Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sparkz
#244308
Vrid motorn så att brytaren är max öppen, klacken står högst upp på en nock på axeln. Lossa skruven lite lagom och justera med bladmått, det brukar finnas ett urtag att sätta skruvmejseln i för att flytta den fasta kontakten. Lite exaktare blir det med tändinställningslampa som kan mäta kamvinkel/dwell. Kör på startmotorn med mätaren inkopplad. Kolla upp exakt värde för din bil, oftast 58-60º på en 4-cyl.
På den tiden (Nej, det var inte bättre förr) man bytte brytare på varje service fick man lite ögonmått, då räckte det oftast med en kontroll med kamvinkelmätaren efteråt.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#244767
Se först och främst till så den öppnar och stänger när du vrider runt motorn. Då ska den starta iaf. Sen kan du justera avståndet mer exakt senare.
Användarvisningsbild
av Funk
#245063
volvo740-88 skrev:hur kollar man det då _?? lite mer exakt är inte så 100% på sådant dära :roll:
Tar av fördelarlocket och kör runt motorn på starten, kollar så att brytarna öppnar på nocken och stänger mellan nockarna...

/Thomas
av Rådlös
#245070
För enkelhets skull, ta ur alla tändstiften. Märk upp var tändkablarna skall sitta (vilket stift). Ta av fördelarlocket. Tag ett spärrskaft och en hylsa som passar på det nedersta remhjulet, kamrem och fläktrem. Vrid motorn medurs samtidigt som du tittar på brytarspetsarna.
På axeln som brytarspetsarna ligger an emot, finns det fyra nockar, upphöjda kanter, dom skall lyfta respektive sänka tillbaka den ena av dom båda armarna med brytarspetsarna. Avståndet mellan spetsarna när den är maximalt öppen, när den lilla bakelitfiberklossen vilar mot toppen på en kam, skall var mellan 0,4 och 0,5 mm. Detta mäter man med ett bladmått*. Det skulle även gå med t.ex. en pianotråd om man garanterat vet att den håller rätt mått. Justeringen gör man med "fästplattan", basen, där man har skruvat fast brytarspetarna. Ett av hålen är slitsat för detta. Glöm inte att lätta på dom andra skruvarna något lite så att "plattan" kan röra sig. Förväxla inte fästplattan med den runda plattan som sitter i fördelaren! Den är också rörlig, men det är en annan funktion.
När du har justerat in detta, så skruvar du fast plattan igen. Dra några varv på remhjulet så att du ser att det fungerar. Om det gör detta, så tar du bort spärrskaftet med hylsan från remhjulet. Sedan sätter du tillbaka tändstiften, rotorn och tändkablarna i rätt ordning. Innan du stänger fördelarlocket, som bara kan sitta på ett sätt, passa på att hälla i en "tesked" olja på den filttussen som sitter överst i den ihåliga fördelaraxeln under rotorn. Detta är till för att smörja fördelaren, och viktigt för en säker funktion. Upprepa detta en gång om året. Dessvärre är det många som har förbisett detta. Oftast av okunskap.
Nu har du kommit så långt att motorn i teorin, skall starta. Gör den inte det, så finns det ett flertal felmöjligheter. Fungerar verkligen tändsystemet? Är förtändningen rätt inställd? (Den rubbas i och med att man byter brytarspetsar). Sitter alla tändkablar fast och på rätt plats? Fungerar bränsletillförseln?
*Ett litet nödverktygstips: Ett sådant stålband som sitter runt kartonger, embalage och packlådor, är om dom inte är extra stora, 0,5 mm i tjocklek. Och om dom inte är rostiga, smutsiga eller skavda på något sätt, är dom ganska exakta i måttet.
Användarvisningsbild
av Nexus
#245072
visst är det enklare vrida runt motorn för hand utan stift men ej nödvändigt.
Mät även måttet efter du justerat in brytaren. vrid ett varv och testa igen.kan vara svårt få det 100% första gången
av AndS
#245075
Har du en manuell låda är det bara att lägga i en av de högre växlarna och "gunga" bilen lite framåt/bakåt så du får brytaren att öppna fullt eller ställer sig med brytaren rakt över en av nockarna, dvs du behöver inte skruva bort tändstiften. Dra sedan i handbromsen när du justerar så att bilen står stilla.
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]