Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av WSAB
#222310
Vad ska dom användas till?
Ger ju urkasst ljus 2 meter framför bilen bara.
Det hinder man ev. upptäcker p.g.a dom hinner man ju inte stanna för i alla fall OM man inte kör i promenadtakt.

Enda användningsområdet jag kan tänka mig är för att spara på huvudstrålkastarlamporna dagtid.
av Lövet
#222322
Är det verkligen riktig dimma (det har vi sällan i Sverige) så har de en funktion eftersom halvljus inte går att använda då (egenbländningen blir enorm). Men visst är det så att de numera oftast har en begränsad funktion och oftast används i stylingsynpunkt.

Själv användar jag faktiskt mina dagligen (endast dagtid) istället för halvljus för att spara på xenonljusen som ju inte mår bra av att tändas/släckas för ofta.
Användarvisningsbild
av eccy243
#222323
Och jag använder mina (helt olagligt) tillsammans med halv- och helljuset vid mörkerkörning. Jag tycker att det ger ett bra komplement med ljus närmast bilen. Men jag har aldrig råkat ut för att någon har blinkat på mig för detta.
av erc
#222349
Dimljusen, både fram och bak, är till för att synas i tät dimma/regn/snö. Som lanternor på en båt.

Orsaken till att man inte vill använda halvljusen vid dessa förhållanden är att de bländar och/eller bara lyser upp den täta dimman, regndropparna elelr snöflingorna.
Användarvisningsbild
av CarMan
#222401
Helt rätt. både fram & bak så andvänds ljusen för att andra trafikanter ska se dig
Användarvisningsbild
av Funk
#222411
Här på västkusten är dom garanterat inte helt onödiga, när dimman ligger som tjock som filmjölk på morgonen så lyser dom under dimman och bländar betydligt mindre än halvljuset samtidigt som dom når längre...

/Thomas
Användarvisningsbild
av CarMan
#222438
oavsett om det är dimma eller snö, så tycker jag ni ska ställa ut en älg eller gångare om ni inte har tillgång till en älg.
testa sedan med o utan reflex, samt med dimljus & med halvljus. vilken ser ni på längst avstånd, o med vilken belysning.

inte läs det bli dimljuset ialla fall.
med halv ljus så upplevs det som en vit vägg framför dig. men ljuset når längre & du ser den gående på ett längre avstånd
Användarvisningsbild
av ER
#222554
I dagsljus duger dom som ersättning till halvljuset så man spar på dyrare xenonlampor. I mörker är dom helt värdelösa för dom ger enbart egenbländning då dom lyser rakt ner i backen nån meter framåt utan att bredda ljuset, inte jmfr originalxenon eller 50-80%+ lampor iaf. med sluteffekten att att man upplever ljuset som sämre än vad det är.
Att många inte blinkar åt dubbelriddarna beror enbart på att man inte orkar bry sig längre om dessa, inte att det på något sätt skulle vara ok att köra så.

Synd bara att det är omöjligt att vara laglig om man vill ha dimljusena på både fram och bak, med det beror mer på svenska regler än på nåt annat.
av Bebbe56
#222582
Tänk också på att om du använder dimljuset bak, så ska du "blända av" när en bil kommer ikapp.
Det är dj*****t irriterande att ligga bakom en som har glömt dimljuset på t.ex. i mörker. På nyare bilar så slås det tack och lov av automatiskt när man vrider av nyckeln.
Användarvisningsbild
av henka35
#224259
Jag brukar tända dimljusen fram när jag kör i sämre förhållanden. Det gör att mötande trafik lättare ser mig. Jag uppskattar bilar som tänder dimljusen samtidigt som halvljuset när det är regningt/snöigt. Sedan tycker jag mina dimljus förstärker närljuset vilket är skönt vid mörkerkörning.

//Henrik
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]