Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av Rådlös
Jag har ingen erfarenheta av att köra med någon Flex Fuel kit, men tre års erfarenhet av blandtankning, ~ 30 % etanol och resten Bf 95.
Men det jag vill påpeka är att det finns en handfull likvärdiga "plugin-kit" i ungefär samma prisklass. Däremot om du är händig och kan löda, så kommer du undan med en kostnad under tusenlappen. Du får alltså en byggsats där du får löda in komponenterna själv. Sedan får du dra kablage etc till kopplingpunkter själv. Utförlig dokumentation finns.
Sök på Flexitune.

Om du vill veta mer, så läs mer på http://www.etanol.nu Dock kan jag säga att generellt så fungerar alla dessa "piggyback" eller "pluginkit" på samma sätt, dom förlänger insprutningstiden.
av skutte
hej tack för svar jo jag sett dessa som man kan löda ihop men den jag hittade nu reglerar efter lamndasonden åxå vilket gör att du kan tanka bensin utan att behöva gjöra någon justering samt att man kunde köpa till en kabel så man kunde finjustera för bättre bränslekonomi
av Rådlös
Jo, det är säkert bra.
Men det verkligt viktiga för bränsleekonomien, är att man har en fungerande luftförvärmning. Och det finns även dom som har experimenterat att förvärma bränslet, men då är man lite på överkurs. Det krävs nog rätt mycket verkstadsresurser etc. etc.
Och i dagens läge med bränslepriserna, ligger t.o.m. jag som bara blandtankar på plus om man räknar kronor per mil.
av skutte
hm värma luften? får ta bort aftercoolen då :D blir ju färre syreatomer om man värmer luften, kanske bra vid kall start ?:-/ jo billigast är väll att bland tanka hur blev din bränsle förbrukning?
av Rådlös
Eftersom jag blandtankar på en tämligen låg nivå, ca 30 % etanol, så märks ingen ökad bränsleförbrukning. Inte heller några kallstartsproblem. Det är först när man kommer uppåt 60 - 70 - 80 % och har konverterat. Men då finns det andra åtgärder till hjälp.
Min bil är en 240 -92 och har gått runt 34 000 mil. Dom senaste tre åren med 30 % etanol. Jag kör ~ 1 000 mil/år. En uppskattning av bränsleförbrukning, det var ett tag sedan jag kollade, ger ungefär 0,9 L/mil.
Luftförvärmningen behövs för att etanol behöver några tiotal värmegrader mer än bensin, för att förgasas idealt. På en del (förgasarbilar?) finns det ett spjäll för luftförvärmningen, sommar och vinterläge. Om man kör på etanol och har ett sådant spjäll, är det fördelaktigt att låta det stå i vinterläge hela tiden. Av detta följer också att så kallade sportluftrenare m.m. inte är det bästa utgångsläget. (Om man nu inte kan värma upp insugningsröret på något sätt? Frågan är om det räcker.)
Syrehalten i etanol är inget problem, varje etanolmolekyl har en syreatom i sig redan.
http://www.etanol.nu kan du läsa mer om detta.
av skutte
hm har ju ett sådan spjäl även på min v40 skulle kanske börja med det enklaste att bara tanka etanol har 60l tank menar du att jag skall tanka 18 liter etanol eller menar du att etanolen har 15%bensin och bensin5%etanol vilket gjör en diff på 10 % och om jag tankar 42liter bensin så blir ju inte 18 liter etanol 30% av inehållet utan närmare 40% om man inte räknar med dom andra faktorerna med inblandning av bränslen i varandra nu blev jag snurig i huvet åxå
av Rådlös
Njaa, för att räkna fram detta bör man ha papper och penna framför sig.
Men börja från nästan tom tank, förslagsvis med 15 liter E 85 och fyll sedan tanken med bensin till topp. Sedan ökar du i steg om 5 liter mer E 85 vid varje tankning. Fortsätt så tills du märker att bilen börjar reagera eller att lambdalampan tänds*. Då vet du var gränsen går. (Går den för dåligt är det bara att fylla en skvätt bensin igen). Men på detta sättet har du kommit till ditt gränsvärde som styrdatorn klarar att reglera. Det är viktigt att föra körjournal över tankningarna, och spara kvittona. Då har du full koll på läget.
Jag "småduttar" sällan vid tankning. Jag försöker köra till tanken är näst intill tom, inom rimliga gränser, och sedan tanka fullt igen. På så vis har man ju bättre koll och kan planera t.ex. långresor bättre.

Men din ursprungsfråga handlade ju om ett s.k. Piggybacksystem. Det är nog det mest bekymmersfria sättet om man vill konvertera och ha flexibilitet både för olika etanol/bensinhalter och om man vill återställa bilen vid en försäljning t.ex. Dock blir det ju bäst resultat om bilen är i ett så gott utgångsläge som möjligt.

*Det är ingen katastrof om lampan tänds. Den lär ha en toleransmarginal med förvarning, så det går att köra vidare. Om det inträffar, läs av felkoden, notera och återställ diagnosuttaget. Åtgärda sedan felet om det är ett konkret fel.
av skutte
hej jo att jag frågade om s.k. Piggybacksystem beror på att det just verkade enkelt att bara tanka men undrade om bilen drog mera soppa med det som en riktig flexifuel bil gör. där pratar man om en bränsle ökning på 30% och då försvan det roliga. jag vill bara åka billigt och om det kostar samma med etanol som med bensin kan jag ju lika gärna köra på bensin, men om man kan bland tanka och ändå ha samma bränsle förbrukning så blir jag ju mer intresserad av det. för det är ju inte så kul att betala mellan 1000-3000kr utan att man kan räkna hem det genom bränslebesparing. tack för dom svar jag hittils fått
av Rådlös
Det är fortfarande billigare att blandtanka. Jag tror (?) att gränsen går vid 11 kr för bensin och 8,50 för E 85.
På etanolsidan finns en räknefunktion för detta. Jag skall inte svära på siffrorna, men det var något sådant. Pröva på etanolsidan.

Att man behöver ~ 30 % mer bränsle har ju att göra med Lambda 1. För att få det på E 85 måste man ha ett sådant blandningsförhållande. Och det är ju styrdatorn som bestämmer mängden bränsle och luft för att hålla Lambda 1. Så även om du konverterar, blir det billigare med dagens bränslepriser.

Så antingen blandtanka och ta reda på var din övre gräns för blandningen E 85/ bf 95 ligger, eller konvertera. En sådan piggyback som du nämner är säkert bra, men alla har samma grundfunktion att ge mer bränsle, även om konstruktörerna har valt lite olika metoder i detaljerna.

Sedan finns det andra konverteringsmetoder också, men dom har både för och nackdelar. Kolla mer på http://www.etanol.nu om detta.

Ett tillägg: Jag korrigerar mig själv. :oops: Det var ingen prisräknare på etanolsidan som jag trodde. Det var i stället en beräkning på CO2 utsläpp och energiinnehåll. Men förbrukning måste man ju lätt kunna räkna fram på bilen, och sedan andelarna E 85 och bensin om man har fört körjournal. Sedan har man ju gällande dagspriser på bensinstationen. Hursomhelst så är det fortfarande god ekonomi i både blandtankning och konverterat.

Förresten så har det kommit ännu en konverteringsbox, http://www.etanoldax.se Den har inställningsmöjligheter och ett intressant pris.
Motorhaveri s60 2.4T

Är det kugghjulet på kamaxeln som sakna[…]

Vi har Opus här i byn som gärna vill ha […]

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]