Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bosa
På vägen till jobbet i morse så körde jag på ett rådjur, första gången jag kör på ett djur sen jag tog körkort. Har ju pendlat 15 mil mån-fre i 11 år så jag har klarat mig bra ändå.

Hur som helst så är höger lyse trasigt, knappt hälften av plastglaset fattas, höger skärm lite intryckt men inga veck och fronten hänger ner lite(ett par centimeter) på höger sida. Jag hoppas innerligt att det går att rikta och att jag slipper omlackering.

Men nu är det inte bättre än att jag ska neröver när morfar fyller år, åker på Fredag, och det lär garanterat inte hinnas ske något innan dess. Kan man köra trots att det fattas en redig bit av plastglaset på höger framlyckta?
Användarvisningsbild
av eccy243
Jag personligen skulle inte köra med en krockad bil en längre sträcka. Jag skulle göra såhär: Åk till lokala skadeverkstan (vet inte vilken det är i ditt fall). Förklara situationen. Ge förslaget att få plocka ut en ny lykta på försäkringen (skadar ju inte att fråga). Byt lykta och ta resten av skadorna när du kommer hem.
Användarvisningsbild
av Fluffen
När jag körde på ett rådjur så erbjöd sig iallafall skadeverkstaden att laga bilen temporärt tills de fick tid att fixa till den riktigt.

Jag fick liknande skador som dig med trasig strålkastare, grill, stötfångare och dvs bucklor. :evil:
Tyvärr tror jag det låter som att det blir omlackering på din bil, det blev det på min iallafall.

De kommer ganska snabbt så man har ju inte en chans att ens börja bromsa. :(
Användarvisningsbild
av Bosa
Har varit till plåtverkstaden idag. Strålkastare hinns inte fås fram tills jag åker neröver, dock inga problem med att köra bilen. Var bara att tuta och köra för allt fungerar.
Sen så gillar jag inte de där plåtslagarna, han såg direkt att det var ett litet veck precis övanför stötfångaren. Däremot så behöver inte skärmen bytas och det har inte blivit några lackskador så det räcker med att lacka om den främre delen av skärmen. Huven klarade sig helt som tur är.

Jo de är snabba de där rackarna, hann iaf väja och börja bromsa annars hade den nog hamnat i grillen.
av Rådlös
Har du inte funderat på en hyrbil? Visst, det blir några hundralappar extra ur budgeten, men om man biter ihop och spänner sig lite så brukar man kunna klara sig rätt bra med en lågbugetmodell. Det är ju dock bara en begränsad tid. Och ibland täcker försäkringen sådant under vissa omständigheter.
Användarvisningsbild
av Bosa
Rådlös skrev:Har du inte funderat på en hyrbil? Visst, det blir några hundralappar extra ur budgeten, men om man biter ihop och spänner sig lite så brukar man kunna klara sig rätt bra med en lågbugetmodell. Det är ju dock bara en begränsad tid. Och ibland täcker försäkringen sådant under vissa omständigheter.
Det fungerar ju utan problem att köra med bilen och den är laglig så då tycker jag hyrbil är en onödig kostnad, hade det varit skadligt eller olagligt att köra med den hade jag givetvis tagit hyrbil.
Användarvisningsbild
av Bosa
Hmmm...Och nu börjar pedanten krypa fram lite, kom på att nu kommer det att synas skillnad mellan höger och vänster strålkastare eftersom den högra blir helt ny. Sånt brukar man kunna reta sig på ganska rejält så man åker väl på att köpa en ny strålkastare till vänster sida. Har kollat priser och blev lite förvånad, Mekonomen tar 3316:- för en strålkastare och Volvo tar 3338:- för en ny. Är inte stor skillnad i pris direkt vilket var ganska oväntat. :)
av *pettson*
Bosa skrev:Hmmm...Och nu börjar pedanten krypa fram lite, kom på att nu kommer det att synas skillnad mellan höger och vänster strålkastare eftersom den högra blir helt ny. Sånt brukar man kunna reta sig på ganska rejält så man åker väl på att köpa en ny strålkastare till vänster sida. Har kollat priser och blev lite förvånad, Mekonomen tar 3316:- för en strålkastare och Volvo tar 3338:- för en ny. Är inte stor skillnad i pris direkt vilket var ganska oväntat. :)
Nu kommer snart diskussionen om att är det samma kvalitet som orginal så kostar det inte mindre *pirat*.
Men så är inte fallet (har iallfall viss insyn). Det här är eftermarknadens chans att suga pengar, även om detaljen går att köpa för 1/3 av pengarna så nöjer sej inte eftermarknaden sej med den andelen. Man tvärhöjer priset istället så att man ligger 15-20 spänn under orginal. DET är marginal det..
Grejen är ju att OM du nu lämnar lyktbytet på en mekonomenverkstad så har han först dina pengar för bytet, sen har han 20-30% på lyktan som han kommer att propsa på att han ska ta hem istället för du. Naturligtvis har även volvo en fet marginal på sakerna då även verkstäder som köper på volvo får viss rabatt. Dock brukar volvos rabatt vara ca hälften av vad mekonomen eller autoexperten ger.
Användarvisningsbild
av Bosa
Är inte det som att skjuta sig själv i foten? Alltså att som eftermarknadsleverantör lägga sig så lite under priset för originaldelar, personligen så blir valet oerhört enkelt, jag köper original när det inte skiljer mer och monterar det själv.
Användarvisningsbild
av Brainy
Se till så de monterar vad du betalar för!

För min del när vänster bakskärm, bakkjol och vänstra bakljusenhet skulle bytas så tog de betalt för en ny ljusenhet.
Var rätt många mil den v70in fick gå med blinkande bakljus innan jag hann in med bilen till dom igen och det framdagades att de satt dit en begagnad lykta där kretskortet var riktigt dåligt.

mvh
Anders
Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en Me[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]

Hej Nu har det gått ett bra tag och jag har […]