Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#234558
Hej

Jag har min kupévärmare i min S80 i fotutrymmet för passageraren, men jag konstaterar att vindrutan är den ruta som avisas sist. Den mesta värmen går alltså bakåt i kupén. Upplever ni andra likadant eller? Jag måste göra nån justering av vart den ska placeras, men jag vet inte riktigt hur. Har nån erfarenhet av att placera kupévärmaren på bakkant av mittkonsollen? Alltså där 12v-uttaget sitter för baksätespassagerarna? Min tanke är att värmen går rakt upp i taket o sprids framåt och bakåt...

Mvh
#234560
Jag har min ståendes där och det är inte optimalt, funkade bättre när den stod på golvet framför passagerarstolen, men jag har ingen annan plats nu pga bilbarnstolar.

Men jag upplevde inte som du att rutan var det sista den tog.

/L
#234564
Jag har samma placering som du, alltså i fotutrymmet för passageraren, Jag tycker det fungerar bra så länge man sätter igång den lämplig tid före avfärd..
#234566
Dom bilar jag haft med kupevärmare har alla stått på golvet framför passagerartolen, har aldrig haft problem att avisa någon av rutorna.
Har en Calix kupevärmare som jag brukar ha inställd på ca: 1000-1500w (beroende på hur kallt det är).
#234592
Jag har o-så en Calix-värmare med två värmelägen. Dock så är den fastskruvad på en "metall-pall" så att passageraren ej kliver på värmaren utan kan ha fötterna under. Kupévärmaren är därför uppvinklad 35-40 grader. Kanske det som ställer till det.
#234823
Vilken utetemperatur och drifttid talar vi om här?

Mina värmare har alltid stått på passagerargolvet, antingen uppvinklade på egen fot eller på pall beskriven ovan.
Något större isproblem har jag aldrig upplevt, även om lite is/frost oftast funnits kvar på framrutan.
Oavsett om det gällt en kombi eller sedanbil.

Men inte värre än att torkarna i kombination med spolarvätska tagit bort den med några svep över rutan.

Jag har min motor/kupévärmare på timer ca, 1 timme vid 5 till - 5°, och ca, 2 timmar vid kallare väderlek.
#234910
anp skrev:Vilken utetemperatur och drifttid talar vi om här?

Mina värmare har alltid stått på passagerargolvet, antingen uppvinklade på egen fot eller på pall beskriven ovan.
Något större isproblem har jag aldrig upplevt, även om lite is/frost oftast funnits kvar på framrutan.
Oavsett om det gällt en kombi eller sedanbil.

Men inte värre än att torkarna i kombination med spolarvätska tagit bort den med några svep över rutan.

Jag har min motor/kupévärmare på timer ca, 1 timme vid 5 till - 5°, och ca, 2 timmar vid kallare väderlek.
Runt 2-3 timmar brukar jag köra värmarna, oavsett utetemp, brukar funka bra.
#234969
En defavärmare i passargerarsidan med specialbyggd hållare golvplacerad med 45 graders vinkel, inga problem med is på rutorna men däremot blir det alltid isbildning runt dörrarna vilket gör att dessa kan kärva då de öppnas, skall lägga silikon på listerna och se om det blir bättre.
#235124
Det har inte varit kallare än -9 grader men med tämligen nedisade rutor, och värmaren går ca 2h innan jag tar bilen.

Fast nu har det löst sig, för nu är garaget urstädat och bilen står varm o skönt. :)
#236021
I min S80 skruvade ??:-/ jag fast fästet som föjer med värmaren (en liten Calix) i konsollsidan på mittunneln, under handskfacket. Kontakten sitter på andra sidan, så sladden räcker precis under mattan. Under sommaren så skruvar jag bort fästet. Klädseln över mittunneln sluter sig bra över hålen, så de syns knappast. Värmaren monteras i ca 45 graders lutning. Men det är som trådskaparen säger, vindrutan tinas ganska långsamt - särkilt nere vid torkarbladen..

Har beställt en ny nedre knut, hoppas på[…]

V60 sliter däck bak

Generellt sett kan bussningar i dåligt skick[…]

Generator laddar ej batteriet

Säker på att det inte är en anslut[…]

sen kan man ju tolka media som om att affäre[…]