Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av A80TD
Skulle man inte kunna ändra i en bils elsystem så att man bara förbrukar el från batteriet och att man laddar upp det hemma över natten så att det kan räcka till 10-15 mils körning? Jag föreställer mig att priset per kWh är lägre i vägguttaget än om man producerar den med bilens bensin- eller dieseldrivna generator.

Kanske man måste gå upp lite i batteristorlek jämfört med original. Sedan kunde man ha en lämplig automatisk batteriladdare typ Ctec fast monterad i bilen. Hur generatorn ska kunna frikopplas på något smidigt sätt vet jag inte riktigt.

Skulle det kunna funka och finns det någon möjlighet att det skulle bli lönsamt?
Användarvisningsbild
av poseidon
Du måste nog fixa "ett par" extra batterier.

Det är bara att räkna. Säg att man behöver 50-60 hk för att ta sig framåt, alltså inte tokköra utan bara rulla i sakta mak till jobbet.

50 hk är 36 kW sen kan du ju räkna ut hur långt ett 100A batteri vid 12 V räcker. Ohms lag. P=U*I

Glöm det.....
Användarvisningsbild
av Tomas88
Tror A80TD menar att han ska köra motorn på bensin/disel men att inte ladda batteriet med motorn utan att göra det hemma.
Senast redigerad av 1 Tomas88, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Fungerar inte i verkligheten för en ny bil drar MASSOR av ström.

Startmotor, insprutning, motorstyrning, fläktar, stereo, lysen, el-servo, fösnterhissar, el-lås, elspeglar, torkare, el-stolar, elbakruta, bränslevärmare osv osv osv ...

Ett fulladdat batteri tar dig inte långt om generatron står stilla..

Förr i tiden kunde man ju köra en bil långt på ett fullt batteri.

Offtopic

Ett mysterium för mig hur elbilar ska funka i verkliga livet. Visst räcker feta batteripack för att dra fram bilen i 10-15 mil.

MEn vad händer om det är kallt så man behöver värme, eller varmt så man behöver AC, hur långt kommer man då? Kallstart -15 grader med kupevärme och, elrutor och elstolar så är batterierna tomma innan man rullat ut från parkeringen med sin el-bil
Användarvisningsbild
av A80TD
Tomas88 skrev:Tror A80TD menar att han ska köra motorn på bensin/disel men att inte ladda batteriet med motorn utan att göra det hemma.
Ja, så menar jag. Motorn får ta hand om framdrivningen. Sedan köper jag driften av allt elektriskt i bilen från Luleå Energi i stället för Preem, så att säga. :)
Användarvisningsbild
av A80TD
VolvoB20 skrev:Fungerar inte i verkligheten för en ny bil drar MASSOR av ström.

Startmotor, insprutning, motorstyrning, fläktar, stereo, lysen, el-servo, fösnterhissar, el-lås, elspeglar, torkare, el-stolar, elbakruta, bränslevärmare osv osv osv ...

Ett fulladdat batteri tar dig inte långt om generatron står stilla..

Förr i tiden kunde man ju köra en bil långt på ett fullt batteri.

Offtopic

Ett mysterium för mig hur elbilar ska funka i verkliga livet. Visst räcker feta batteripack för att dra fram bilen i 10-15 mil.

MEn vad händer om det är kallt så man behöver värme, eller varmt så man behöver AC, hur långt kommer man då? Kallstart -15 grader med kupevärme och, elrutor och elstolar så är batterierna tomma innan man rullat ut från parkeringen med sin el-bil
Det man skulle behöva få reda på är dels priset per kWh, producerad i bilen, dels hur många kWh som åtgår t.ex. under en genomsnittlig 10-milaresa mitt i vinten.

Som du säger, så drar moderna bilar säkert mycket ström jämfört med gamla. Då blir det ju samtidigt allt mer intressant att köpa den elen så billigt som möjligt.

Vad gäller värmen i elbilar vintertid, så gissar jag att det måste till någon slags värmepanna som går på gasol, diesel eller liknande. Annars måste ju batteripacken bli ännu tyngre och mer skrymmande.
Användarvisningsbild
av poseidon
Priset per kW och mil blir väl ganska enkelt å räkna ut. Om bilen drar 1 liter per mil (á 12kr) och behöver 36 kW för att köra i säg 90 km/h så blir väl då priset 12kr/36kW = 33,3 öre/kW vilket ligger väldigt nära priset för el om man bortser från alla elnätskostnader och osv. Brukar man inte säga att elen in i huset kostar typ 1 kr/kw inkl avgifter etc?

Mao så är det billigare att tanka bensin.

Har jag gjort en tankevurpa?

Edit.

Ja, det har jag väl. Elpriset är ju ungefär 1 kr/kWh då får man väl räkna om det å inkludera tiden det tar att köra 1 mil......
Användarvisningsbild
av VolvoB20
-Bensin/Diesel innehåller ca 10 kwh / liter.

-Om verkningsgraden på motor+generator är ca 10 % ger det alltså en kostnad på ca 10 kr/kWh
Användarvisningsbild
av _lucifer_
På min fd Opel (förlåt att jag svor) körde jag en gång i tiden med trasig generator, hade sammtidigt batteriladdare inkopplad via motorvärmaren på den bilen.
Jag kom då (vintertid) nästan en mil i lugn körning, och då såg man verkligen vilka pinaler i bilen som slukade ström. Slog jag på vindrutetorkarna så började bilen halta direkt.

Om jag skulle skjuta generatorn på min nuvarande bil så gissar jag att jag inte skulle komma i närheten lika långt på ett fulladdat batteri. :)
Så fort ditt batteri börjar bli det minsta dåligt i dagens biolar så får du en uppsjö av felnmeddelanden och det är tveksamt om du ens kan köra iväg med bilen.
Användarvisningsbild
av A80TD
Det skulle nog behövas ett reglersystem som skickar ut en stabil spänning motsvarande den i en bil med generatorn igång.

Ska man dra till med att elförbrukningen är 2 kW i genomsnitt? Det blir 167 A vid 12 V. Jag vet inte hur mycket man kan eller bör tömma batterierna men 250-300 Ah skulle kanske behövas för den vardagliga bilkörningen i så fall.

Jag inser att det blir svårt att göra någon ekonomisk vinst med en sådan lösning.
Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]

Icarsoft cr max och Biltemas dosa för Volvo.

Ett körnslag och en vänsterborr så[…]