Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av cybermunk
Ja som rubriken säger så vill jag veta vilka bilar VIDA klarar då jag själv gått totalt bet på detta har funnit info i massor om Vadis men inte om VIDA.

Frågan kort och gott

Vilka bilar klarar VIDA?
Användarvisningsbild
av andreas 80
Sökte lite snabbt på google och hittade denna pdf, något gammal men borde stämma ok
http://vccs.volvocars.se/wsguide/upload ... 9SV03a.pdf

Bl.a. står detta:
• Reparationsinformation består av reparationsinstruktioner och finns för alla de följande modellerna och årsmodellerna (inklusive specialfordon): XC90, V90, XC70 (08-), V70 XC (01-) / XC70(-07), V70 XC (-00), V70 (08-), V70 (00-08), V70 (-00), V50, V40(-04), S90, S80 (07-), S80 (-06), S70, S60, S40 (04-), S40 (-04), C30, C70 Coupe (-02), C70 Conv (-05), C70 (06-), 960, 940, 850 and 400-series.
• Serviceinformation för serierna 200, 300, 400 och 700 finns i Technical Information Shop.

Mvh
Användarvisningsbild
av CarMan
När det gäller felsökning:
alla volvo bilar tillverkade från 2000 & uppåt.
& även de flästa 99:or

Får man fråga varför du undrar?

När det gäller reservdelar & reprationer m.m. så funkar även äldre bilar än 99, men jag vet inte exakt var gränsen för de olika bilarna går
av S.t.r.a.n.D
Alla med nya (ny gamla) karossen går att KOPPLA IN i VIDA. Alltså S80 från -99 och framåt. S60 från -01 kom den va? Och V70N kom väl sent -00. Iaf alla P2or går att koppla in.

Sen finns ju alla andra gamla bilmodeller i VIDA, 240/740/940/850/S70/V70 m.m. men dessa bilar går inte att koppla in i systemet.

Varför undrar du detta?? VIDA är inget som du som privatperson kan få tag på. Det fungerar inte sosm gamla VADIS. VADIS var ju ett rent program på datorn som nu finns att få tag på via nedladdning. VIDA är nätverksbaserat(även om det är installerat på din dator) och du måste vara uppkopplad och inloggad mot en server för att kunna använda det.
Användarvisningsbild
av CarMan
Bara för att krångla till det lite...
första karossen V70 funkar det på 99:or (nästan alla) & på 00:or
lika dant på S&V40 där funkar det på nästan alla 99:or & på alla 00:or.
S80 modellår 99 kom hösten 98, o på dom är det ju bara denna som gäller. V70N kom tidigt 00 (men min är reggan 99-11-25 :roll: )
S60 finns ju med modell år 01, mins inte när det var dom kom.

sen kan vi ju krångla till det o tala om att det finns VIDA on web & VIDA all in one
av *pettson*
Ja ni eller för att rätta till det lite för dom som tror att Vida inte går att använda som privatperson, så går det alldeles utmärkt.
Har inte testat det själv men vet folk som har det fungerandes såhär.. Svaret är alltså.. det går ypperligt sålänge man inte använder det för onlinetjänsterna.
Prisbild: 10.000sek för utrustning och program.

http://yoho.en.ec21.com/VOLVO_VIDA_DiCE ... 76214.html
Lagligt?. Vet faktiskt inte.. Står inget självklart om nån piratkopiering så.. :lol:
av S.t.r.a.n.D
Okej, inte så insatt i det längre. Men sist var man då tvungen att har lösen och inlogg till "volvos nätverk" för att komma in i programmet. Hur har dom löst det?? Visst det är datorer så allt går ju att hacka idag. Lagligt lär det INTE vara.
Användarvisningsbild
av CarMan
nu har jag inte tid att kolla alla fakta i länken. Pettson, vet du eller gissar du?

Vad jag fått läramig (var ioförsig när VIDA kom) så funkar en vecka utan att logga in mot datorn i england, efter det så måste man cynkroinisera, dock kan man hoppa över o göra dette i yttligare en vecka, sen så är det kört (men även då bodre det väll gå att knäcka programet)
Kör man VIDA all in one så ska allt ligga lokalt, men jag vet i hunna om det gör det, för det går så himla trökt imellan åt.
Användarvisningsbild
av CarMan
förövrigt så är det inte en DICE på bilden i länken, äve om det står att det är det i texten !
Användarvisningsbild
av cybermunk
Anledning till att jag undrar är att jag fått erbjudande från en som vill bli av med sitt Vida system, men jag vet ej om det funkar på 745 inte han heller då han hållit på med nyare bilar.
P0171

Har du provat lyfta batteripolen en stund så[…]

Grå kanske är bättre, bara fä[…]

Är det en volvofälg?

Volvo v60 t3

Hej Idag hände någonting riktigt konsti[…]