Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Nexus
Hej alla glada. Funderar på införskaffa mig takräcke (lasthållare)till bilen då man släpar hem lite plank ibland. Ska man sattsa på begagnade orginal eller duger biltemas? Bilen har takreling.
Biltemas kostar ju bara 299:- så erfarenheter sökes .
Mvh Magnus :-)-)
(Behöver ej vara bilspecifikt utan alla erfarenheter av universal lasthållare /orginal är välkommna)
Användarvisningsbild
av CarMan
JAg har ingen aning om hur biltemas är.
jag har därimot skruvat på en del orginal, o dom funkar, är lite tråkiga att skriva med orginal hand tagat, men det funkar
(taktäcken är ju inte så kompliserade saker)
Användarvisningsbild
av Brainy
Orginal har jag också pulat med. (Senast det användes var med en takbox påmonterat och på en Saab 9-5 :D
Men ja, de fungerar bra förutom att man är körd när man tappar bort handtaget! Det var dock förvånansvärt billigt hos lokale Volvo ÅF.

Men även jag är intresserad av biltemas? Är de tillräckligt bra eller kan vi räkna med att de är veka?

/Anders
av pjfj
Undvik feltemas takräcke om du hittar originalräcke till under dubbla priset av feltemas...

Jag skaffade ett par av samma anledning som du, och det är ett hiskeligt skruvande för att få dit dem, jag har för mig att originalräckena är betydligt smidigare att ha att göra med. (kanske finns olika där med?) Det verkade inte vara några problem med hållbarheten, bara hur smidiga de är att få på plats, vilket jag så här i efterhand tycker känns rätt viktigt.
av 945S
Om begagnade se till att de inte har rostat. Eller är av aluminium. Såna där plastade fyrkantrör av stål rostar ganska friskt ibland.
Användarvisningsbild
av cobrajet
Biltemas takräcke för rails är det ett jäkla plockande med :evil: , köp Thule eller Volvo original.
Användarvisningsbild
av NORDIC MAN
Biltemas funkar men är pimsigt att få dit har sådana på 945 an då jag har extra säte i skuffen
då får barn vagnen sitta på taket emellanåt, skruvar ej bort dem mellan gångerna, lat? javisst :lol:
Användarvisningsbild
av gundj
Volvo orginal, så skaffar du en lång torx i rätt storlek och drar med skruvdragaren.
Man får prova sig fram till lagom momentläge.
Användarvisningsbild
av Nexus
Tack allesammans och ett stort tack till SEWE på forumet som jag köpte ett volvo orginal med tillhörande torxnyckel.
Transporten löste sig bra oxå. :D
bränsletrycksregulator placering

Bara bytt från ovansidan. Bra om du har ett […]

Det är ju ett märkligt land, jag tycker […]

Frontspoiler 39854555 Tröskel V […]

Kanske dålig kontakt, ska försöka […]