- lör 27 dec 2008, 15:43
#245070
För enkelhets skull, ta ur alla tändstiften. Märk upp var tändkablarna skall sitta (vilket stift). Ta av fördelarlocket. Tag ett spärrskaft och en hylsa som passar på det nedersta remhjulet, kamrem och fläktrem. Vrid motorn medurs samtidigt som du tittar på brytarspetsarna.
På axeln som brytarspetsarna ligger an emot, finns det fyra nockar, upphöjda kanter, dom skall lyfta respektive sänka tillbaka den ena av dom båda armarna med brytarspetsarna. Avståndet mellan spetsarna när den är maximalt öppen, när den lilla bakelitfiberklossen vilar mot toppen på en kam, skall var mellan 0,4 och 0,5 mm. Detta mäter man med ett bladmått*. Det skulle även gå med t.ex. en pianotråd om man garanterat vet att den håller rätt mått. Justeringen gör man med "fästplattan", basen, där man har skruvat fast brytarspetarna. Ett av hålen är slitsat för detta. Glöm inte att lätta på dom andra skruvarna något lite så att "plattan" kan röra sig. Förväxla inte fästplattan med den runda plattan som sitter i fördelaren! Den är också rörlig, men det är en annan funktion.
När du har justerat in detta, så skruvar du fast plattan igen. Dra några varv på remhjulet så att du ser att det fungerar. Om det gör detta, så tar du bort spärrskaftet med hylsan från remhjulet. Sedan sätter du tillbaka tändstiften, rotorn och tändkablarna i rätt ordning. Innan du stänger fördelarlocket, som bara kan sitta på ett sätt, passa på att hälla i en "tesked" olja på den filttussen som sitter överst i den ihåliga fördelaraxeln under rotorn. Detta är till för att smörja fördelaren, och viktigt för en säker funktion. Upprepa detta en gång om året. Dessvärre är det många som har förbisett detta. Oftast av okunskap.
Nu har du kommit så långt att motorn i teorin, skall starta. Gör den inte det, så finns det ett flertal felmöjligheter. Fungerar verkligen tändsystemet? Är förtändningen rätt inställd? (Den rubbas i och med att man byter brytarspetsar). Sitter alla tändkablar fast och på rätt plats? Fungerar bränsletillförseln?
*Ett litet nödverktygstips: Ett sådant stålband som sitter runt kartonger, embalage och packlådor, är om dom inte är extra stora, 0,5 mm i tjocklek. Och om dom inte är rostiga, smutsiga eller skavda på något sätt, är dom ganska exakta i måttet.