Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Frownlayer
Jag vet att detta är fel forum att titta på, men är det någon som kan/vet någon som kan mycket om mercedes? eller som har varit med om något liknande. ?:-/

Jag har letat efter fel på en kompis merca i två dagar nu, och hittar ingenting... :-(O)

Bil: merca c280 -95
fel:
*ABS:en går ur funktion.
*Det verkar som om något "stryper" motorn vid 4000 varv,(som ett varvstopp), på alla växlar utom sitsa,

felen går hand i hand, funkar ABS:en så funkar motorn bra, men det är inte ofta som det funkar.

dumma svar undanbedes, (ex. på ett dumt svar:"det kan vara glapp nånstans")

///hjälplös
av Frownlayer
det är så att bilen går inte varva över 4000 vid neutral-lägen när man har startat den. men klämmer man den till över 4000 varv på sista växeln så släpper "varvstoppsspärren", och kan därefter gasa som man vill på alla växlar. (ABS:en hoppar inte igång då...) stänger man av bilen igen så får man göra om allt från början.
av metalHJ
Låter som ett solklart elfel, men det verkar knepigt att hitta på fri hand. Varför inte kosta på en analys hos aukt. verkstad? Dom, med hjälp av datoruppkoppling kanske ser problemet på fem röda. Och du o din vän har sparat en massa energi till att konkret laga bilen istället för att svära er halvt fördärvade under ett hopplöst felsökande...

Men vad vet jag, jag är bara en sketen Volvonörd :lol:
av Frownlayer
Jag har på en mercedes-verkstad... det skulle troligtvis gå på 3-5 tusen för att hitta felet trodde dem... de hade aldrig hört talas om något sånt fel.
av metalHJ
:-O)

3-5000 kr. för att plugga in datorn och genomsöka elsystemet på fel? Det var då sannerligen killar med HÖG lön... För en liknande analys på min Golf 4'a -98, tog Arver 300 spänn. Och de gick på en kvart ungefär!
Användarvisningsbild
av Sparkz
metalHJ skrev::-O)

3-5000 kr. för att plugga in datorn och genomsöka elsystemet på fel? Det var då sannerligen killar med HÖG lön... För en liknande analys på min Golf 4'a -98, tog Arver 300 spänn. Och de gick på en kvart ungefär!
Datorn kan tala om att en signal saknas, men den säger inte: "kabelbrott 43cm efter kontaktstycke X/XX" Det krävs nästan alltid gammal hederlig felsökning med multimeter och kopplingsschema, och det kan ta en del tid.
Men här har man nog tagit i lite...
av *pettson*
Frownlayer skrev:Jag vet att detta är fel forum att titta på, men är det någon som kan/vet någon som kan mycket om mercedes? eller som har varit med om något liknande. ?:-/

Jag har letat efter fel på en kompis merca i två dagar nu, och hittar ingenting... :-(O)

Bil: merca c280 -95
fel:
*ABS:en går ur funktion.
*Det verkar som om något "stryper" motorn vid 4000 varv,(som ett varvstopp), på alla växlar utom sitsa,

felen går hand i hand, funkar ABS:en så funkar motorn bra, men det är inte ofta som det funkar.

dumma svar undanbedes, (ex. på ett dumt svar:"det kan vara glapp nånstans")

///hjälplös
Tja felet är ju på ABS systemet. Det andra systemet gör ju som det ska.
Du har effektbegränsning efter som den TROR att antispinn eller för den delen ABS systemet jobbar (bägge jobbar med abs). När ABS systemet är som det ska vara så kommer även systemet att sluta effektbegränsa.
Leta upp felet på ABS systemet alltså.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]