Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av zenobia
#15723
Angående dyr programutveckling...

Anta följande:
Antal länder med Vadis: 50 st
Antal Vadis-installationer/land: 50 st

Summa Vadisinstallationer i världen: 2.500 st


Vid en utvecklingskostnad på 50 miljoner (50.000.000 kr) = 20.000 kr/installation.

Utvecklingskostnad för Vadis: 25 miljoner (25.000.000 kr) = 10.000 kr/installation.


Håller nu antagandet med 2.500 Vadisinstallationer i världen så tror jag allt att Volvo fått tillbaka sina pengar...

Sedan tror jag dessutom att det finns fler än 2.500 installationer därute...

Fler dåligt underbygda argument?

Flyttade tråden hit istället, passar bättre här... Lämnade samtidigt kvar en skugga av tråden i S60 etc.-delen, så intresserade hittar hit :D
Mvh Ramon /Admin
Senast redigerad av 1 zenobia, redigerad totalt 0 gånger.
av zenobia
#15730
Angående dyra utbildningar...

Antar att verkstäderna anställer någorlunda färdigutbildade fordonstekniker. Att dessa sedan behöver skolas in på just Volvobilar må vara sant.


Ett räkneexempel (dom tycker vi ju om)...

Teknikern arbetar (fakturerar) 7 timmar per dag (1 timmes spill/dag)
Arbetar 5 dagar i veckan
45 veckor på ett år (semester 5 veckor, utbildning och annat 2 veckor).

Detta skulle innebära (7x5x45) = 1.575 timmar/år.
Anta att man fakturerar 500 kr/timme (500x1.575) = 787.500 kr/år och tekniker (lågt räknat)

Avgår lönekostnad (månadslön=20.000kr * 12.13) = 242.600 kr
Sociala avgifter mm 242.600x1.32 = 320.200 kr/år

Fakturerat belopp 787.500kr
Avgår lönekostnader -320.200 kr

Återstår 467.300 kr / år

Tillkommer gör även vinsten på allt material som teknikern byter ut i sitt arbete. Anta att han/hon säljer prylar för 600 kr i vinst/dag. Det blir (5x45) = 225 dagar x 600 kr = 135.000 kr/år

Tekniker drar då LÅGT räknat in 467.300 + 135.000 = 602.300 kr/år efter det att hans lönekostnader är betalda.

Det lär räcka till en hel del utbildning och annat. Tänk då på att lönekostnaden under två veckor redan är betald enligt ovan.

.
av Quaint
#15746
zenobia skrev:Angående dyra utbildningar...

Antar att verkstäderna anställer någorlunda färdigutbildade fordonstekniker. Att dessa sedan behöver skolas in på just Volvobilar må vara sant.


Ett räkneexempel (dom tycker vi ju om)...

Teknikern arbetar (fakturerar) 7 timmar per dag (1 timmes spill/dag)
Arbetar 5 dagar i veckan
45 veckor på ett år (semester 5 veckor, utbildning och annat 2 veckor).

Detta skulle innebära (7x5x45) = 1.575 timmar/år.
Anta att man fakturerar 500 kr/timme (500x1.575) = 787.500 kr/år och tekniker (lågt räknat)

Avgår lönekostnad (månadslön=20.000kr * 12.13) = 242.600 kr
Sociala avgifter mm 242.600x1.32 = 320.200 kr/år

Fakturerat belopp 787.500kr
Avgår lönekostnader -320.200 kr

Återstår 467.300 kr / år

Tillkommer gör även vinsten på allt material som teknikern byter ut i sitt arbete. Anta att han/hon säljer prylar för 600 kr i vinst/dag. Det blir (5x45) = 225 dagar x 600 kr = 135.000 kr/år

Tekniker drar då LÅGT räknat in 467.300 + 135.000 = 602.300 kr/år efter det att hans lönekostnader är betalda.

Det lär räcka till en hel del utbildning och annat. Tänk då på att lönekostnaden under två veckor redan är betald enligt ovan.

.
Hyra & drift av lokaler mm ???
av zenobia
#15757
Quaint skrev:Hyra & drift av lokaler mm ???
zenobia skrev: Det lär räcka till en hel del utbildning och annat.
av NCR
#15759
zenobia skrev:
Quaint skrev:Hyra & drift av lokaler mm ???
zenobia skrev: Det lär räcka till en hel del utbildning och annat.
Zenobia krigar på... :D
av zenobia
#15760
Nää, inte alls...

Dock är jag trött att höra alla dåliga ursäker från folk som inte har koll på läget... 8)


.
av NCR
#15762
zenobia skrev:Nää, inte alls...

Dock är jag trött att höra alla dåliga ursäker från folk som inte har koll på läget... 8)


.
Då skall du testa att äga en Seat ett tag.... :lol:
Användarvisningsbild
av CarMan
#15795
fattar inte varför du inte startar eget, det är ju en guldgruva enligt dig.

hur ska man kunna anställa färdig lärda mekaniker? nån måste ju lärt upp dom.
sen måsta man gå massa special kurser på nya bilmodeller & system m.m.

sen ska verkstan betala lön till alla på reservdels sidan som jobbar mot verkstan & därmed inte drar in nån lön, samma gäller med kundmotagning & lönekontor m.m.
att ha en plåtverksta är en servis för att kunderna ska ha allt på samma ställe och vilja köre deta bilmärke för att det är praktiskt, jag vet ingen plåtverksta som ens är inärheten av att gå med vinst, det samma gäller med bilförsäljningen, dom går sällan med vinst.

varför tror du att bilverkstäder går i konkurs?
av zenobia
#15816
CarMan skrev:varför tror du att bilverkstäder går i konkurs?
Av samma anledning som en stor del av resten av de företag som går i konkurs...

1. Ägare som inte kan/vill se långsiktighet. (ex.vis Continentals däckfabrik i Gislaved)
2. Ägare som är för överoptimistiska. (ex.vis framfab)
3. Ägare som inte ger kunderna det dom vill ha till det pris dom är beredda att betala. (massor)
4. Okunskap, (bristande kompetens/marknad) dvs man skulle inte ens ha försökt.
5. Ren kriminalitet.

Simple as that....

.
av zenobia
#15842
CarMan skrev:sen ska verkstan betala lön till alla på reservdels sidan som jobbar mot verkstan & därmed inte drar in nån lön, samma gäller med kundmotagning & lönekontor m.m.
att ha en plåtverksta är en servis för att kunderna ska ha allt på samma ställe och vilja köre deta bilmärke för att det är praktiskt, jag vet ingen plåtverksta som ens är inärheten av att gå med vinst, det samma gäller med bilförsäljningen, dom går sällan med vinst.
En viss "overheadkostnad" finns det alltid, det har jag även tagit med i mina exempel ovan. Om denna "overheadkostnad" blir för stor så har inte ledningen koll på verksamheten. Ex.vis så kan man inte ha 5 personer på kundmottagningen om man bara har 2 verkstadstekniker. Företagsledning innebär obehagliga beslut och drar man inte in tillräckligt med kronor så får man kapa kostnader på något sätt.

Är det nu så att verksamheterna plåtverkstad och bilförsäljning inte ens klarar att ge ett nollresultat så är det ju ett ledningsfel.

Men man fattar ju nu varför vi betalar sådana överpriser i verkstaden om man skall hålla plåtverkstaden och bilförsäljningen flytande. Bägge dessa verksamheter genererar pengar (till motsats från ekonomiavdelningen) och borde därför klara av att ta sina egna kostnader. Kanske dags att införa resultatenheter och mer drivande chefer i organisationen?

Ett exempel är Toyota i Göteborg, dom införde 6-timmars arbetsdag (med bibehållen 8-timmarslön) i verkstaden tillsammans med tvåskift. Det blev en succe utan dess like för ägarna, personalen och kunderna.


.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 8

Sedan kommer frågan om man verkligen beh&ou[…]

Om den är väldigt sönderrostad, kan[…]

Om fabriken inte fungerade med Northvolt som ä[…]

Har nu under några laddningar märkt att[…]