, det är samma sak som tappas ur tankbilarna i nynäs och som automatiseras ned i biltemadunkar.
Havoline en välkänd motorsportolja som fått en dålig klang i sverige.
Drogs riktigt i smutsen som TEXACO i sverige lite tidigare i tiden än många minns. Fast svensson gillar den under namnet PREEM olja. Men även under namnet Havoline om den bara säljs på just en preem mack.. Små flaskor är HAVOLINE olja i preemflaska..
Castrol är ju stora och har helt egen produktion, NOT.. castrol ägs av BP, är förvisso *fristående märke inom koncernen*. Inget direkt att säga om dom dom är inte unika på nåt sätt, bara dyra.
Mobil1 är också stora och har helt egen produktion, eller inte.. bolaget heter mobil1 ELLER exxonmobile om vi är noga, säljs som MOBIL1 eller EXXON eller i vissa fall även AGROL naturligtvis beroende på oljetyp, finns under andra namn. Mobil1 skyltar inte gärna med att dom blev åtalade för bedrägeri tidigt 80 tal när helsyntetoljan kom. Mobil1 hade förpackningar där det stod HELSYNTET på framsidan. Trasslet var att texten började på BAKSIDAN enligt mobil1. Det stod: Den här oljan är lika bra som (vänd på flaskan) HELSYNTET. Mobil1 nekade men åkte dit totalt. Mobil1 har även slagits med castrol och stämde dom år 2000 för att castrol påstod att deras olja var RIKTIG helsyntet, mobil1 förlorade här med. Här har du ju en liten vink om vad man tjatar och slåss om.. Bortse från amsoil reklamen, dom dokument jag hittade kom inte från dom från början. Dock var det här första bästa länk jag hittade nu om tjafset.
http://www.1st-in-synthetics.com/is_you ... thetic.htm
Q8 är egenproducerande men säljer även under namnet AGROL på vissa produkter. Men även mobil 1s produkter snikar in då o då..
AGROL är självproducerande i egen fabrik, vissa saker är Q8 eller mobil1
Q8 och Agrol har en fabrik ihop..
Vad vill jag visa med allt detta tjafset..
Att säga att en olja är bra och att en är mindre bra med bara priset och namnet som referenser är i princip omöjligt. Alla är uppköpta i varandra i stort sett. Och deras produkter är INTE unika egentligen, däremot deras specar pappersmässigt.
Kikar vi på basoljorna som används som den viktiga bäraren av smörjmedlet och alla förbättringsmedel som finns i. Ja då finns det TVÅ fabrikat i hela världen.
Med andra ord. Den enda säkerhet du kan få om du ska köpa olja är att antingen använda olja specad i din handbok, köra bilen därefter. ELLER använda olja som uppfyller den spec du söker till din bil, till ditt körsätt. OAVSETT pris och namn.