Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Någon som vet om ryktet stämmer att det fortfarande säljs gas bilar från Volvo i Schweiz? Skulle behöva veta.
Det säljs gasbilar här i Tyskland oxå.
Vem som ser till att gasgrejerna kommer i bilen vet jag inte, men man ser rätt många.
Volvo (och den övriga bilbranschen) befinner sig i en allvarlig kris. Att då försöka tillverka en bilmodell där man statistiskt säljer "en bil i veckan", vore ju rena självmordet.
Allt detta är skriverier från fossilmaffian. D.v.s. Dom som gör vad dom kan för att "svärta ner" etanolen. Robert Collin AB, Lasse Swärd och Jaques Waller båda DN m.fl.
Däremot är det riktigt att man kan få sin bil konverterad till gasdrift, men det kostar i runda tal 50 000 kr! Och det behöver inte göras utomlands. Då är det i så fall enklare, och förmodligen i längden billigare att köpa en begagnad på Kvarndammens Bilauktioner. Finns på nätet, sök. Kolla Miljöfordon, en egen flik. Men det är auktion som gäller, och man måste vara snabb på slutet och i princip ha pengarna i handen.

Ett tillägg: Länken till Kvarndammen http://www.kvd.se/

Tillägg 2. Nästa miljöbilsmässa, där bl.a. gaskonverteringsfirmor visar upp sig, kommer att hållas i Kista norr om Sthlm, i början på 2009. http://www.miljobil2009.se/ Där får man veta "allt" om gaskonvertering.
Jag jobbade några månader i Polen och där var det väldigt vanlig att konvertera. Jag vet inte vad det krävs eller om det krävs att man gör en ny reg besiktning efteråt. Men har för mig att det kostade ca 15000 kr monterat och klart i Polen.
Det är möjligt att det är lågpris i Polen. Det är eventuellt, kanske, också möjligt att konverteringen gällde LPG, d.v.s. gasol*, som är enklare att konvertera än s.k. fordonsgas (narturgas/biogas). Vissa delar till det (LPG) finns för övrigt att köpa på Misab.
Prisexemplet ca. 50 000 kr, såg jag på miljöbilsmässan i Sollentuna i början på 2008. Där visade man upp någon kombimodell av en Citroen. Jag kan inte deras modeller, så det kan vi lämna därhän. Men det framgick att själva bränslebehållarna var en högst komplicerad historia. Två gastuber som krävde att golvet i lastutrymmet fick göras om helt. Sedan skulle det finnas plats för en bensintank också. Då var det inte så särdeles mycket kvar till kombiutrymme.
Jag skulle gissa att själva konverteringen av motorn är det enklaste och billigaste problemet?
Om man sedan betänker att den praktiska räckvidden med en gasbil är omkring 25 mil, och bara omkring hundra gasmackar i hela landet, där det många gånger också lär vara slutsålt, så kan man tänka sig för både en och två gånger. Även bensintanken blir på grund av utrymmesskäl, halverad.

*Gasol tillverkas av fossilt petroleum. Så det är inte något mer miljövänligt än bensin. Och fordonsgas är ungefär hälften fossil naturgas och hälften biogas, i bästa fall. Biogas är inte någon "hyllvara" direkt.
Jo, dom bilar som jag såg i Polen hade dom skruvat fast tuben ungefär som en brandsläckare. Så det var inte så snyggt. I Polen så är gasen väldigt billig, så det var ca 30% billigare att köra på gas mot bensin. Så det var inte av miljöskäl, även om jag tyckte om Polen som land så var det noll miljötänk, vilket är väldigt synd.
Volvo 945 STARTAR EJ

då upptäckte dom att min inte få[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]

Kylvätska till 740 b230f

Hej! Funderar på att tömma systemet d&a[…]

Brainys V60

Hej, Såg din föredömliga monter[…]