Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av polxlt
Nån som använt denna produkt och vet hur den funkar
det står ju tex att den har blyersättningsmedel funkar det ihop med en katalysator?
Det står på produkten att den funkar ihop med och utan katalysator
Användarvisningsbild
av Tomas88
Då frågan inte är modellspecifik flyttar jag tråden till allmänt.

/ Tomas
av Rådlös
Här kan du läsa om bland annat Tri Pak, men också mycket annat nyttigt. http://www.detomaso.nu/pdf/blyers.pdf
Det framgår att behovet av tillsatser som blyersättning är betydligt överdrivet.
Du vet väl att alla Volvos "rödblockare" B 19, -200, -21, -23, -230, klarar sig utan blyersättning? Gäller även några årgångar av B 18/-20. Söker du högre oktantal, så är det billigare med E 85. Flera av blyersättningarna innehåller för övrigt etanol.
av McE
Blev tipsad att använda den i tjejens V40 1,8i som hade problem med igensotning :roll:
av Rådlös
Då bör du ju åtgärda orsaken till sotet först. Allmän service, tändstift, olja, filter etc. etc.
Jag vet inte vad en TriPak kostar, men antar att det är ett skyhögt literpris på det. Ett billigare alternativ är ju då K-i. Där kostar väl en ½ liter ~ 30 kr? Och det räcker till en tank.
Ännu billigare är ju E 85, ~ 10 kr/litern. Det ger mindre sot, och löser även upp det gamla sotet.
av *pettson*
McE skrev:Blev tipsad att använda den i tjejens V40 1,8i som hade problem med igensotning :roll:
1.8i har problem med sotet eftersom det är en GDI. Nu vet jag inte vad som skiljer mitsubishis version ifrån volvos. (det är ju en mitsubishi motor)
Men man åtgärdar det väldigt olika.. mitsubishi blästrar förbränningsutrymmena och allt på plats med valnötsskal. Medans volvo får ta av toppen och sota av den.
av McE
Eftersom GDI´n är byggd som en diesel med hög kompression och direktinsprutning så ska den gå jäkligt billigt men mekanikern på mitsubishi som jag snackade med hade inget bra svar varför det sotar. En teori var att då kolvringar börjar bli slitna så "blåser" det förbi kolvarna och man får ett övertryck i vevhuset som måste ut. Kompressionen ligger kring 22kg mot en "vanlig" motor på ca.10kg? Sedan så tror en del att kolvarna blir så jäkla heta så oljan på undersidan förbränns/blir till sot som följer med vevhusventilationen..... Eftersom den leds tillbaka in i motorn just framför spjällhuset så blir det en tjock sammetsmatta med sot överallt, på spjället, i insug, även i ledningen till bromsservon så att bromsservon slutar funka..... Å hur åtgärdar man detta då?
Kör som en biltjuv på 98-99 oktan med TRI-pak eller... Använd motorjäveln som bojsänke att förtöja badbryggan med eller nåt!!!!!! Mitsubishi har ju slutat med motortypen av en anledning.. :roll:
Användarvisningsbild
av volvo51
Rådlös skrev:Då bör du ju åtgärda orsaken till sotet först. Allmän service, tändstift, olja, filter etc. etc.
Jag vet inte vad en TriPak kostar, men antar att det är ett skyhögt literpris på det. Ett billigare alternativ är ju då K-i. Där kostar väl en ½ liter ~ 30 kr? Och det räcker till en tank.
Ännu billigare är ju E 85, ~ 10 kr/litern. Det ger mindre sot, och löser även upp det gamla sotet.
En flaska Tri-Pak kostar 179kr räcker till 640l bensin=28öre/liter.
av *pettson*
McE skrev:Eftersom GDI´n är byggd som en diesel med hög kompression och direktinsprutning så ska den gå jäkligt billigt men mekanikern på mitsubishi som jag snackade med hade inget bra svar varför det sotar. En teori var att då kolvringar börjar bli slitna så "blåser" det förbi kolvarna och man får ett övertryck i vevhuset som måste ut. Kompressionen ligger kring 22kg mot en "vanlig" motor på ca.10kg? Sedan så tror en del att kolvarna blir så jäkla heta så oljan på undersidan förbränns/blir till sot som följer med vevhusventilationen..... Eftersom den leds tillbaka in i motorn just framför spjällhuset så blir det en tjock sammetsmatta med sot överallt, på spjället, i insug, även i ledningen till bromsservon så att bromsservon slutar funka..... Å hur åtgärdar man detta då?
Kör som en biltjuv på 98-99 oktan med TRI-pak eller... Använd motorjäveln som bojsänke att förtöja badbryggan med eller nåt!!!!!! Mitsubishi har ju slutat med motortypen av en anledning.. :roll:
Man skröt om att motortypen var enormt ren. Det var den med utom när man kom till viss typ av last. Då var en orenad diesel renare partikelmässigt. Därför slutade motortypen att tillverkas.
av LarsBd
Rådlös skrev:Gäller även några årgångar av B 18/-20
Det är endast vissa modeller av B20F (inte alla) som utan vidare kan köras på blyfritt, enligt volvos litteratur är det B20F i 1975 års modell av 240 i USA utförande.
Lambdalampan lyser

Då är det ju bara att plocka fram multi[…]

Justera motorhuv i framkant

Jag testade det högra huvlåset och det […]

Motorstyrningen växlar mellan dessa för[…]

Har lossat rutan och glidskorna var sönder oc[…]