Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Extraljuskungen
Jag har råkat ut för ett skumt el-fel på min "till och från jobbet bil" en Peugeot 306 Hdi -99..
Bilen blir stömmlös rätt vad det är... riktigt mysko... kan gå veckor varje dag utan ett problem sen rätt vad det är kan den vara stömmlös... kan tex vara när man tagit bilen till affären och när man kommer ut 10 min senare så är det batteri torsk, man kablar den och så startar den så snällt sen kan den gå 3 veckor eller två dagar.... hittar inget samband....:(
Batteriet är nytt och kablarna och anslutningarna ser bra ut...

några tips..? måste ju vara en förbrukare som tar mycket strömm eller en kortis någonstans... funderar på reläet till glödningen men den glöder som den ska och startar så snällt när den får strömm,startmortorn klickar aldrig heller..

bilen är ful men går bra när den startar och går fruktansvärt billigt... men det vore ju roligt om man slapp släpa på ett extra batteri.........

//Daniel
Användarvisningsbild
av CarMan
hur har du komit fram till att batteriet är urladdat? är det en gissning eller har du mätt dig fram till det?
av Extraljuskungen
nja hur tänker du nu..?
Det är ju inga som helst problem med kablar från ett annat batteri.... batteriet är nytt och har funktionen där man ser genom ett "titthål" om det är laddat eller ej och när bilen är strömlös indikerar symbolen på batteriet att det behöver laddas.....
generatorn laddar som den ska, och eftersom bilen kan funka i flera vecker efter att den varit stömmlös, samma sak då bilen kan stå i veckor med utan att ha några som helst problem att starta.... även vid ett par minus....så jag tror inte att batteriet är boven....
Användarvisningsbild
av CarMan
det jag tänkte på av at en dålig strom/jordkabel kan göra att bilen upplevs som strömlös/ dåligt med kräm. fast det igentligen är fullt ös i batteriet. (börja problemen innan du bytte batteri?)
av Extraljuskungen
japp, problemet fanns innan batteribyte...dålig jordkabel har slagit mig med...men känns som ganska långsökt när felet är ett temporärt fel som bara kommer i bland och om jorden vore dålig borde den ju vara dålig hela tiden...samt att man borde se det på lysen och så...att dom ökar när generatorn laddar mera vid högrevarv.....ska prova att sätta en startkabel på batteriets minus och till en jordpunkt nästa gång den är strömmlös.....
Användarvisningsbild
av CarMan
du behöver inte se sånt på lysen, om det är motor jorden som har föhögt motstånd. (men låter långsökt om ditt batteri visar låg nivå)
Användarvisningsbild
av vetten
Som carman tror också jag JORDFEL eller mitt lilla favoritämne OXID någonstans :evil:
av Extraljuskungen
vetten skrev:Som carman tror också jag JORDFEL eller mitt lilla favoritämne OXID någonstans :evil:
mm...men var...????? j-la fransmän........
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]