Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av jojjeblom
Hej.
Min svägerskas Opel havererade på väg till landet idag.
Dom tror att det är kamremmen som gått av, hur är det med ventiler mm efter ett sådant haveri :???: .

Är det total ''ventilsallad'' tro, eller kan det klara sig ändå?.
Senast redigerad av 1 jojjeblom, redigerad totalt 0 gånger.
av *pettson*
jojjeblom skrev:Hej.
Dom tror att det är kamremmen som gått av, hur är det med ventiler mm efter ett sådant haveri :???: .

Du ger ju verkligen en bra grundinformation för att ge ett bra svar?
Kadett.. finns det 1993? Missminner jag mej inte försvann det namnet 1991? Astra är väl stora namnet som jag först kommer på 1993?
Sen vilken motor? 1,6 liter vadå? C16NZ? C16SE?, C16SEI? Utan komplett motornamn kan jag inte med säkerhet säga om den ska klara sej eller inte.
*pettson* skrev:
jojjeblom skrev:Hej.

Du ger ju verkligen en bra grundinformation för att ge ett bra svar?
Kadett.. finns det 1993? Missminner jag mej inte försvann det namnet 1991? Astra är väl stora namnet som jag först kommer på 1993?
Sen vilken motor? 1,6 liter vadå? C16NZ? C16SE?, C16SEI? Utan komplett motornamn kan jag inte med säkerhet säga om den ska klara sej eller inte.
Ojdå Astra heter den ju, men motornamn annat än att det är en 1,6 har jag ingen aning om i nuläget (har själv inte varit och kollat på bilen).

Dom har nu själva konstaterat att kamremmen var av iaf.
Bilen är nu bogserad till verkstad, får höra senare i veckan hur det utvecklar sig.

Motorn är iaf en 16ventilare om det nu ger någon mera info om ev ventilhaveri.
av *pettson*
jojjeblom skrev:Bilen är nu bogserad till verkstad, får höra senare i veckan hur det utvecklar sig.

Motorn är iaf en 16ventilare om det nu ger någon mera info om ev ventilhaveri.
Då kan vi nog inrikta oss på att det är ett haveri. MEN som sagt släng alltid på remmen och kontrollera. Ibland är turen där.
Nu är ett kompprov taget, på tre av cylindrarna var det ca:3 kg den fjärde ca:5kg dom provade att starta den men det gick inte.

Undrar nu om byte av topplock (från bilskrot) är det billigaste alternativet, eller att byta ventiler som är dåliga (beror ju såklart på hur många som är dåliga).
av *pettson*
jojjeblom skrev:Nu är ett kompprov taget, på tre av cylindrarna var det ca:3 kg den fjärde ca:5kg dom provade att starta den men det gick inte.

Undrar nu om byte av topplock (från bilskrot) är det billigaste alternativet, eller att byta ventiler som är dåliga (beror ju såklart på hur många som är dåliga).
Beror ju på om du eller verkstad ska göra ventiljobbet?
Absolut billigast naturligtvis med att fixa ventilerna själv. Då får man samtliga inslipade och kontrollerade. Det får man ju inte på ett återvunnet lock.
Men återigen..vem ska göra jobbet? Det avgör svaret..
Vet i daxläget inte hur dom ska göra med bilen, dom har ju en annan att åka med (så detta kanske drar ut på tiden).

''Verkstaden'' eller bysmeden ska man väl säga där bilen står nu har inte kunskap att fixa detta haveri.

Själv har jag inte verkstadsutrymme/utrustning för att fixa detta, lite moment 22 över detta :) .
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]