Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Man kan tycka antingen det ena eller andra om E 85.
Men för dom som inte är emot E 85, är detta något angeläget. Just för dagen är det en konstig situation där priset på E 85 i förbrukarledet blir dyrare än bensin. Detta strider mot tagna beslut i Riksdag och Regering, att det skall vara billigare att välja miljövänliga alternativ.
Därför finns denna namninsamling: http://www.etanol.nu/skriv_pa/index.php
Liknande beslut om lägre pris på miljövänligare alternativ finns inom hela EU. Det finns även fler andra i Sverige som har protesterat, Gröna Bilister, tre taxibolag i Stockholm m.fl. Det är även uppmärksammat av flera massmedia.
av AndS
Det är väl lägre pris på E85 än bensin idag!!
Det du blandar ihop det med är din egen kostnad utifrån bilens förbrukning av av E85 och bensin. Och detta varierar då beroende av bilmodell och dess skillnad i förbrukning.
Väljer du en liten bil med motorsvag motor är troligvis E85 kostnadsmässigt billigare, men på en större motorstarkare dyrare, samt vid vilken typ av körning/hastighet du gör jämförelsen. Det går inte att säga alltid billigare utifrån detta perspektivet, för då skulle man kunna utveckla en ineffektiv motorstyrning för E85 men effektiv för bensin och hävda att den skulle vara referensvärde för E85 prissättning och det fungerar ju inte så bra.
av Rådlös
Jo, naturligtvis är det min egen, och andra "etanolisters", kostnad det handlar om. Och det är det jag menar med "förbrukarledet".

Nu är det ju så här att det togs ett beslut i Riksdagen i mitten på nittiotalet, att det skulle vara fördelaktigare att välja ett miljövänligare alternativ. Och det är ju detta som har varit gällande hittills i priset på etanol. Det har varit billigare, lägre skatt, att köra på etanol än att köra motsvarande bilstorlek och modell på bensin. Trots att den då drar ca 30 % mer bränsle per mil med E 85.

Sedan är jag den förste att beklaga att detta gäller inte allt, se t.ex. på ekologisk mat. Den är oftast dyrare än "industrimat". Men det brukar förklaras med att det kostar mer att producera på ett miljövänligt sätt. "Handodlade potatisar" etc. etc. Samma sak med tvättmedel m.m. I början saknade dom blekmedel. Jag tvättade vita T-shirts. Dom blev gula efteråt! Så det var mycket skojerier i början. Det har blivit bättre nu. Den etanol som SEKAB distribuerar, är kanske inte "handodlad", men den är certifierad och kontrollerad för absolut minsta miljöpåverkan. (När kan man säga så om bensin?)

Jag kan inte allt om detta med etanol. Det mesta läser jag på< http://www.etanol.nu > Där får man veta mer. Men jag blandtankar min bil och har gjort det i tre år nu.
Användarvisningsbild
av vetten
Tja det är lätt att vara "miljömupp" så länge det lönar sej i plånboken :mrgreen: Det blir svårare när det kostar och man får betala för det :-O) Det är då dom flesta får bekänna färg ?:-/
Senast redigerad av 1 vetten, redigerad totalt 0 gånger.
av Amarace
Detta beslut som tagits av Regering, vill gärna se källfakta, alltså en länk till det beslutet?

Jag har också blandtankat, men varför bry sig för mycket, nu då E85 blir dyrare så kör man på bensin helt enkelt, till sommaren är det säkert billigare med E85 igen då dom måste höja priset på Bensin för att tjäna pengar på semesterfirarna samt att E85 blir E85 istället för E75 igen. TÄnk på att höjningen ju är att det är 10% mer bensin i Etanolen nu.
av Rådlös
Till Amarace: Jag söker febrilt efter själva lagtexten, men under tiden hittar jag detta:
http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?avdn ... mber=50734

Nästan i slutet på texten står det: - Från år 2004 är biodrivmedel i bilar, t.ex. etanol, permanent skattebefriade.

Jag tolkar det som att det är detta som på politikerspråk och i massmedia kallas Grön Skatteväxling. Du kanske har hört ordet förut?

Och din kommentar till den tioprocentiga höjningen i vinteretanol, höjningen på nittio öre står högt över det verkliga literpriset på bensindelen i E 85/E 75. Tidigare år har den varit i storleksordningen 20 – 30 öre per liter. Dessutom är det märkliga att samtliga svenska bensinbolag höjer med summan 90 öre på samma dag. Kartellbildning?

PS. Jag är inte Miljöpartist, även om jag kan sympatisera med dom i vissa frågor. Som denna t.ex. DS.
av Rådlös
Rådlös skrev:Till Amarace: Jag söker febrilt efter själva lagtexten, men under tiden hittar jag detta:
http://mp.se/templates/Mct_78.aspx?avdn ... mber=50734

Nästan i slutet på texten står det: - Från år 2004 är biodrivmedel i bilar, t.ex. etanol, permanent skattebefriade.

Jag tolkar det som att det är detta som på politikerspråk och i massmedia kallas Grön Skatteväxling. Du kanske har hört ordet förut?

Och din kommentar till den tioprocentiga höjningen i vinteretanol, höjningen på nittio öre står högt över det verkliga literpriset på bensindelen i E 85/E 75. Tidigare år har den varit i storleksordningen 20 – 30 öre per liter. Dessutom är det märkliga att samtliga svenska bensinbolag höjer med summan 90 öre på samma dag. Kartellbildning?

PS. Jag är inte Miljöpartist, även om jag kan sympatisera med dom i vissa frågor. Som denna t.ex. DS.
Det blir mycket text och en massa Bla-ha Bla-ha, men på sidorna 9, 10 och 11 i den här uppsatsen finns lite av Grön Skatteväxling:
http://64.233.183.104/search?q=cache:dV ... cd=8&gl=se
Användarvisningsbild
av poseidon
Men inte köpte ni väl etanolbilar för att det skulle bli billigare? Det var väl för att värna miljön?

Nu kommer de rätta JAGen fram. Plånboken styr!

Ska nog skapa en namninsamling för att höja priset på E85 så det verkligen visar sig vilka som bryr sig. Ha :twisted:
av Arese
poseidon skrev:Men inte köpte ni väl etanolbilar för att det skulle bli billigare? Det var väl för att värna miljön?

Nu kommer de rätta JAGen fram. Plånboken styr!

Ska nog skapa en namninsamling för att höja priset på E85 så det verkligen visar sig vilka som bryr sig. Ha :twisted:
Den person som inte vill värna miljön och aktivt göra bra miljöval tycker jag personligen är mycket osympatisk. Vad diskussionen i denna tråd handlar om som jag tolkar det är att om man vill premiera miljövänliga bränslen som inte kan bära sig ekonomiskt i dagsläget av olika skäl så behövs stöd.

Att ifrågasätta individers motiv bakom att köra miljövänligt tillför ju egentligen inget i diskussionen. Det viktiga är ju att så många som möjligt har ekonomiska och andra möjligheter att välja miljömässigt bättre alternativ.

Mvh
Arese

Tråkigt att aviseringarna inte är m[…]

"1975-1984 Volvo 242 244 245 DL Center Cap Hu[…]

Halvljus

Jag har en V50 -11 som jag var och besikta. Jag fi[…]

Är det en bärarmsbussning som håll[…]