Då frågan inte är modellspecifik flyttar jag tråden till allmänt.
/ Tomas
Moderator: Moderatorer
McE skrev:Blev tipsad att använda den i tjejens V40 1,8i som hade problem med igensotning :roll:1.8i har problem med sotet eftersom det är en GDI. Nu vet jag inte vad som skiljer mitsubishis version ifrån volvos. (det är ju en mitsubishi motor)
Rådlös skrev:Då bör du ju åtgärda orsaken till sotet först. Allmän service, tändstift, olja, filter etc. etc.En flaska Tri-Pak kostar 179kr räcker till 640l bensin=28öre/liter.
Jag vet inte vad en TriPak kostar, men antar att det är ett skyhögt literpris på det. Ett billigare alternativ är ju då K-i. Där kostar väl en ½ liter ~ 30 kr? Och det räcker till en tank.
Ännu billigare är ju E 85, ~ 10 kr/litern. Det ger mindre sot, och löser även upp det gamla sotet.
McE skrev:Eftersom GDI´n är byggd som en diesel med hög kompression och direktinsprutning så ska den gå jäkligt billigt men mekanikern på mitsubishi som jag snackade med hade inget bra svar varför det sotar. En teori var att då kolvringar börjar bli slitna så "blåser" det förbi kolvarna och man får ett övertryck i vevhuset som måste ut. Kompressionen ligger kring 22kg mot en "vanlig" motor på ca.10kg? Sedan så tror en del att kolvarna blir så jäkla heta så oljan på undersidan förbränns/blir till sot som följer med vevhusventilationen..... Eftersom den leds tillbaka in i motorn just framför spjällhuset så blir det en tjock sammetsmatta med sot överallt, på spjället, i insug, även i ledningen till bromsservon så att bromsservon slutar funka..... Å hur åtgärdar man detta då?Man skröt om att motortypen var enormt ren. Det var den med utom när man kom till viss typ av last. Då var en orenad diesel renare partikelmässigt. Därför slutade motortypen att tillverkas.
Kör som en biltjuv på 98-99 oktan med TRI-pak eller... Använd motorjäveln som bojsänke att förtöja badbryggan med eller nåt!!!!!! Mitsubishi har ju slutat med motortypen av en anledning.. :roll:
Rådlös skrev:Gäller även några årgångar av B 18/-20Det är endast vissa modeller av B20F (inte alla) som utan vidare kan köras på blyfritt, enligt volvos litteratur är det B20F i 1975 års modell av 240 i USA utförande.
Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]
Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]